Terryho ponožky, jedna z největších sbírek filmových plakátů v České republice, znovu zkrášlují předsálí kin Aero, Světozor a Bio Oko. Kurátor výstav Pavel Rajčan se zaměřil na nejčastější symboly používané v plakátech, oko a ruku, a také na tvorbu Martina Velíška.
Pravidelní návštěvníci kin
Aero, Světozor a Bio Oko už jsou zvyklí, že zdi tamních foyer zkrášlují často nevídané plakáty.
Pavel Rajčan, který se o sbírku plakátů
Terryho ponožky stará, je několikrát za rok ozvláštní
tematicky laděnými plakáty.
V letenském
Biu Oko vznikla výrazná série československých filmových plakátů s motivem jak jinak než
oka. Viset budou ve foyer kina až
do konce února. Za pohled z očí do očí stojí především plakáty krále drsné české filmové koláže
Karla Teissiga (
Purpurová růže z Káhiry a skvělý
Otec vojáka) a jako vždy nepřehlédnutelné plakáty
Karla Vaci (šumící
Dívka s mušlí a legendární
Výkřik). Kromě zmíněných autorů najdou návštěvníci kinokavárny vystavené také plakáty
Milana Grygara, který vytvořil několik „očních“ plakátů – ať je to jeho slavný osmioký
Maratónec nebo pouze šestioký
Lukáš.
Už od příchodu do
kina Světozor na návštěvníky mává obrovská
ruka. Ruka stejně jako oko patří k nejčastěji používaným výtvarným symbolům v československém filmovém plakátu. Ať se již jedná o typicky konturní kresbu ruky s napřaženým ukazováčkem, kterou použil kupříkladu
Zdeněk Ziegler v plakátu k Zemanově fantaskní
Ukradené vzducholodi a
Karel Vaca v
Báječných mužích na létajících strojích nebo o výrazně umístěný detail dlaně jako je tomu kupříkladu u
Grygara v
Andělu zkázy či
Fišera ve
Dvou žebrech Adama. Detail ruky je i součástí jednoho z nejčistších československých plakátů k Buňuelově filmu
Tristana, který navrhla
Olga Poláčková-Vyleťalová.
V
kině Aero proběhla 14. prosince premiéra filmu
Rozsviť světlo, ať je vidět, celovečerního dokumentu o třicetileté historii skupiny
Už jsme doma. U této příležitosti v prostoru kina visí
nová výstava, která se věnuje tvorbě nehrajícího člena a dvorního výtvarníka (obaly LP, plakáty, kostýmy),
Martina Velíška. Expozice představuje
dvacet plakátů pro UJD spolu s plakáty pro Žižkovský masopust Žižkovské vinobraní. Velíšek se výrazně podílel na mnoha žižkovských kulturních akcí. Pro výše zmíněné události navrhuje plakáty už více než 20 let. Žižkovský patriot se ale věnuje i mnoha dalším odvětvím z oblasti užitého umění jako například ilustrování knih. Na poli filmu spolupracoval především s
Aurelem Klimtem – jednak na jeho autorských snímcích Kouzelný zvon, především však na trilogii
Fimfárum Jana Wericha, za kterou obdržel ocenění
Český lev.