Cena Pavla Kouteckého se při svém 19. ročníku stává po spojení s festivalem Elbe Dock autonomní soutěžní přehlídkou. Týden plný dokumentu se uskuteční v Praze ve dnech 10. – 15. 2. 2025.
Cena Pavla Kouteckého se sice od festivalu Elbe Dock v roce 2025 odděluje a uskuteční se v únoru samostatně, nominované filmy již nebudou promítány v Ústí nad Labem a Drážďanech, ale promítány budou v pražském Kině Kavalírka, kde proběhnou jak nominační projekce, tak i vyhlášení vítězů.
Týden plný dokumentu bude pak zakončen předáváním cen, a to opět ve formě svébytného a originálního představení, které bude věnováno tématu vody, protože Cena Pavla Kouteckého v podstatě “přepluje” po Labi zpět do Vltavy, kde původně vznikla. Voda je pro nás symbolem změn i stálosti, přináší jistotu života i radikální změny v době klimatické krize.
Novinkou roku 2025 bude doplnění programu o dokumentární film pro děti a mládež z české produkce, který bude doprovázen mentorovaným programem. Během “Kouteckého týdne” proběhne také workshop Audiovizuálního centra pro studenty filmových škol. Druhý workshop bude pak naopak určen pro amatérské tvůrce (mládež a dospělé), kteří se zajímají o dokumentární film a hledají vlastní námět a jeho úvodní zpracování.
V rámci týdne CPK proběhnou kromě běžných projekcí nominovaných filmů také školní projekce včetně diskuzí s tvůrci.
Filmy Ceny Pavla Kouteckého 2025
V každé kategorii se divákům a porotě představí celkem 5 snímků. V celovečerní kategorii se představí snímky Echt – Film o malíři Janu Mertovi (r. Tomáš Merta), představující koláž života tohoto předního českého malíře, Králové Šumavy režiséra Krise Kellyho, vyprávějící příběh legendárního převaděče, Svět mezi námi, ve kterém Marie Dvořáková sleduje splněný americký sen fotografky Marie Tomanové, citlivý snímek Ta druhá (r. Marie-Magdalena Kochová), zaměřující se na fenomén tzv. „glass children“ či Velký finále PSO, v němž režisér Dominik Kalivoda sleduje amatérské hudební uskupení, které se během pár let dokázalo dostat z lokální scény až do vyprodané Lucerny.
Krátkometrážní kategorie pak nabídne snímky Dotknout se tmy, jehož režisérka Jamaica Kindlová ukazuje, že absence jednoho ze smyslů nemusí být je překážkou, citlivou sondu do prostředí léčebny dlouhodobě nemocných Fénix (r. František Pecina), Pavoučí symfonii režisérky Natálie Nešporové, překonávající klasické schéma narativního vyprávění a otevírající dveře do drobných mikrosvětů kolem nás, snímek Polní lékař aneb Pravidla styku s místními e-dívkami (r. Andran Abramjan, Jan Hofman), vtahující do vědomí pilota dronu na mírotvorné misi v deflorované krajině a nabízející vhled do „erotické geopolitiky 21. století“ či snímek Julie Slovenčíkové Ruvja a Morena, vytvářející intimní portrét dívčího přátelství, propojujícího dětství s dospělostí, hru s vážností a skutečnost s fikcí.