Pátý ročník filmového festivalu Marienbad se oproti jiným letošním festivalům rozrostl a po celé léto oživuje utichlé lázeňské město. Galavečer letošního festivalu se uskuteční v hotelu Lesní mlýn původně Donbas, který dlouhá léta chátral a vposledním roce se částečně otevřel veřejnosti jako prostor pro kulturu. V malebném místě bude ve čtvrtek 27. 8. od 19:30 uvedena americká klasika Jak ukrást Venuši s Audrey Hepburnovou v hlavní roli z roku 1966. Celý večer bude koncipován jako instalace navržená pro toto speciální místo uprostřed parků v srdci Mariánských Lázní. Bude to nádherný večer korunovaný od 21:30 Dojetím (Ergriffenheit), které bude naplněno hudbou.
Hlavní výběr současné filmové tvorby v oblasti experimentu formy a narace v rámci současné postcovidové audiovizuální situaci nabídne sekce Theatre Electrique. Náplň této sekce se skládá z pěti částí. První částí je site-specific art Michala Kindernaye, pokračujeme imerzivním divadlem Jakuba Čermáka, rekonstrukcí performance Romana Štětiny, další částí je kolekce krátkých filmů dvojice Matěj Sláma a Jakub Vrbík, a poslední částí je dokumentární sci-fi o sofistikované umělé inteligenci Viery Čákanyové. Všichni tito umělci budou hosty festivalu. Režisér a herec Jakub Čermák přijede do Mariánských Lázní s imerzivní divadelní queer inscenací Marie Stuartovna. Site-specific představení seznámí diváky s osudy dvou hlavních hrdinek, anglické královny Alžběty a její rivalky, skotské královny Marie Stuartovny. V Čermákově dekadentní verzi Schillerovy klasiky ztvárňují postavy královen muži –Sebastian Rein Alžbětu a Jakub Čermák Marii.
Do Mariánských Lázní se vrací laureát Chalupeckého ceny Roman Štětina se svým Suvenýrem 2015/2020 – jakousi vzpomínkou na něco neexistujícího, vzpomínkou na nějaký dávný originál, pratvar, ze kterého známe jenom kopii a tato kopie si už žije vlastním autonomním životem. Po hladkém torzu antické sochy stéká inteligentní plastelína. Film Frem slovenské autorky Viery Čákanyové byl poprvé uveden na MFDF Jihlava a letos v únoru v sekci Forum na Berlinale. Česká distribuční premiéra filmu byla kvůli koronavirové krizi odsunuta. Je to audiovizuální rekviem za druh homo sapiens.
Anatomie strachuMarienbad Kaffehaus a Aktuální filmová tvorba,
Aktuální filmovou tvorbu v oblasti experimentu narace a formy z celého světa vybranou na základě mezinárodní výzvy reprezentuje sekce Forum Marienbad. Do pátého ročníku se přihlásilo celkem 86 děl ze 16 zemí, ze kterých pořadatelé vybrali 19 českých a 3 zahraniční projekty. Novinkou je kurátorská selekce současné tvorby filmových veřejných vysokých škol.
Ferdinandova kolonáda se na čtyři dny promění v Marienbad Kaffehaus, ve kterém se návštěvníkům festivalu bude servírovat k snídani káva a loupák a poslech dvou českých podcastů, které vznikly v produkci labelu Audionaut – osmidílný seriál Pohřešovaná a úplná novinka Anatomie strachu. Dokumentarista Petr Hátle oživuje v Pohřešované jednu z největších záhad novodobé kriminalistiky a vypráví o případu dívky, která v roce 1997 zmizela takřka beze stopy. Intimní mikrohorory ve zvuku Anatomie strachu rekonstruují, co se v nás odehrává, když jsme vyděšení. Sérii skutečných příběhů, které jdou až na dřeň lidského strachu, vytvořili Brit Jensen, Jiří Slavičínský a Martin Ožvold.