Americký filmový mág Tim Burton se vrací do Česka, aby prezentoval své umění v Obecním domě v Praze. Výstava připomíná Burtonovu prvotní práci animátora, komiksovou klasikou Batman, až po splnění si snad úplně všech snů v posledních realizacích.
Producent, scenárista, básník, loutkář Tim Burton propojující nevinný dětský svět s odvrácenou stranou lidské existence a také vizionář spojující s neskutečnou lehkostí animaci s hranou tvorbou. Po 10 letech se vrací opět do Čech, aby dal svým obdivovatelům možnost nahlédnout do nejniternějších zákoutí své mysli. K vidění je bezpočet exponátů –
storyboardů, skic, návrhů scén, loutek a fotografií z nadčasové filmové klasiky, jako je Beetlejuice, Batman, Střihoruký Edward, Karlík a továrna na čokoládu či Mars útočí. Instalace, představující hlubinnou sondu do Burtonovy tvorby, je od května do září 2024 k vidění v historickém prostoru
Obecního domu.
Burton je znám především jako filmový tvůrce. Na
Střihorukého Edwarda (Edward Scissorhands),
Ed Wooda,
Batmana a
Ukradené Vánoce (Nightmare Before Christmas) se prostě nedá zapomenout. Burtonova dřívější tvorba se k nám však nedostala díky předlistopadovému politickému dělení světa. Autorův rukopis je nejvíce znát ve
Vincentovi,
Frankenweenie: Domácím mazlíčkovi či
Beetlejuice. Potvrzuje, že Tim Burton není typem režiséra, který řídí film od stolu či z jeřábu. Postavy, interiéry i scenérie si též sám navrhuje, skicuje, dokáže je modelovat a animovat. Už jako kluk začal pomocí tužky a štětce vytvářet zvláštní světy do nichž zasazoval nezvyklé příběhy. A nikdy s tím vlastně nepřestal.
A právě o tom je výstava v
Obecním domě. Připomíná Burtonovo prvotní se trápení s prací animátora, přes film
Pee-weeho velké dobrodružství, následované komiksovou klasikou Batman o netopýřím muži s ústřední dvojicí Michaela Keatona a Jacka Nicholsona, až po splnění si snad úplně všech snů v posledních realizacích. Vždyť třeba v seriálu
Wednesday mohl znovu představit postavy známé už z
Addamsovy rodiny. Využil svůj nezaměnitelný styl, aby je nově definoval, když režíroval čtyři z osmi epizod. Nemluvě o remaku filmu
Dumbo, pohádkovém příběhu o odvaze postavit se nespravedlnosti a o objevování vlastních schopností, či
Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti, která nabízí možnost nakouknout pod pokličku záhadného místa plného podivných bytosti a nadpřirozených událostí. A pak je zde film
Velké oči vyprávějící skutečný příběh jednoho z největších uměleckých podvodů 50. let minulého století.
Pohled do historie zaoceánského zábavního průmyslu
Výstava nabídne evropskému divákovi i pohled do historie zaoceánského zábavního průmyslu, jeho
excesů a
obskurních forem. Přiblíží americké
popové fenomény, umělecké vlny i
módní trendy. Ty, ze kterých Burton čerpal, jakož i ty druhé, kterým se stal inspirací.
Živí, mrtví, ti
z jiných světů nebo ti, co si své říše sami vytvořili. Vzájemné návštěvy nebo prolnutí jejich habitas jsou zdrojem lidské mytologie hrůzy.
Tim Burton se ale dívá na tyto jevy s
humorem a komediální vynalézavostí. Vrací mrtvé do světa živých, živé posílá předčasně do záhrobí,
Marťany na Zem a nechtěné dítě, které vypadá jako tučňák, nechá stavět si říši v kanálech. A proč ne? Vždyť mrtví se od živých odlišují hlavně kruhy pod očima a horší fyzickou kondicí.
Občas stojí za to pozvat si je domů.
Edward,
Tučňák,
Jack a
Charlie vystoupili ze skic do hraných filmů, ale třeba
Skvrnič a
Ústřicový kluk zůstali jen v kresbách a akvarelech. Na výstavě je uvidíte všechny pohromadě přesně tak, jak si je Tim Burton vysnil. A možná, že i v Praze někde před cukrárnou uvidíte to překrásné kolo, které
Pee Wee stále zoufale hledá anebo narazíte na strom mrtvých, v jehož kmeni je uvězněna agónie. A pozor na trik s prstýnky – ať si domů nepřivedete
mrtvou nevěstu!
Výstava a doprovodný program
Více než čtyřicetiletá umělecká dráha tohoto vizuálního pohádkáře, který své temně laděné příběhy dokáže vždy úsměvně zlehčit typickou nadsázkou a humorem, nadchla návštěvníky ve světových metropolích jako MoMA v New Yorku, v Los Angeles County Museum of Art, v melbournském Australian Centre for the Moving Image, Cinémathèque Française v Paříži či v Museum of Art v Soulu. V Praze se výstava s názvem Tim Burton – Návraty koná pod záštitou ministra kultury Martina Baxy, primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody a kulturní atašé Natalie D. Wilkins z Velvyslanectví USA v Praze. Hlavními mediálními partnery jsou Česká televize, ČRo – Radiožurnál, Forbes a Seznam Zprávy.
Můžete se těšit na komponované pořady, přednášky, projekce a diskuse, kterými Vás provede Martin Jiroušek:
- Gotický horor, italská scéna a jejich vliv na dílo Tima Burtona
- Britský filmový horor a jeho vliv na dílo Tima Burtona
- Animovaný horor v historii světové kinematografie
- Tim Burton a genius loci Kafkovy Prahy
- Japonské monstr příšery
- Fantasmagoriana čili karnevaleska a groteska
- Humor versus horor a počátky kinematografie.