Kostel sv. Petra a Pavla ve Vítkovicích tvoří výraznou krajinnou dominantu. Vznikl přestavbou hřbitovní kaple, kterou roku 1784 inicioval majitel sklárny a Vítkovického dvora s přispěním hraběte Harracha.
Kostel sv. Petra a Pavla je umístěný ve svažitém terénu v horní části obce
Vítkovice a tvoří velmi výraznou krajinnou dominantu. Od roku 1699 tu stávala hřbitovní kaple přestavěná roku
1784 majitelem sklárny a Vítkovického dvora s přispěním hraběte Harracha do podoby
typicky horského kostela s jednoduchým zevnějškem, dřevěnou předsíňkou před hlavním vstupem a s interiérem velmi dobře dokládajícím náboženské cítění našich předků.
Interiér kostela je v presbyteriu zaklenut
valenou klenbou s pěti výsečemi, jež klenbě dodávají na bohatosti. Malíř K. Meissner zde roku 1936 vytvořil iluzívní zrcadlo, v něm
anděla nesoucího Kristův monogram IHS a nad ním monstranci. Loď kostela je plochostropá, na ploše lze vidět další malbu K. Meissnera znázorňující
Nejsvětější Trojici a pohled na Vítkovice roku 1936. Na vítězném oblouku, oddělujícím loď od presbyteria, je malba stejného autora s tématem Poslední večeře Páně. Rovněž podvěží uzavírá klenba – tentokrát to jsou tři prostá, ale působivá pole, tzv. pruské placky.
Mramorový oltář je z roku 1883.
Nejstaršími památkami v zařízení kostela jsou
socha sv. Jana Nepomuckého (z roku 1741) a lavice s malovanými rokaji na opěradlech a postranicích umístěné dnes na kůru. Ostatní zařízení je pseudorenesanční z druhé poloviny 19. století.
Objevujte historii a umění ve vítkovickém Kostelu sv. Petra a Pavla, dominanty obce postavené v 18. století.
Hřbitovní kaple byla přestavěna na kostel v roce 1784.
Přestavbu inicioval majitel sklárny a Vítkovického dvora s přispěním hraběte Harracha.
K. Meissner vytvořil iluzívní zrcadlo s andělem nesoucím Kristův monogram IHS a další malbu znázorňující Nejsvětější Trojici.
Mramorový oltář pochází z roku 1883.
Nejstaršími památkami jsou socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1741 a lavice s malovanými rokaji.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.