ÚvodKalendář akcíHistorické a vojenské akceTři století variací pro violoncello a klavír

Datum začátku akce: 10.10.2024.

Doba trvání akce: "10. říjen 2024 18:00 - 20:00".

Historické a vojenské akce

Tři století variací pro violoncello a klavír

Koncert.

Jan Škrdlík – violoncello
Petra Besa – klavír

PROGRAM:

L. VAN BEETHOVEN (1770–1827)
12 variací na téma z Händelova Judy Makabejského, WoO 45

L. VAN BEETHOVEN (1770–1827)
12 variací na téma z Mozartovy opery Kouzelná flétna, op. 66

L. VAN BEETHOVEN (1770–1827)
7 variací na téma z Mozartovy opery Kouzelná flétna, WoO 46

---přestávka---

JAN VÁCLAV VOŘÍŠEK (1791–1825)
Variace pro violoncello a klavír, op. 9
Introduzione. Larghetto • Thema con variazioni • Finale. Allegro con brio

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809–1847)
Koncertantní variace pro violoncello a klavír, op. 17, MWV Q19

BOHUSLAV MARTINŮ (1890–1959)
Variace na slovenskou lidovou píseň pro violoncello a klavír, H. 378

 

PODROBNĚ O PROGRAMU:

Dnešní koncert mapuje vývoj oblíbené hudební formy, variací, tak jak se proměňovaly a vyvíjely v průběhu 18., 19. a 20. století. Nejen vzhledem k blížícímu se významnému výročí L. van Beethovena zařadili umělci na začátek hned tři kompozice vídeňského velikána: 12 variací na téma z Händelova Judy Makabejského, 12 variací na téma z Mozartovy opery Kouzelná flétna, op. 66 a 7 variací, WoO 46 na téma z téže opery. První dvě z nich byly napsány během návštěvy mladého Beethovena v Berlíně v roce 1796 u královského dvora. Tam se neprezentoval pouze jako skladatel, který nedávno dokončil svá studia u J. Haydna a J. G. Albrechtsbergera ve Vídni, ale poprvé veřejně debutoval také jako klavírista. Doplnění hlasu violoncella k jinak velmi sólistickému partu klavíru Variací a také výběr tématu první z nich nebyl náhodný. Byly psány pro krále Friedricha Wilhelma II., který byl amatérským violoncellistou a zbožňoval Händelovu hudbu. Třetí Variace vznikla až o pět let později. Autor si ale i zde opět zvolil téma z Kouzelné flétny. Se svou bujnou fantazií ztvárnil v díle okouzlující rozmanitost nálad jako hravost, něhu, přemítavost, oduševnělost, rozhodnost, bujnost a vytvořil na půdorysu přímočaré, ale ne o to méně rozmanité struktury dílo velké působivosti.

Jan Václav Voříšek byl velikým obdivovatelem Beethovena, se kterým se osobně setkal ve Vídni. On sám už ale tvořil raně romanticky, což jasně prokazují jeho Variace pro violoncello a klavír, op. 9. Tato skladba, jejíž bohatá melodická invence našla pokračování v díle Franze Schuberta, bývá možná neprávem opomíjena a je určitě správné, že do programu byla zahrnuta.

Koncertantní variace pro violoncello a klavír Felixe Mendelssohna-Bartholdyho z roku 1829 jsou jedinou skladbou, kterou autor věnoval některému svému příbuznému. V tomto konkrétním případě se jednalo o jeho sedmnáctiletého bratra Paula, který (přestože byl výborným violoncellistou) zůstal amatérem, protože musel převzít rodinnou firmu coby bankéř po smrti jejich otce Abrahama. Základní motivické prvky Variací se neustále proměňují; oba hlasy se střídají v sólech a doprovodech, náznaky vícehlasu odkazují k Bachovi. Finální variace pak je završena virtuózními běhy v obou nástrojích.

