Nedaleko železniční zastávky Havlovice na Domažlicku se nacházel dřevěný akvadukt jediný svého druhu v ČR. Nikde jinde totiž netekla voda nad železniční tratí. V roce 2025 musel být demontován a připravuje se výstavba nového kovového.
Do vybudování nové lávky, s kterou se počítá v roce 2026, budou fungovat dočasné objízdné trasy.
Akvadukt se nacházel jihozápadně od
Domažlic (GPS 49.4163306N, 12.8791094E) společně s mezinárodní
cyklotrasou Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov vedl nad železniční tratí z
Plzně do České Kubice.
Historický vodní kanál po něm přiváděl vodu už
od 16. století vodu z lesů pod
Čerchovem do rybníků kolem
Domažlic. Potok Zubřina totiž tekl poměrně hluboko pod městem, a tak Domažličtí dovedli do města vodu z lesů na úpatí Čerchova 16 kilometrů dlouhým kanálem. V roce 1862 při výstavbě železniční trati převedli vodu přes trať pomocí akvaduktu. Dřevěná stavba byla
jedinou svého druhu v ČR – nikde jinde totiž neteče voda nad železniční tratí.
V roce
1984 bylo plechové koryto zrušeno, voda byla odvedena do Zubřiny a nevyužívaný akvadukt byl
stržen. V roce
2011 se akvadukt
vrátil jako zajímavý technický prvek. Akvadukt, který společně s mezinárodní
cyklotrasou Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov vede nad železniční tratí z
Plzně do
České Kubice, je jediný svého druhu v Česku – nikde jinde u nás nemůžete podél proudící vody v dřevěném akvaduktu projíždět na kole. Město
Domažlice dokončí výstavbu nového akvaduktu v roce 2026.
Podle legendy byl roku
1571 pověřen vybudováním přibližně 16 kilometrů dlouhé trasy vodního kanálu
odsouzenec, který jej kopal jako
vykoupení z trestu smrti. Dílo měl prý hotové za rok.
Dozvíte se o historii a budoucí rekonstrukci unikátního akvaduktu na Domažlicku, jehož voda přemosťuje železniční trať.
Původní dřevěný akvadukt byl stržen v roce 1984.
Pro výstavbu nového akvaduktu bude použit kov.
Nový akvadukt by měl být dokončen v roce 2026.
Akvadukt přiváděl vodu z lesů pod Čerchovem do rybníků kolem Domažlic a byl důležitý pro zásobování města vodou.
Unikátnost spočívá v tom, že akvadukt převádí vodu přes železniční trať, což není v České republice obvyklé.
Podle legendy byl v roce 1571 pověřen vybudováním kanálu odsouzenec, který tímto měl vykoupit trest smrti a údajně stavbu dokončil za jeden rok.
Přes akvadukt vede mezinárodní cyklotrasa Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.