Technické muzeum v Brně otevírá dlouhodobou výstavu k historii silničních závodů v Brně. Záměrem nové výstavy je představit nejen slavnou éru motocyklů na Masarykově okruhu, ale také neméně živou současnost.
S
motocyklovým sportem a závody se
Brno setkalo poprvé už v roce 1903, kdy se na silnici z Brna do Vídně jely tři distanční závody motocyklů. Bylo to dokonce o rok dříve než s automobilovým sportem. Na samostatný velký závod si však motocykly musely ještě nějakou dobu počkat. Nejdůležitějším bodem v historii silničních závodů v Brně byl vznik
Masarykova okruhu (1930).
I když se do jeho historie motocykly nezapsaly hned od počátku, od roku 1950 se staly jeho nedílnou součástí. Masarykův okruh se během své historie proměnil celkem pětkrát, tyto etapy jsou částečně zachyceny již
ve stálé expozici „Jak jsme jezdili“. Záměrem nové výstavy je představit nejen slavnou éru motocyklů na Masarykově okruhu, ale také neméně živou současnost. Prostřednictvím Masarykova okruhu se proslavilo nejen Brno, ale také Československá republika.
Cílem výstavy je především složit hold všem nadšeným jezdcům,
konstruktérům,
mechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu brněnského okruhu a okruhového závodění vůbec. Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty či řídítka leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod.
Jen díky jejich odvaze se zkoušely nové koncepce a mohly tak být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší stroje.
Základ výstavy "Brno na dvou kolech" tvoří
exponáty ze soukromé sbírky Václava Svobody. V rámci výstavy se tedy představí zahraniční i české silniční závodní motocykly různých kategorií. Velmi atraktivní jsou motocykly, které byly s
tavěny soukromě leckdy jen v několika kusech, a přesto dosáhly velice dobrých výsledků (např. FB Ravo 125, Perti 80 etc.). Návštěvníci si mohou také prohlédnout
dva motocykly z produkce Metalexu, které v současné době jsou k vidění už jen velmi zřídka.
Díky aktivní spolupráci s Automotodromem Brno jsou vystaveny také
moderní stroje jako například
FTR M210 Cardion AB 2010 brněnského jezdce Karla Abrahama. Nedílnou součástí výstavy jsou také dva
infopointy a
filmová projekce (záznamy ze Závodů družby národů, Velkých cen ČSSR i ze současnosti).
První infopoint nabídne návštěvníkům
hlubší pohled do historie okruhu, zajímavé okamžiky a fotografie ze závodů i zákulisí. Druhý infopoint bude využit pro webovou aplikace s
3D modely vystavených motocyklů a podrobnějšími popiskami. Vzhledem k tomu, že výstava je plánována jako dlouhodobá, bude část motocyklů
průběžně obměňována unikátními stroji ze sbírek dalších soukromých majitelů, vždy k příležitosti významného výročí. Například v roce 2015 oslavíme 85 let Masarykova okruhu 65 od první Velké ceny motocyklů v Brně, 50 let od prvního mistrovství světa motocyklů v Brně.