Osoba Bohuslava Martinů tvoří i netvoří k dílům pozdního klasicismu a raného romantismu, které do této chvíle zazněly, jakýsi protipól. Jeho dílo jako celek totiž na jedné straně také obsahuje podobné prvky – je programově neoklasicistní, na straně druhé ale konkrétně Variace na slovenskou lidovou píseň míří ke trochu jinému vyjádření. Byly napsány v posledním roce života, když autor pobýval ve Švýcarsku. Námět z lidové písně „Kde bych já veděla“ a stesk po domově, kam se nemohl vrátit, to obojí společně způsobilo, že v této přitažlivé a vynalézavé skladbě převažují city ke vzdálené vlasti, vřelost a jednoznačnost prostého, ale silného sdělení.


O UMĚLCÍCH:

Jan Škrdlík – Violoncellista Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Violoncellu se věnuje od dětství. Počet jeho koncertních vystoupení v 50ti státech na 4 kontinentech vyjadřuje dnes již čtyřciferné číslo. Jím interpretované skladby tvoří širokou škálu od vrcholných partů pro různá komorní seskupení, přes violoncellové recitály s klavírem i bez něj až po četné sólové účinkování s orchestrem. Často vystupuje na pódiích Kruhů přátel hudby. Studoval u Jana Hališky na ostravské konzervatoři, dále u Bedřicha Havlíka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, u Luise Clareta v Barceloně a pak soukromě u Daniela Veise v Praze. Obdržel Prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Byl členem Wallingerova kvarteta mezi lety 1991 až 2016. V letech 1997 až 2009 vyučoval na brněnské konzervatoři.

Umělecký záběr Jana Škrdlíka sahá od autentických dobových stylů až po tradiční českou romantickou a neoromantickou expresivní školu. Kritiky z Česka i ze světa se shodují na charakteru jeho hry: Vyznačuje se „...zřetelným a jistým vedení tónů i v těch nejzáludnějších partiích kompozice, vyniká zvukovou malebností a tónovou plasticitou, ušlechtilým tónem a kvalitní technickou připraveností...“ Pestrost a hloubku Škrdlíkova interpretačního umění dokreslují i jeho mimohudební aktivity: Je autorem několika básnických sbírek a tvůrcem uměleckého stylu zvaného nový suprarealismus. V letech 2020 a 2021 se k němu přihlásilo 17 umělců z 5 států světa vytvořením společného Manifestu ve formě filmové multikulturální performance. V rámci ní Jan Škrdlík interpretoval 6 sólových skladeb různých tvůrců zahrnutých do filmu.

Mezi violoncella, na která hrál, patří i nástroj Adama Emanuela Homolky z roku 1842, který se v roce 2007 stal mediálně známým poté, co byl z umělcova ateliéru ukraden a na základě televizní reportáže po dvou dnech zlodějem vrácen. O rok později se tento příběh stal součástí poetického filmového snímku Claude Debussy – Sonate pour violoncelle et piano dnes již zesnulého režiséra Milana Růžičky.

Petra Besa – Petra Besa se věnuje hře na klavír již od útlého dětství. Po studiu brněnské konzervatoře ve třídě Martina Bialase pokračovala na Janáčkově akademii múzických umění u Jiřího Skovajsy. Svá studia završila na švýcarské Hochschule für Musik und Theater v Bernu, ve třídě Bruna Canina, kde získala prestižní Solistendiplom a titul „Diplomierte Musikerin MH“. Hudební impulzy obohatila účasti na mistrovských kurzech vedených Rudolfem Buchbinderem, Eugenem Indjicem a dalšími.

Na svém kontě má řadu cen: Je čtyřnásobnou laureátkou mezinárodní soutěže „Virtuosi per musica di pianoforte“, nositelkou ceny Českého rozhlasu, Janáčkovy nadace aj.

