Velodrom v Pisárkách je stále funkční a zároveň nejstarší dochovaný velodrom na světě. Cyklistická dráha měří 400 metrů a jedná se o 7m zastřešený betonový ovál. Původně meziválečný velodrom byl doplněn a zastřešen v roce 1969 podle projektu Mojmíra Korvase a Ferdinanda Lederera.
Historie
brněnského Velodromu sahá až do roku
1889, kdy byla na místě dnešního pozemku zřízena hliněná dráha zvaná Bauerák (pojmenovaná po svém zakladateli Viktoru Bauerovi). To činí brněnský Velodrom
nejstarší dosud fungující stavbu svého druhu na světě. Starší dodnes dochovanou stavbu bychom nalezli jen v anglickém Brightonu, ta však nenese charakter velodromu, jelikož jde o travnatou cyklistickou dráhu. Současná podoba Velodromu vychází z let
1967-69 kdy byla pro potřeby
Mistrovství světa v dráhové cyklistice 1969 upravena klopená betonová cyklistická dráha z počátku 50. let 20. století a opatřena tribunou, částečným zastřešením,
zázemím pro sportovce i
diváky závodních utkání (provozní budova s šatnami, tělocvična, sauna, kavárna, pokladny) a vesničkou s ubytovací kapacitou. Tato stavba byla
vybudována v tzv.
akci Z (samosprávou řízená svépomocná výstavba veřejných budov), na které se dobrovolně podíleli členové tělovýchovné jednoty Favorit a pracovníci
brněnského výstaviště.
Betonový ovál cyklistické dráhy má délku
400 m a šířku 7 m s klopením zatáček. Na cyklistickou dráhu navazuje tribuna se stupňovitou tribunou o kapacitě
14 tisíc diváků. Střecha je zavěšena na ocelových táhlech kotvených ke středovým ocelovým pilířům a k betonovým sloupům vymezující zadní část tribuny. Ta je obložena vlnitým plechem. Spodní část nesoucí sedadla je tvořena
monolitickým železobetonem. Na pozemku se kromě samotné dráhy nachází také dvoupodlažní budova šaten a zázemí pro sportovce, dvoupodlažní administrativní a správní budova a jednopodlažní protáhlá budova technického zázemí (dílny) a objekt pokladen. Na něm lze nalézt
keramickou plastiku s motivem brněnského kola.
Podoba brněnského Velodromu z 60. let 20. století typologicky
vychází z Velodromu Vigorelli v Miláně a patrně ovlivnila podobu Velodromu v Lipsku. Velodromy v Miláně a Lipsku jsou oproti brněnskému Velodromu památkově chráněny a v posledním desetiletí prošly modernizací. Přestože se na brněnském Velodromu s unikátní historií
stále jezdí mezinárodní závody v dráhové cyklistice a stále plní svou funkci, i když se uvažuje o výstavbě nové dráhy v jiné městské části. Přestože by si areál zasloužil rekonstrukci, dokáže díky nezaměnitelné atmosféře poskytnout
kvalitní zázemí i velkým hudebním akcím.
Navštivte Velodrom Brno, nejstarší zachovalý a funkční velodrom na světě s bohatou historií od roku 1889, hostící rozmanité sportovní a hudební akce.
Cyklistická dráha na Velodromu Brno měří 400 metrů.
Původní meziválečný velodrom byl zastřešen v roce 1969.
Velodrom Brno je nejstarší funkční a dochovaný velodrom na světě, s historií sahající do roku 1889.
Podoba brněnského Velodromu z 60. let typologicky vychází z Velodromu Vigorelli v Miláně.
Tribuna na Velodromu Brno má kapacitu 14 tisíc diváků.
Uvažuje se o výstavbě nové dráhy v jiné městské části, přestože stávající areál stále plní svou funkci.
Beton, ocel a železobeton byly hlavní materiály použité při stavbě současného Velodromu.
Díky své atmosféře hostil Velodrom Brno i velké hudební akce.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.