
Nejstarší železniční tratí v Rakousku-Uhersku byla
koněspřežná železnice spojující již od roku 1832
České Budějovice s Lincem. Trať byla postavena především pro
dopravu zboží (hlavně soli), ale také
osob. Na české straně jezdí dnes již moderní vlaky po téměř stejné trati, kudy vedla i původní koněspřežná železnice, tzv. koňka. Na některých místech se dokonce dochovaly
zbytky původních staveb, které jsou chráněny jako technické památky.
Náš výlet začneme v
Českých Budějovicích, kde se nachází nejen
Muzeum koněspřežky v Mánesově ulici, ale také
nástěnná malba Koněspřežka – tu naleznete na Krumlovském mostě.
Muzeum se nachází v původním strážném domku této
dráhy. Domek byl 70. letech 20.stol. přestěhován o deset metrů kvůli rozšiřování ulice. Ve dvou místnostech muzea se dozvíte o zajímavosti o koňce a strážních domků.

Pak se přesuneme na
českobudějovické nádraží a nasedneme do
osobního vlaku, který jede do obce
Rybník (směr
Lipno nad Vltavou nebo Horní Dvořiště). Trasa se vine mezi obcemi, loukami, poli a lesy... a téměř přesně kopíruje původní trasu
koněspřežné dráhy. Vlak projede Včelnou, Kamenný Újezd, Chlumec a
Holkov, kde lze najít první hmatatelný pozůstatek koňky. Nedaleko stanice Velešín-město u osady Holkov se nachází zachovalý
násep a mostek s dřevěnými kolejnicemi. Oblíbený je také místní restaurant
U Koňské dráhy.
Stanice Holkov (asi 20 km od Budějovic) byla ve své době důležitou součástí
koňské železnice - šlo o přepřahací stanici, kde se měnili koně, a také o místo s občerstvením pro cestující.

Za stanicí Velešín-město možná i z vlaku uvidíme most koněspřežky, vlak pak pokračuje do Velešína, obce Výheň, Kaplice, Omlenic a Bujanova.
Bujanov (asi 42 km od Budějovic) byl také jednou z důležitých zastávek na trase do Lince. Říkalo se jí "
koláčová stanice", neboť byla proslulá pro své znamenité koláče, o které se cestující doslova prali. Času bylo dost, čekalo se zde na
výměnu koní. V objektu bývalého strážního domku v Bujanově je dnes velmi zajímavé
muzeum, kde se zájemci dozví mnoho detailů o
koněspřežné dráze.
Pěší túra po bývalé koňce: Rybník – Tři smrky – Horní Dvořiště

Náš vlak pak jede dále do stanice Pšenice v Suchdole a projede lesy na nádraží v obci
Rybník (49 km od Budějovic). Tady je čas vystoupit – čeká nás
pěší túra. Odtud se totiž trasa koňky začíná od současné trati velmi lišit. Nezbývá než vyrazit do terénu pěšky. Od vlakové zastávky vede zeleně značená místní trasa, tzv.
Rybnický okruh. K
náspu bývalé koněspřežné dráhy, dnes technické památky ukryté hluboko v pohraničních lesích, je to 3,5 km. Můžete si zde odpočinout v pěkném přístřešku s posezením. Začíná zde také kruhová
Naučná stezka Koňská dráha. Její další kus pak směřuje za hranici na rakouskou stranu – právě
tudy v minulosti dráha vedla a překonávala zde hranici mezi Čechy a Horními Rakousy, a směřovala pak dále do Lince. My se však musíme držet na naší straně hranice, i když v Rakousku je k vidění také mnoho technických památek této legendární dráhy.

Po asi
1,5 km od
náspu a odpočinkového místa přijdeme po asfaltce (kudy vede zároveň i cyklostezka) k
neznačené odbočce na lesní pěšinu. Vede jen několik set metrů do kopce, kde se pak napojuje na
modrou pěší trasu kopírující státní hranici. Vystoupáte po ní na vrchol
Tři Smrky (824 m) a budete pokračovat lesní pěšinou dále k rozcestí
Nad Českým Heršlákem, kde se napojíte na cyklostezku. Žlutá značka vás pak dovede do centra obce Český Heršlák, na
nádraží Horní Dvořiště. Pěší trasa z Rybníka hraničními lesy až sem k nádraží měří
8,8 km, avšak patří ke středně náročným. Z Horního Dvořiště se pak vrátíte do
Českých Budějovic pohodlně vlakem.