V nákupní galerii Myslbek probíhá jedinečná výstava fotografa Jana Williama Drnka, která odkrývá detaily Slovanské epopeje i fotografie z cest do Indie, Bhútánu a Afriky.
Jana William Drnek stojí za digitalizací díla
Slovanská epopej Alfonse Muchy a za stejnojmennou unikátní knihou. Plátna Slovanské epopeje s celkovou plochou 650 m
2 převedl fotograf pomocí náročné techniky panoramatické velkoformátové fotografie a speciální techniky tisku. Na výstavě Timelapse máte možnost prozkoumat
dvě vytištěná digitalizovaná plátna z tohoto unikátního projektu a rovněž si poprvé sami prolistovat knihu Slovanská epopej. Na Muchovo dílo je tak možné
prohlížet v kvalitě 1:1, tedy jako v galerii, a to při zachování barevné věrnosti obrazů.
Ze svého uměleckého portfolia přestavuje na výstavě Jan William Drnek také fotografický
cyklus Talking Glass, který zachycuje výtvarníka Bořka Šípka při tvorbě hudebního nástroje didgeridoo ze skla. Šíři Drnkovy tvorby doplňují velkoformátové
fotografie z expedic do Afriky, Indie a Bhútánu.
Detaily Muchových obřích pláten
Jan William Drnek se specializuje na náročné techniky panoramatické velkoformátové fotografie s vysokým rozlišením a na techniku HDR. Původně studoval
kybernetiku a při studiu vyvinul přístroj na
sledování očních pohybů. Principy vidění lidského oka, vnímání barev, obrazu a jeho zpracování v mozku jsou úzce propojené s jeho viděním fotografa.
Digitalizace Slovanské epopeje byla jeho prozatím největším a nejkomplexnějším projektem. Pro tuto vysoce specifickou zakázku bylo nutné vyvinout technologii, která zachytí nejen
veškeré detaily obřích pláten, ale také zachová
barevnou věrnost díla. Z jednoho Muchova plátna, z nichž každé je vysoké i široké několik metrů, pořídil zhruba 200 až 300 fotografií o velikosti 50 megapixelů, snímky se následně
skládaly v počítači.
Talking Glass a Bořek Šípek
Výstava Timelapse nechává nahlédnout i do další tvorby fotografa. Projekt Talking Glass je důkazem
tvůrčího setkání s designérem Bořkem Šípkem a hráčem na
didgeridoo Ondřejem Smeykalem, které se uskutečnilo v roce 2010. Pro Drnka šlo o první fotografický projekt z umělecké oblasti. Jeho fotografie dokumentují ducha a duši jedinečné práce, kdy dnes už bohužel zesnulý výtvarník Bořek Šípek hudební nástroj spojený s australskými domorodci vytvořil ze skla, a tím ho povýšil na
designový objekt.
Cesty za exotikou: Afrika, Indie a Bhútán
Na podzim roku 2008 procestoval Jan William Drnek fotogenická místa
afrického kontinentu, kde pořídil unikátní fotografie krajiny, zvířat a v neposlední řadě místních obyvatel. Afriku přibližuje velkoformátovou fotografií o velikosti 630x300 cm vodopádů Epupa Falls, která vás přenese do rozlehlé a spletité sítě vodopádů a kaskád na hranicích
Namibie a
Angoly. Doplňuje ji zejména portréty jednoho z nejzajímavějších afrických kmenů Himba, jehož ženám se říká červené krásky černé Afriky. To proto, že si na celé tělo i vlasy nanášejí červenou hlinku.
Snímky z
Indie byly pořízeny během fotoexpedice v roce 2013. Zaměřovala se především na fotografování indických slavností, rituálů a tradic. Jan William Drnek zachytil mimo jiné neopakovatelnou atmosféru na ghátech posvátné řeky
Gangy či autentický život málo známých kmenů v oblasti státu
Chhattisgarh. Byl také při nejfantastičtějším svátku na planetě – svaté pouti Mahá Kumbh Mela, kdy miliony hinduistů smývají v posvátných vodách své hříchy a osvobozují se tak z neustálého koloběhu nových zrození.
Prostřednictvím fotografií Jana Williama Drnka z fotoexpedice z roku 2014 ještě nahlédnete do země blízko nebe,
země hřmícího draka – do tajemného
Bhútánu. Bhútánské království bylo po staletí izolované od okolního světa, což mu umožnilo si zachovat unikátní kulturu. Jan William Drnek se v zemi soustředil především na
portréty místních lidí, atmosféru buddhistických klášterů a na
etnické slavnosti Tshechu v městě Paro. Ústředním bodem těchto náboženských festivalů jsou tance v maskách.