Má za sebou řadu vystoupení na festivalech Concentus Moraviae, Hudební léto Hluboká nad Vltavou, Janáčkovy Hukvaldy, la Schubertiade, Moravský podzim, Murten Classics, Olten Classique a Via Francigena. Několikrát spolupracovala se Státní filharmonii Brno a dirigenty Casparem Richterem a Petrem Altrichtrem. Vedle klasického koncertního repertoáru se Petra Besa intenzivně věnuje komorní hře a korepetici. Spolupracovala s umělci jako Bohuslav Matoušek, Igor Karsko a Jiří Pospíchal (housle), Alexander Besa (viola), Jan Škrdlík a Vojtěch Novák (violoncello), se členy Cameraty Bern, soubory Ensemble Kaleidoscope, Merel Quartet a Wallingerovo Kvarteto.

V současné době žije v Lucernu a působí na Hudebni Akademii v Basileji.

DUO ŠKRDLÍK–BESA

Jan Škrdlík – violoncello
Petra Besa – klavír

Bylo to na konci devadesátých let minulého století, kdy violoncellista Jan Škrdlík jednoho dne šťastnou shodou okolností zaslechl hru klavíristky Petry Besa v sále brněnské konzervatoře a hned po zaznění prvních tónů pojal úmysl navázat s ní uměleckou spolupráci. To se poprvé podařilo v květnu roku 1999 v rámci koncertu na slovenském festivalu Topoľčianska hudobná jar a společné koncertování od té doby pokračuje až dodnes.

Příběh souboru Škrdlík-Besa je možno mapovat prostřednictvím historie samotných koncertů, nahrávací činnosti nebo třeba článků v odborném tisku. Ve všech třech oblastech za sebou oba zanechali širokou stopu. Vzhledem k tomu, že Petra Besa po několika letech jejich spolupráce přesídlila z Česka do Švýcarska, umělecká dvojice byla nucena přizpůsobit tomu i svou činnost. Začali se například více zaměřovat na důležitější a s předstihem naplánovaná turné, často v zahraničí, kde se oba setkávali přímo na místě. V roce 2008 navštívil koncert dua anglický manažer a vydavatel Richard Wilson, který od té doby pravidelně zastupuje oba umělce ve Velké Británii.

Nejenom koncertní, ale i nahrávací činnost svědčí o neobyčejně košatém repertoáru souboru. První společnou nahrávkou byly Dances for Cello and Piano newyorského skladatele Haydena Wayneho v roce 2004 (New Millennium). Následovalo CD Beethoven–Debussy–Franck (Art Petra Production, 2006); Beethoven–Debussy–Franck–Saint-Saëns–Martinů (Richard Wilson Production, 2016); Dvořák–Janáček–Martinů (Richard Wilson Production, 2017) a konečně jako poslední vzniklo album kompletních osmi Beethovenových skladeb pro violoncello a klavír na třech nosičích z produkce gramofonové společnosti Silver Swan Record, 2023.

Kritika si od počátků všímala jednak kvality obou jednotlivých hráčů („Škrdlík se v okamžiku stává živoucím centrem jedinečného světa hudby / Besa proměňuje prostý klavír v opravdu grandiózní záležitost“, Der neue Tag, 2006), ale ne méně také jejich pozoruhodné synergie. (Je zajímavé, že už jejich první kritiky zmiňovaly pojetí Beethovena: „Škrdlík a Besa interpretovali Beethovenovu sonátu plným, výrazným tónem navozujícím dojem symfonického zvuku“, tentýž článek v Der neue Tag, 2006). Martin Flašar v Opus musicum, I/2007 napsal: „Souhra obou umělců je příkladná dávkou elegance, jakou můžeme očekávat od Středoevropanů vychovaných v německé tradici.“ K tématu synergie se potom vrací Luboš Stehlík: „Krásným tónem disponující cellista a citlivě kooperující pianistka dostali z této hudby maximum,“ (Harmonie, 11/2006) a Jan Trojan: „Petra Besa byla ideální sólistovou partnerkou,“ (Právo, 2006). S anglickou stručností možná vyjádřil stejnou skutečnost ještě přesněji Peter Williams v Hereford Times, 2016: „Jejich rozdílné osobnosti se spojily v jednu.“ Zakončíme citací ze stejného článku: „Byla to radost a privilegium slyšet znovu toto duo, jejímž jediným cílem je vyjevit hudbu a sdílet ji s námi, šťastným publikem.“

