Letecké muzeum Kbely bylo založeno v roce 1968 v areálu historického vojenského letiště Praha – Kbely, které bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa v roce 1918. Početností a kvalitou sbírek patří k největším leteckým muzeím v Evropě.
Expozice muzea se vztahuje bezprostředně k historii československého a českého letectví, zvláště vojenského. V současnosti má ve sbírkách 275 letadel z nichž 85 je vystaveno ve čtyřech krytých halách, 25 v nekrytých expozičních prostorech, 155 je uloženo v depozitářích a 10 letuschopných je provozováno. Řada letounů patří ke světovým unikátům. Pro srovnání jsou vystaveny také vybrané typy světově významných letadel a kromě toho také množství leteckých motorů, součásti draků letounů, výzbroj, výstroj, uniformy, prapory, vyznamenání a další památky, které se vztahují k historii československého a českého letectví.
V hangár typu Wagner naleznete rozsáhlou expozici z období 2. světové války, včetně letounů a dalších exponátů. V uvolněném hangáru typu Pícha, ve kterém byla až dosud umístěna letadla z let 1939-1945, našly své místo proudové letouny první generace.
Expozice v hangáru 43
V roce 2018 se otevřel
zrekonstruovaný hangár č. 43, který stojí poblíž hlavního vchodu muzea a expozice se vztahuje k
letadlům sloužícím k výcviku pilotů. V hangáru je k vidění polský letoun
PZL TS-11 Iskra, vedle něj stojí československý letoun
Aero L-29; „Delfína“ využívaly k výcviku všechny státy Varšavské smlouvy kromě Polska, to upřednostnilo svůj vlastní letoun. Dále je zde k vidění cvičná verze
MiGu-15 (UTI) a čtveřici doplňuje legendární
Aero L-39 Albatros.
Mezi další zajímavé exponáty patří i francouzský cvičný letoun Fouga CM.170 Magister z poloviny 50. let. Jde o letoun, který se stal nejen v zemích NATO jedním z nejrozšířenějších, pokud jde o výcvik pilotů. Toto letadlo bude možné vidět v areálu Staré Aerovky.
Hangár č. 43, jehož délka je přes 50 metrů a hloubka přes 11 metrů, pochází z první poloviny 30. let. Do hangáru se vstupuje ze zadní strany, tedy z areálu Leteckého muzea Kbely.
Historické hangáry Aero
V historických hangárech v Letňanech je od konce dubna 2016 umístěna nová expozice, která se dotýká především továren a firem Aero, Letov a Avia. Seznámíte se zde také s málo známými fakty o letecké výrobě na území bývalého Československa v období II. světové války. Mimo známé letecké továrny výstava ukazuje i ty, které se v důsledku války proměnily, jako například některé textilky. Výstava připomíná odbojáře, kteří se snažili výrobu letadel sabotovat a představuje také mnoho unikátních exponátů, které se doposud ukrývaly v depozitářích.
Bitevník Suchoj Su-25
Vojenský historický ústav provedl generální opravu bitevního letounu Suchoj Su-25, který v minulosti užívalo české a československé vojenské letectvo. Sovětský dvoumotorový bitevník je vystaven v expozici kbelského leteckého muzea v Praze v hangárech Staré Aerovky.
Letecké muzeum Kbely bylo založeno v roce 1968 a nachází se v areálu historického vojenského letiště Praha - Kbely.
Muzeum má ve sbírkách celkem 275 letadel, z nichž 85 je vystaveno ve čtyřech krytých halách, 25 v nekrytých prostorech a 155 je uloženo v depozitářích. 10 letounů je letuschopných a je stále v provozu.
V hangáru č. 43 jsou vystavena letadla sloužící k výcviku pilotů, jako polský PZL TS-11 Iskra, československý Aero L-29 Delfín, cvičná verze MiGu-15 a Aero L-39 Albatros.
Hangár typu Wagner obsahuje rozsáhlou expozici z období 2. světové války, včetně letounů a dalších exponátů.
V historických hangárech v Letňanech je nová expozice, která se dotýká výrobků z továren Aero, Letov a Avia a obsahuje mnoho unikátních exponátů z období II. světové války.
Bitevní letoun Suchoj Su-25 prošel generální opravou a byl využíván českým a československým vojenským letectvem. Je vystaven v expozičním prostoru hangárů Staré Aerovky.
Francouzský cvičný letoun Fouga CM.170 Magister, rozšířený pro výcvik pilotů v 50. letech 20. století, je vystaven v areálu Staré Aerovky.
Hangár č. 43 má délku přes 50 metrů a hloubku přes 11 metrů a pochází z první poloviny 30. let.
Sbírky muzea zahrnují také letecké motory, součásti draků letounů, výzbroj, výstroj, uniformy, prapory, vyznamenání a další památky týkající se historie československého a českého letectví.
Před jeho uvolněním hangár typu Pícha obsahoval letadla z let 1939-1945, která našla svoje místo v uvolněném prostoru pro proudové letouny první generace.