Od čtvrtečního odpoledne 8. 7. do nedělního večera 11. 7. nabídne Marienbad Film Festival plnohodnotný program ve dvou sálech bývalého mariánskolázeňského hotelu Lesní mlýn. Vedle současné experimentální filmové tvorby z celého světa přinese i české exkluzivní předpremiéry celovečerních filmů.
Páteří programu bude opět sekce
Forum Marienbad cílící na aktuální filmovou tvorbu v oblasti experimentu narace a formy z celého světa vybranou na základě mezinárodní výzvy.
Sekce bude obsahovat blok věnovaný průřezu tvorby audiovizuálního umělce a filmaře
Vladimíra Turnera, promítne hypnotický snímek
Lúa Vermella španělského režiséra
Loise Patiña. Uvede i snímek
Bílá na bílé slovenské režisérky
Viery Čákanyové. Ta si při svém pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela dokumentární esej FREM, vedla videodeník. Záběry z každodenní rutiny na stanici v něm kontrastují s lyrickými scénami člověkem neposkvrněné antarktické přírody, jež autorka doplňuje svými komentáři a myšlenkami, vyprovokovanými osamělostí ledem pokryté krajiny. Snímek vyhrál cenu Opus Bonum (Nejlepší světový dokumentární film 2020) na MFDF v Jihlavě. Kromě těchto celovečerních programů doplní devět bloků této sekce i krátké filmy.
Sekce
Theatre Electrique je poskládaná z novinek současné filmové tvorby v oblasti experimentu formy a narace. Otevře ji česká distribuční premiéra nejvtipnějšího snímku loňských Benátek
Moucha v kufru. Nejnovější bizarnost režiséra
Quentina Dupieuxe, který je v hudebním světě známý jako Mr. Oizo, vypráví příběh dvou prostých přátel, kteří v kufru ukradeného vozu najdou uvíznutou obří mouchu, kterou se, s vidinou balíku peněz, rozhodnou vycvičit. Divoká a surrealistická road-movie je příběhem o přátelství, velkých snech a ještě větších katastrofách, které se daly do pohybu po nalezení obrovské mouchy.
Drzý film
Lux Æterna francouzského provokatéra
Gaspara Noého, který uvidí čeští diváci také v předpremiéře, vznikl na objednávku značky Saint Laurent. Noé si přizval k projektu dvě herečky, Charlotte Gainsbourg a Béatrice Dalle, které si v průběhu natáčení vyprávějí čarodějnické příběhy. Lux Æterna je čtvrtým zhmotněním mezinárodního uměleckého projektu SELF pod záštitou Anthonyho Vaccarella, kreativního ředitele Saint Laurent.
Sekci Theatre Electrique uzavře nestor autorského filmu
Jean Luc Godard, umělec, pro kterého film je formou, která představuje vlastní umění. Festival uvede jeho esejistický snímek
Kniha obrazů, který je nápadně prodchnutý bezmála hororovou atmosférou. Snímek, v němž se mísí zpravodajské titulky, malby, často digitálně zkreslené úryvky z klasických hollywoodských filmů i brutální youtubová propaganda ISIS, poukazuje především na odcizení a makroagrese současného světa.
Kromě této francouzské stezky hlavního programu bude uveden film
Entre perro y lobo (Hodina mezi psem a vlkem) španělské režisérky
Irene Gutiérrez Torresové, který byl ve světové premiéře představen na Berlinale 2020 v sekci Forum.
I letošní ročník přinese další titul z pravidelně uváděné retrospektivy – pokračuje v několikaleté retrospektivě francouzského režiséra
Alaina Resnaise, kdy se každý rok uvádí jeden jeho film. Tento rok to bude film
Válka skončila z roku 1961.
Festival nejen offline
I přes to, že je současná pandemické situaci stále trochu nepřehledná, zdá se, že šestý ročník festivalu proběhne v normálním režimu a nebude se muset uchýlit k on-line řešení. Právě online audiovizuální platforma Kino Soumraku, kterou organizátoři festivalu spustili koncem loňského roku, bude sloužit jako doplňkový kinosál pro ty diváky, kterým se nepodaří na festival dostat.
Bývalá ROH zotavovna Lesní mlýn
Marienbad Film Festival promění na čtyři dny bývalý hotel Lesní mlýn, který za minulého režimu sloužil jako zotavovna ROH a následně dlouhodobě chátral. Objekt v roce 2018 odkoupili manželé Pavel a Jana Kučeraví z Prahy, kteří mají v úmyslu navrátit hotelu původní krásu. V průběhu festivalu se divákům otevře místní oranžérie, velký sál, kabaret a kavárna.
O festivalu
Marienbad Film Festival je od počátku úvah o jeho vzniku úzce spjatý s místem svého konání – městem
Mariánské Lázně. Lázeňské město se do dějin českých filmových festivalů zapsalo již v letech 1946-1949 čtyřmi úspěšnými ročníky přehlídky a později festivalu, který byl posléze přestěhován do Karlových Varů. Fenomén pořádání filmových festivalů v turistických letoviscích se osvědčil na celém světě. Marienbad Film Festival systematicky vstupuje do veřejného prostoru města a připravuje setkání filmů s dalšími druhy umění a projevů kulturního a společenského života, návštěvníků s místními zájemci o film. Filmy ovládnou vedle kinosálu také netypické prostory Společenského domu Casino, Městského divadla, Domu Chopin, na kolonádě nebo v Městském muzeu.
Doprovodné akce festivalu se nezaměřují pouze na hudební či divadelní produkce, ale také na aktivity vedoucí k otevření diskuze o prostoru, urbanismu a historii města. Takovými jsou kupříkladu filmové a videoartové projekce v ulicích města, umělecké sympozium realizované v rámci festivalu nebo komentované prohlídky města.