Expozice muzea nesou název Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí. Název v sobě spojuje čtyři dopravní kanály, které jsou pro Českou Třebovou příznačné či nějak spjaté s její historií. Jde o dopravu železniční, silniční, lodní i vzdušnou.
Expozice návštěvníkovi přibližují historii některých dopravních prostředků spojených s
Českou Třebovou. Je rozdělena do čtyř samostatných celků: Vlakem, Velorexem, Letadlem a Lodí.
Expozice Vlakem
Jevem pro
Českou Třebovou z nejtypičtějších je bezesporu železnice. Expozice muzea věnovaná právě tomuto typu dopravy chce návštěvníkovi představit
fenomén cestování železnicí od poloviny 19. století s důrazem na období první československé republiky. Návštěvník zde může poznat železniční historii habsburského soustátí vůbec, seznámit se s proměnami českotřebovského nádraží, ale také poznat
železnici 20. let minulého století z pozice jejího uživatele, tedy běžného cestujícího. K nejpřitažlivějším exponátům náleží detailní
model českotřebovského nádraží i s pohyblivými vlakovými soupravami, zařízená výdejna lístků a zejména
část vagónu pro osobní dopravu ze 40. let 20. století, do které lze
vejít, posedět a dokonce přímo
v kupé zhlédnout několik dokumentárních filmů s železniční tematikou.
Expozice Velorexem
Expozice popisuje
zrod a vývoj populárního vozítka OS-KAR (později Velorex). Sleduje též
životní osudy obou konstruktérů – Františka, který ve svém vozítku v roce 1954 těžce havaroval a následkům zranění podlehl, a Mojmíra, který byl v roce 1955 z výrobního družstva vyloučen, výrobu vozítka opustil a věnoval se další konstruktérské činnosti. V expozici najde návštěvník téměř celou
vývojovou řadu vozítek, od prototypu, přes Velorex 16/250, 16/175, 16/350 až po Velorex 435-O. Mimo tuto řadu stojí vozítko Super-laminát, konstrukční počin Mojmíra Stránského a jeho kolektivu. Jedná se o prototyp čtyřkolového vozidla s laminátovou karoserií.
Na své si přijdou i děti, právě jim je určený
model Velorexu v reálném měřítku, do kterého mohou usednout a zakusit tak jeho přednosti i nedostatky na vlastní kůži. V infokiosku najdou zájemci další doprovodné fotografie a texty. Zhlédnout zde mohou i amatérské filmové záběry z pohřbu Františka Stránského roku 1954.
Pokud vám nestačí vidět Velorexy v expozici, ale chcete zažít i něco víc, můžete vyzkoušet
zážitkové jízdy Velorexem! Proškolení řidiči vás veznou na 4 km dlouhou projížďku centrem města a okolím města, kde okusíte zážitek z rychlejší jízdy. Prostor bude i pro pořízení fotografií/videí. Vyzkoušet můžete sezení za volantem. Krátká vyjížďka je vhodná pro skupiny zájemců, kteří se vystřídají v rychlém sledu bez delšího čekání. Jízdy jsou v nabídce zhruba do konce října (na sněhu a ledu se z důvodu bezpečnosti nejezdí). Jízdu je třeba předem objednat v pracovní době muzea (Út-Ne: 8-18 hodin) na telefonu +420 465 322 634.
Expozice Letadlem
Expozice představuje akademického
sochaře Františka Formánka (1888-1964) především
jako vynálezce létacích strojů. K vidění je zde přibližná rekonstrukce Formánkova pražského ateliéru, ve kterém pobýval po studiích UMPRUMu již jako samostatný živnostník a začínal se zabývat problematikou
bezmotorového létání. Tento českotřebovský rodák se věnoval hlavně konstruování letadla s kolmým vzletem a následným vodorovným letem, které nazýval
aerohelikoptérou. Expozice je doplněna i několika
modely ze sbírek
Národního technického muzea. Návštěvníky může mimo jiné zaujmout Formánkova činnost v oboru sochařství, štukatérství či léčitelství.
Expozice Lodí
Souvislost mezi
lodní dopravou a městem Česká Třebová je málo známá. Tato vazba by se stala realitou za podmínky, že by došlo k uskutečnění projektu
Dunaj – Odra – Labe, tedy ke vzniku vodních děl propojujících tyto tři velké evropské řeky. Expozice, která je věnovaná této problematice, předkládá myšlenku na
vytvoření vodního kanálu v jejím historickém vývoji. Ukazuje rovněž trasy, kterými měla být voda vedena, a to včetně té, která by zasáhla také Českou Třebovou. Návštěvník má rovněž možnost
fiktivním oknem zahlédnout,
kudy by jedna z trasových variant vedla.