Avant Garde znamená dívat se dopředu. Ctít pokrok a nenechat se svazovat předsudky. Výstava současného českého designu zpracovává základní témata –
lidství, přírodu, kořeny i technologie, tedy jevy, se kterými jsme denně konfrontováni, a zve k interakci s
instalacemi předních českých designérů. V současné jednoduché architektuře pavilonu G1 vyroste Svobodné město. Skulpturální
archiktetura H3T vytvoří základ pro výstavu, která se zabývá naší
blízkou budoucností a tím, co může design do této budoucnosti přinést. Výstava přichází s konceptem otevřeného, vlastně
provizorního města/struktury, které v sobě obsahuje
náměstí s památníkem, chrám i pěší zónu a přitom není žádnou architektonickou studií o budoucnosti. Je rámcem přemýšlení a zážitků.
Do
Svobodného města budou zasazena díla jednotlivých současných designérů a samostatná instalace představí také
mimořádná díla designu posledních 100 let. Výstava, jejímiž kurátory jsou Ondřej Chrobák, Jan Press, Jiří Macek a Jana Zielinski je připravena ve spolupráci s
Moravskou galerií a bude doplněna speciálními projekcemi a venkovní instalací Krištofa Kintery. V rámci doprovodného programu jsou připraveny
komentované prohlídky, workshopy pro děti nebo
projekce vizuálně zajímavých českých filmů 1918–2018.
Výstaviště bude po celou dobu festivalu přístupné zdarma. Poznat areál umožní návštěvníkům pravidelné
komentované prohlídky Brněnského architektonického manuálu, který představí výstaviště jako příklad moderní architektury 20. let 20. století, kdy vznikaly první pavilony podle návrhu takových architektů, jakými byli
Josef Gočár nebo
Bohuslav Fuchs.
Venkovní instalace s prapory
Krištof Kintera připravuje
Festivalu Re:publika zcela novou venkovní instalaci na míru. Pracuje s větrem generovaným výkonnými turbínami namířenými na stožáry s vlajkami.
Nejedná se však
o standarty zemí a států, ale o
prapory, které manifestují důležité, morálně volní vlastnosti, které ve svém životě, chtě nechtě, musí zpracovávat každý jednotlivec. Vlajky před důležitými budovami většinou reprezentují země a jejich majestátné suverenity. Tentokrát
prapory poháněné umělým větrem, estetiky spíše domácí až punkové, nikoli reprezentativní, poukazují na bazální lidské vlastnosti, které jsou v životě nakonec to nejdůležitější.
Světelná iluze
Festival Re:publika ve spolupráci se Signal festivalem přinese také speciální světelné instalace. Instalace japonského umělce
Brocken 5. 2. vychází z jevu, který se objevuje vysoko v horách, kdy horolezec stojí zády ke slunci a dívá se z
hřebene hory do mlhy. Vznikne tak ohromně zvětšený stín pozorovatele obklopený duhou. Interaktivní objekt, do kterého diváci vstupují, je protnut
60 000 děrami, které vytvářejí iluzi, ve které má divák pocit, jako by letěl noční oblohou.
Umělecké studio Hyperbinary zvolilo pro svůj projekt název
Prospect, neboť jeho význam (vyhlídka, naděje, široký rozhled) se váže k samotnému místu nejen formálně, ale také obsahově.
Světelnou show složenou ze 160 programovatelných LED světel chce vykročit do budoucnosti a poskytnout divákům unikátní zážitek dialogu inteligentních moderních technologií s funkcionalistickou architekturou.
Instalace doplněná originální hudební složkou
rozsvítí věž výstaviště po tři víkendy.