Provozovatel

Zámek Ploskovice

Ploskovice 1
411 42 Ploskovice
WWW:
https://www.zamek...
GPS:
50,559737 14,200776
 
 

Cena

Poznámka:240,- Kč

 

Časová náročnost

3,0 hodiny

 
 

Makové slavnosti na zámku Ploskovice

Café Páv chystá makové slavnosti jako oslavu suroviny, jejíž pěstování má v České republice dlouhodobou tradici. Mák je všeobecně zdraví prospěšná surovina, lze z ní připravit spousta pokrmů od klasického makovce, přes zmrzlinu až po nádivku do masa – fantazii se meze nekladou.
Ploskovice, Ústecký kraj

Pohádkový les – princové a princezny u zámku Ploskovice

Pohádkový les pro děti od 2 let – v cíli dáreček
Ploskovice, Ústecký kraj

Vinobraní Trnovany u Litoměřic

Třetí ročník Trnovanského vinobraní. Oslava práce vinařů. Farmářské a historické stánky, kapely, cimbálovka, ale především ochutnávka vín a burčáku z vinic našeho okolí, včetně těch trnovanských. Zábava pro děti i dospělé.
Trnovany, Ústecký kraj

Výstava Zahrada Čech 2024

48. ročník veletrhu Zahrada Čech zaměřený na všechny zahrádkáře, chalupáře, kutily, zahradníky a milovníky přírody se uskuteční od 13. do 18. září 2024.
Litoměřice, Ústecký kraj

Máchův běh

Jedná se o přespolní běh pro širokou veřejnost. Akce probíhá v Litoměřicích na Mostné hoře.
Litoměřice, Ústecký kraj

La Belle Époque v Litoměřicích – secesní architektura Litoměřic

V rámci letošního Dne architektury si Vás dovolujeme pozvat na komentovanou procházku, tentokrát secesní architekturou Litoměřic. Vycházka povede středem města k blízkému předměstí. Průvodcem bude kurátor muzea Jan Peer.
Litoměřice, Ústecký kraj

Komentované prohlídky staré litoměřické radnice

Při příležitosti Dne otevřených památek probíhajícího v rámci Dnů evropského dědictví si Vás dovolujeme pozvat na sérii komentovaných prohlídek staré radnice.
Litoměřice, Ústecký kraj

Zámek Ploskovice – zámek s umělými vodními jeskyněmi

Architekt Kilián Ignác Dientzenhofer vybudoval někdy mezi lety 1720-30 nedaleko Litoměřic jednopatrový zámek, přibližně čtvercového půdorysu, pro Annu Marii Toskánskou z rodu Sasko-lauenburského, manželku toskánského vévody Gastona III., posledního z rodu Medici.
Ploskovice, Ústecký kraj

Zámecký park Ploskovice

Při návštěvě ploskovického zámku nelze opominout zámecký park o rozloze 8 hektarů. Pak je volní přístupný. Jeho koncepce byla zachována i při pozdějších změnách, kterými v průběhu doby park procházel.
Ploskovice, Ústecký kraj

Umělé jeskyně Grotty na zámku Ploskovice

Pod zámkem Ploskovice se nachází uměle vytvořené jeskyně z počátku 18. století. V roce 1988 bylo přistoupeno alespoň k částečné rekonstrukci a jeskyně byla znovu zařazena do prohlídkové návštěvnické trasy.
Ploskovice, Ústecký kraj

Žitenická stezka Zemí hradů u Litoměřic

Stezka měřící 10,5 km začíná pod Dlouhým vrchem (655 m) a po modré značce vede přes Žitenice do Litoměřic. Vede členitým lesním terénem a je vhodná jen pro pěší turisty.
Žitenice, Ústecký kraj

