Výstava v Západočeské galerii v Plzni nabízí tři možné, rozhodně ne jediné, odpovědi na otázky, které si lidé kladou již od dob Platóna. Klamání obrazu (a klamání obrazem) v umění 19. století se odvíjelo zejména od tématu
historické malby a příběhů, které nabízela ke „čtení“, jak z výtvarného, tak společenského hlediska.
Výstava s podtitulem
Fikce a mystifikace v umění 19. století je
rozdělena do tří částí. První oddíl se věnuje problematice
problematice Rukopisů královédvorského a zelenohorského a jejich obrazovému doprovodu. Druhý oddíl je věnován zábavnímu světu 19. století, autoři se v něm zabývají
dobovými strategiemi obrazového klamu a čisté obrazové iluze p
rostřednictvím panoramat, ale i fotografie a filmu. Návštěvníci uvidí například dosud nevystavenou řadu 13 skic k panoramatu Bitvy u Lipan Luďka Marolda.
Třetí část výstavy nazvaná
Dějiny jinak se zabývá literárními a historickými konvencemi čtení zobrazeného příběhu. Autoři ukazují přímo v expozici, jak snadno se na
základě konvence vytvářejí historické obrazové fikce a mystifikace. Známá díla českých klasiků 19. století opatřili odlišnými, někdy i záměrně provokativními názvy.
Zajímavá
výstava potrvá v galerii
až do 5. května.