Galerie Tančící dům vystavuje originální kresby komiksu Muriel a andělé, který Kája Saudek vytvořil podle scénáře Miloše Macourka.
Po desítky let ztracené a marně hledané originální podklady tohoto zásadního díla českého komiksu, posléze záhadně nalezené, ale překupníky utajené, se po dlouhých letech soudních sporů konečně dostaly jako jeden celek zpět do rodinné sbírky Saudkových. Těchto 130 původních kreseb komiksu Muriel a andělé, poklad českého komiksu, představují autorovi dědicové veřejnosti úplně poprvé, v hlubinách druhého podzemního podlaží Tančícího domu. Kromě tohoto skvostu jsou součástí aktuální výstavy také desítky originálních maleb a grafik, vystavených v přízemí a prvním podzemním podlaží, patřících k tomu nejlepšímu, co Kája Saudek kdy vytvořil.
Komiks
Muriel a andělé má v českém umění a kultuře jedinečné místo. Kája Saudek, nekorunovaný, ale nezpochybňovaný král českého komiksu, jej vytvořil podle scénáře Miloše Macourka. Příběh krásné a odvážné Muriel, jejích mocných souputníků z budoucnosti i proradných současníků v čele s generálem Xeronem měl být honosnou ouverturou kolosálního díla: plány autorů zahrnovaly celý tucet rozsáhlých kreslených příběhů. Saudek jej kreslil a maloval v euforickém tvůrčím rozletu a vášeň z každé jeho stránky přímo číší. Ostatně, právě si vzal ženu svého života, ta mu porodila syna, a dodnes vzpomíná, jak Kája lásku ke své mladé rodině snoubil s prací na svém eposu.
Komiks bývá považován za autorův mistrovský kus: „
Mělo to být vpravdě veledílo. Komiks samotný, v západních produkcích obvykle tvořen celými týmy kreslířů a letteristů, měl vytvořit Kája sám, dle Macourkovy scénáristické předlohy. O jeho úspěchu neměli pochybností, a tak hned plánovali také filmové zpracování,“ přibližují podle vzpomínek Johany Saudkové pozadí vzniku komiksu kurátoři výstavy a dodávají: „
na knize Kája pracoval den co den, celý rok: vždyť první díl, Muriel a andělé, tvoří 130 kolorovaných obrazů s precizní a detailní perokresbou!“
Osud tomu však chtěl jinak. Euforii pražského jara, v niž Saudek s Macourkem spřádali své plány na budoucnost, zarazil vpád armád Varšavské smlouvy, tvůrčí volnost plíživá ustrnulost a „normalizace“. Použitý výtvarný formát, výrazy a podoby postav, vtipné skryté významy kreseb, ale především evidentní odkaz na západní kulturní kontext se tak staly nastupujícímu režimu trnem v oku. Přestože publikace komiksu byla dávno domluvená a odsouhlasená, najednou bylo vše jinak a režim vydání komiksu zamítl.
Originální kresby prvního dílu plánované epopeje o Muriel, přes 130 velkých a těžkých papírových listů, skončily před plánovaným vydáním v nakladatelství či tiskárně, kde se po nich po čase slehla zem. Dokončený druhý díl,
Muriel a oranžová smrt, Saudek už do tisku ani neodevzdal, a tento kolosální projekt tak byl ukončen ještě dřív, než pořádně uzřel světlo světa.
Osud však tomuto komiksu připravil další příběh, který by sám vydal za román. O dvacet let později se jako zázrakem objevily tiskařské podklady připravené v roku 1969 k původnímu plánovanému vydání. Komiks tak v roce 1991 mohl konečně vyjít – byť v nevalné kvalitě tiskového zpracování a s nepůvodní obálkou, neboť ta originální v nálezu nebyla. Přesto jsou dodnes tyto tisky žádanými sběratelskými kousky. Saudek sám byl nadšen, že alespoň „něco“ se podařilo zachránit, že tato – jeho slovy – „podivná pohádka“ vyšla na světlo světa. Přes veškerou radost z nálezu však i nadále zůstávaly původní kresby ztraceny.
O dalších 20 let později se však přeci jenom objevily – Kája Saudek sám je již však nespatřil, neboť tou dobou již několik let ležel v kómatu. Murielin příběh tak musela dokončit jeho rodina – ta, která se rodila současně s tímto komiksem. Společně s policií zabránila aukčnímu rozprodání souboru a po vleklých soudních sporech nakonec docílila toho, že se toto mistrovské dílo jejich manžela a otce vrátilo domů, do rodinné sbírky. Autor sám se toho však již bohužel nedožil. Jeho dědicové jej však přes veškeré útrapy konečně mohou hrdě ukázat světu.
Samotný příběh originálních kreseb komiksu se dá považovat za odkaz na příběh dějin české společnosti i kultury.
O výstavě:
- Galerie Tančící dům vystaví originální kresby komiksu Muriel a andělé, který Kája Saudek nakreslil podle scénáře Miloše Macourka.
- Jsou to díla, která byla po desítky let ztracená a marně hledaná.
- Originální podklady tohoto zásadního díla českého komiksu se posléze objevily a po dlouhých letech soudních sporů se konečně dostaly jako jeden celek zpět do rodinné sbírky Saudkových.
- Těchto 130 původních kreseb komiksu Muriel a andělé, tento poklad českého komiksu, představují autorovi dědicové veřejnosti úplně poprvé a to v druhém podzemního podlaží Tančícího domu.
- Součástí výstavy jsou také desítky originálních maleb a grafik, patřících k tomu nejlepšímu, co Kája Saudek kdy vytvořil.
O autorovi
Kája Saudek patřil ve svém oboru ke světovým špičkám s jedinečným stylem. Jeho tvorbu charakterizovala pevná dynamická linka, osobitý humor, zábavné popisky a americký styl kresby.
Kája Saudek (vlastní jménem Karel Saudek, 13. 5. 1935 – 25. 6. 2015) byl významný český malíř a komiksový kreslíř. Do širšího povědomí společnosti se dostal díky jeho kresbám, které použil Miloš Macourek ve filmu Kdo chce zabít Jessii. Saudkovo specifické výtvarné dílo, které je charakteristické pevnou, dynamickou linkou, americkým stylem kresby, nadsázkou, ironií a osobitým humorem, poté doplnilo několik dalších filmů a populárně naučný televizní seriál Okna vesmíru dokořán. Ilustroval též řadu knih a časopisů. Jeho bratrem a jednovaječným dvojčetem je fotograf Jan Saudek. Od nehody v dubnu 2006 ležel umělec v kómatu v Motolské nemocnici. Zemřel v červnu roku 2015.