Vrch Křemín a naučná stezka skřítka Křemínka

Výrazný vrch Křemín (244 m n. m.) najdete mezi obcemi Třeboutice, Zahořany a Křešice nad řekou Labe. Během času zde stávalo opevnění i barokní pevnost. Na vrchol, odkud je vidět daleko do kraje, vede z Křešic naučná stezka skřítka Křemíka.
Křešice, Ústecký kraj

Kostel Nejsvětější Trojice v Zahořanech u Litoměřic

Kostel Nejsvětější Trojice v Zahořanech je jedním z prvních barokních kostelů v severních Čechách, pochází z poloviny 17. století.
Křešice, Ústecký kraj

Kamenná kočka na vrchu Sovice u Litoměřic

Skalní útvar pojmenovaný příznačně Kočka najdete nedaleko silnice mezi Litoměřicemi a Žitenicemi. Modrá turistická značka vás dovede až na vrchol, kde vás překvapí pozoruhodně dokonalý rozhled.
Litoměřice, Ústecký kraj

Jízda na koních, výlety, výuka jízdy v Českém středohoří

Vyjížďky na koních nádhernou krajinou Českého středohoří. Vyjížďky mohou absolvovat začátečníci i pokročilí jezdci. V kurzech vás naučíme základy ježdění od správného sedu po uvodění koně na jízdárně v kroku (případně klusu) a vysedávání na lonži.
Třebušín, Ústecký kraj

Ubytování a restaurace v okolí

Café Páv v Ploskovicích

Bára a Petr Tomečkovi léta pořádali kulturní akce, kurzy vaření, stánkovali po trzích a ve všem kladli důraz na řemeslo. Zámek Ploskovice je pak oslovil k pronájmu zámecké kavárny.
Ploskovice, Ústecký kraj

Ovocnářství Jelínek v Těchobuzicích

Od roku 1993 funguje v Těchobuzicích na Litoměřicku Ovocnářství Jelínek. Není to náhodou – tato oblast odnepaměti patřila k předním pěstitelským místům v Čechách.
Litoměřice, Ústecký kraj

Wake & Fun Třeboutice

Sportovní areál v Třebouticích u Litoměřic je místem, kde můžete vyzkoušet spoustu sportovních aktivit a užít si pohodu u vody.
Litoměřice, Ústecký kraj

Pivovar Koliba v Litoměřicích

V litoměřickém minipivovaru Koliba můžete ochutnat prvotřídní nefiltrovaná a nepasterovaná piva, která jsou vařena s láskou z kvalitních přírodních surovin bez pomocné berličky chemických přípravků. Pivo se zde vyrábí jen z nejlepšího sladu a žateckého chmele.
Litoměřice, Ústecký kraj

Apartmány Třebušín

Hledáte příjemné ubytování v Třebušíně? Apartmány IBRA Kovář se nachází v obci Třebušín vzdálené 12 km od Litoměřic.
Třebušín, Ústecký kraj

Vinařství Hutár

Rodinné vinařství nacházející se v oblasti Čechy a podoblasti Litoměřice. Od roku 1974.
Litoměřice, Ústecký kraj

Geltschberg – ubytování a vinařství v Českém Středohoří

Geltschberg v obci Horní Chobolice nabízí ubytování ve třech nově zrekonstruovaných domech a víno z vlastních vinic.
Liběšice, Ústecký kraj

Vinařství Geltschberg

Postupně navracíme život a tradici do malebné vesničky Horní Chobolice, kterou naleznete v Českém středohoří, přímo na úpatí hory Sedlo. Zažijete u nás krásnou dovolenou, budete ochutnávat místní lahodné víno, procházet se a sportovat v nádherné krajině nebo jenom odpočívat v tichu panenské přírody.
Liběšice, Ústecký kraj