Ti zkušenější tvrdí, že
dovolená na Baťově kanálu je
ideální pro mladé, pro seniory i pro lidi středního věku, kterým právě vylétla mláďata z hnízda. Užijete si ji v páru, s partou přátel i s většími dětmi, které už nemusíte hlídat na každém kroku.
A co vás čeká? Ranní procházka do pekárny pro křupavé pečivo a dlouhá snídaně na horní palubě. Plavba se zastávkami v místech, kde se vám líbí, v malebných městečkách anebo u plavebních komor. Výlety do okolí, pěšky nebo
na kolech, která si vezete s sebou na lodi. Romantický večer na břehu nebo na palubě, nejlépe s vínem (protože tím je
jižní Morava opravdu pověstná) a pak vás už voda ukolébá k příjemnému spánku.
Baťův kanál: seznamte se
Přes padesát kilometrů dlouhá vodní cesta, vybudovaná v letech 1934 až 1938 mezi
Otrokovicemi a
Rohatcem, která sloužila především k dopravě lignitu z ratíškovických dolů do
Baťových závodů ve Zlíně a pro závlahy: tak znali
Baťův kanál naši pradědečkové a prababičky. Fungovala tu řada technicky unikátních zařízení, kromě
výklopníku uhlí v Sudoměřicích (který můžete vidět dodnes, kdy slouží jako vyhlídková věž, přístav a půjčovna lodí) třeba lanovka pro přetahování člunů ve Vnorovech, dva sklápěcí mosty a dokonce zvedací most na úzkokolejné trati u
Veselí nad Moravou.
Ten už sice neuvidíte, zato
Baťův kanál našel nové smysluplné využití. Po obnově a opravách celé vodní cesty se po něm můžete plavit, a to jak při pravidelných výletních plavbách, tak na vlastních lodích nebo na vypůjčených motorových člunech nebo hausbótech, kde se dá i nocovat.
Pronajmout se dají v řadě půjčoven, například ve
Spytihněvi, Petrově, Starém Městě, Uherském Hradišti, Veselí nad Moravou, Uherském Ostrohu, Vnorovech, Strážnici, Huštěnovicích, Sudoměřicích či
Hodoníně. Obsluha plavidel je jednoduchá, nepotřebujete kapitánské zkoušky ani jiný průkaz či povolení, stačí jen krátké úvodní proškolení v manipulaci s lodí. Díky fungujícím přístavům a jejich zázemí je Baťův kanál skvělým místem pro aktivní letní dovolenou, navíc v kombinaci s
cyklistickými výlety můžete velmi podrobně a dokonale poznat i jeho okolí. V půjčovnách seženete i kanoe, rafty nebo gumové čluny: například k
meandrům a unikátním pískovým plážím u
Strážnice se kvůli mělčinám dostanou pouze malá plavidla.
Pravidla pro plavbu
Délka
Baťova kanálu od
Otrokovic až do
slovenské Skalice je v současnosti přibližně 53 kilometrů; někde vede
řekou Moravou, jinde uměle vyhloubenými kanály. Vodní cesta sice oficiálně vede od
Kroměříže až po
Hodonín, ale jde o
samostatně splavné úseky: ke kompletnímu propojení celého
Slovácka zatím chybí
plavební komora v Sudoměřicích a plavební komora na
bělovském jezu u Otrokovic. Po jejich dokončení bude souvisle splavný úsek Baťova kanálu měřit přibližně 76 kilometrů.
Důležitými místy na trase jsou
zdymadla s plavebními komorami, která vyrovnávají celkový rozdíl výšek hladin na horním a dolním konci kanálu, tedy přibližně 19 metrů. Nemusíte z nich mít obavy, zařízení se obsluhují přímo z paluby dálkovým ovladačem. Velikost plavebních komor také určuje šířku lodí, které mohou plout po Baťově kanálu: neměly by být širší než pět metrů.
Šířka plavebního kanálu je průměrně 12 metrů, hloubka 1,5 metru a doporučuje se, aby ponor lodi nepřesahoval 80 cm. Při plavbě je také potřeba dodržovat nejvyšší povolenou rychlost osm kilometrů za hodinu.
Kolik to bude stát?
Ceny jsou přibližně stejné a liší se především podle
jednotlivých měsíců sezony, dnů v týdnu a samozřejmě podle velikosti, typu a stáří lodi. Zatímco pronájem kanoe na půl dne stojí zhruba pětistovku, za vyjížďku na motorovém člunu pro pět osob na stejně dlouhou dobu zaplatíte přibližně tisícovku. Ceny za víkendovou projížďku v moderním hausbótu v hlavní sezoně šplhají přes 15 tisíc korun, na týden pak přes 25 tisíc korun; při pronájmu straších a jednoduše zařízených lodí se dá výrazně ušetřit. Počítejte také s tím, že za lodě si půjčovny obvykle účtují kauci neboli vratnou zálohu ve výši několika tisíc korun.
Už je plno? Počkejte si na podzim!
Život na
Baťově kanálu se obvykle rozjíždí hned, jakmile to počasí dovolí, a podobně plavební sezona také končí. Oficiálně se sice Baťák k zimnímu spánku ukládá v říjnu, ale za pěkného počasí půjčovny často fungují i po tomto termínu. Provoz tak omezují jen plavební komory, které mají svou otvírací dobu; tu zjistíte na hlavním webu. Památky v okolí už sice často mají zavřeno a rána i večery jsou chladnější než v létě, ale ceny jsou výhodné a
podzim v kraji vína má své kouzlo, zvlášť když se vypravíte třeba z
přístavu Petrov k
vinným sklepům zvaným Plže.
Dovolená jako v Holandsku
- Obytné motorové lodě se bez kapitánských zkoušek dají pronajmout také ve Francii, Anglii či Německu, ale zemí zaslíbenou vnitrozemským plavbám je Holandsko. Díky husté síti kanálů, řek a jezer se obvykle nemusíte vracet stejnou cestou, a protože kanály se původně budovaly kvůli obchodování, vedou atraktivními centry vesnic a měst.
- Mohlo by se zdát, že dovolená na lodi je skvělá pro každého, ale to rozhodně neplatí: pokud máte malé děti, počkejte, až povyrostou. Loď totiž za jízdy lehce vibruje a občas může cukat, ve věku prvních nejistých krůčků se dá snadno ztratit rovnováha.
- S dětmi, které musí být stále pod dohledem, vybírejte loď s jednou úrovní paluby.
- Naopak starší potomky můžete zapojit do akce a pod dohledem je nechat alespoň na chvilku loď řídit – rovných úseků najdete na Baťáku habaděj.