Instalace Magdaleny Jetelové, připravená speciálně pro Národní galerii v Praze, promění Malou dvoranu Veletržního paláce v rozšířené pole, které návštěvníkovi galerie umožní bezprostřední setkání s autorčiným způsobem myšlení a práce.
Velkoplošná instalace Magdaleny Jetelové v Malé dvoraně Veletržního paláce bude k vidění až do 19. listopadu. Po konci výstavy zůstane několik děl v Národní galerii nastálo – dílo Stůl se stalo součástí akvizic současného umění, na které se NG letos zaměřila, 8 prací umělkyně galerii darovala. Výstavu zhlédlo ve Veletržním paláci dosud přes 20 tisíc návštěvníků.
NG získala 9 děl Národní galerie získala v letošním roce z rozhodnutí Poslanecké sněmovny mimořádnou finanční podporu ve výši 18 milionů korun na nákup děl současného umění, které ve sbírkách NG téměř chybí. Součástí letošních akvizic se stal i
Stůl (1986) Magdaleny Jetelové. Darem umělkyně získá galerie do svých sbírek i 8 dalších prací, mezi nimi dřevenou sochu
Setkání (1992), kresby laserem
Henry Moore Studio (1991), kresbu pyrotechnikou
Recyklace minulosti (2016), kresbu uhlem
Ultima Ratio (2017) nebo rozsáhlé plátno
Time Future Contained in Time Past (2010–2017).
Dotek doby Výstava prací uznávané sochařky Magdaleny Jetelové je koncipována do dvou oddělených, ale vizuálně propojených prostorů. Malou dvoranu zcela zaplňuje site-specific instalace
Dotek doby. „Jetelová pohlíží na prostor jako na arénu veřejné reflexe, chce divákům zprostředkovat zážitky. Instalace naplněná vodou je 40 metrů dlouhá a přes 11 metrů široká se zrcadlovou chvějící se stěno, která je více než dva metry vysoká,“ popisuje Milena Kalinovská náročné dílo, které je pokračováním prostorových projektů, které umělkyně realizovala ve světových muzeích – newyorské MoMA či londýnské Tate. V přilehlém mezaninu jsou představeny autorčiny slavné sochařské práce společně s řadou kreseb, light-boxu a fotografii.
K výstavě vznikla stejnojmenná publikace, představující témata a principy, k nimž se Jetelová opakovaně vrací – umožňuje tak srovnání aktuální výstavy s předchozími díly.
Prostor galerie se stává místem umění, limity klasických kategorií sochy, instalace či fotografie zanikají. Prezentovaná instalace v
Malé dvoraně Veltržního paláce intervenuje a vede dialog s architekturou Veletržního paláce, jakoby připomínala zničenou krajinu, která je
reflektovaná a vzbuzuje pocit nestability. Jejím cílem je připomenout právě nestabilitu a křehkost globální socio-politické situace. Kdo je vůdčí osobností tohoto světa? Kdo má v rukou moc?
Jak reagovat, když krajina, na kterou se pouze pasivně díváme, už nadále nevypadá idylicky? Krajina je nositelem historie, která je skrytě vepsána do jejího povrchu. Člověk kráčející krajinou se zároveň prochází kolektivní pamětí. Celá
instalace zpochybňuje prostorové omezení a přítomnost lidí, stejně jako nastoluje nedefinovatelnost zřejmého, rozšiřuje horizonty a ztěžuje koordinaci při dezorientovanosti.
Magdalena Jetelová začala v raných 80. letech vytvářet monumentální instalace a sochy, které se zaměřují na
otázku moci, politického vykořisťování a povinnosti nezapomínat. V roce 1981 vystavovala spolu s dalšími umělci v politicky utlačovaném prostředí svá díla na významné akci Malostranské dvorky. Její práce byly od poloviny 80. let prezentované
v mnoha zahraničních institucích a na uměleckých přehlídkách včetně Tate, Bienále v Sydney, documenta 8 a na samostatných výstavách v londýnských Riverside Studios či newyorské MoMA.