Obrazy, kde slova jsou rozkládána do nečitelných abstraktních kompozic, to je současná tvorba Tomáše Lahody, malíře, jehož práce jsou známější ve světovém kontextu. Přijďte se podívat na výstavu, která překračuje hranice našeho regionu.
TOMÁŠ LAHODA Malíř, kurátor a pedagog, narozen 1954 v Praze. V letech 1973 až 1979 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Tomáš Lahoda působil jako vedoucí ateliéru malby na Jutské akademii v Dánsku (1993–1998), v letech 2007 až 2012 jako vedoucí ateliéru malba I na FaVU v Brně, od roku 2013 působí na FR Univerzity Pardubice. Malířská tvorba Tomáše Lahody je konceptuální: často pracuje v cyklech, vytváří vždy sérii obrazů na určité téma – kritika současné konzumní společnosti, podoby proměny kýče či interpretace světa reklamy na parfémy a luxusní zboží, které je spojováno s osobní spotřebou a ideálem krásy. Síla instalování a aranžování těchto produktů vytváří novou manipulující roli ve vztahu ke svému obsahu a k našim tužbám a očekávání. Podbízí k uspokojení slastí, potřebě pocitu bezpečí, sociálního statutu a postavení. Druhá řada obrazových cyklů přetavuje slibné a podmanivé reklamní slogany do téměř nečitelných kompozic ve stylu neo-geometrických abstrakcí. Tomáš Lahoda ve svých obrazech střídá realistickou malbu s abstraktivními formami, přejímá vizuální výstřednost reklamního materiálu a dále ji stupňuje kombinací hyperrealistického airbrushe a štětcové malby. Zrak diváka je atakován škálou vibrujících, fluoreskujících přímých barev. Výtvarná přemrštěnost vede diváka ke konfrontaci se světem spotřeby. S hravostí, nadhledem a ironií odhaluje základní rysy současnosti-hédonismus, individualismus a narcismus. Tomáš Lahoda patří k nemnoha českým umělcům, kteří získali své publikum i v zahraničí. Jeho práce jsou známější ve světovém kontextu, kde také nejčastěji vystavuje a kde jsou jeho díla zastoupena, mimo jiné v Muzeu Wurth v Německu, v Muzeu moderního umění Soro v Dánsku, v Národní galerii v Praze. Malíř žije a pracuje v Praze a v Kodani.
Prozkoumejte konceptuální umění Tomáše Lahody, které kritizuje moderní konzumní společnost a přetavuje reklamní slogany do abstraktních děl.