Kořenovská výtopna byla vybudována v roce 1903 jako součást technického zázemí ozubnicové železniční tratě z Tanvaldu do Kořenova a dále do Hirschbergu v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra).
Svému účelu
sloužila do roku 1987, kdy se pod tíhou sněhu zřítila střecha. Nevyužívaný objekt od té doby chátral. Celková obnova výtopny
proběhla mezi srpnem 2015 a červencem 2016 podle návrhu Ivana Lejčara, který vycházel z původních plánů a výkresů.
Obnova proběhla s
respektem k historické hodnotě a původnímu účelu stavby, byť za použití konstrukčních metod soudobého stavitelství, a z pohledu památkové péče jde jednoznačně o pozitivní krok, který zanikající objekt fakticky zachránil.
Díky provedeným úpravám stavba zároveň nalezne nové uplatnění – bude sloužit pro remizování
historických kolejových vozidel Železniční společnosti Tanvald, dosud odstavených v nevyhovujících podmínkách pod širým nebem. Čtyři z těchto vozidel,
dvě motorové ozubnicové lokomotivy a dva motorové vozy, jsou přitom kulturními památkami. Dojde tak k opětovnému provázání funkce objektu s
jedinou ozubnicovou tratí v České republice.
V soutěži
Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro získal vlastník l ocenění symbolizované stříbrnou plaketou, právě za záchranu této technické památky.
Podrobný náhled na obnovu Kořenovské výtopny, která pořád slouží historii i budoucnosti železničních vozidel v České republice.
Kořenovská výtopna byla postavena v roce 1903.
Původním účelem bylo sloužit jako technické zázemí pro ozubnicovou železniční trať z Tanvaldu do Kořenova a dále do Hirschbergu.
Svému účelu sloužila do roku 1987.
V roce 1987 se pod tíhou sněhu zřítila střecha výtopny.
Obnova proběhla mezi srpnem 2015 a červencem 2016.
Obnovu navrhl Ivan Lejčar podle původních plánů a výkresů.
Obnova proběhla s respektem k historické hodnotě a původnímu účelu, za použití konstrukčních metod soudobého stavitelství.
Po renovaci bude sloužit pro remizování historických kolejových vozidel Železniční společnosti Tanvald.
V výtopně budou remizována dvě motorové ozubnicové lokomotivy a dva motorové vozy, které jsou kulturními památkami.
Obnova získala stříbrnou plaketu v soutěži Patrimonium pro futuro Národního památkového ústavu za záchranu technické památky.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.