ÚvodAktualityNejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka
Památky

Nejzajímavější lávky a mosty, které stojí za to prohlédnout si zblízka

Poslechněte si audio verzi článku
Skleněné, kovové, lanové, kamenné, pro pěší i pro auta, poklidné i s pořádnou dávkou adrenalinu: takový je výběr lávek a mostů, které stojí za bližší seznámení. Každý či každá z nich má svůj originální příběh, některé najdete snadno, jiné budete muset trochu hledat. Do našeho výběru jsme dokonce zařadili i takové mosty a lávky, které teprve vzniknou. Projděte se s námi přes řeky, potoky, strže a údolí a užijte si nejzajímavější lávky a mosty na každém kroku: moderní architektura podobně jako výlety s portálem Kudy z nudy rozhodně nenudí a nabízí spousty překvapení.

1. Mariánský most v Ústí nad Labem

Největší z našeho výběru, Mariánský most v Ústí nad Labem, se sice hned po dokončení roku 1998 stal jedním ze symbolů města, přesto se o něm psalo víc, než by se Ústeckým líbilo. Mostní pylon, výrazná protiváha k masivu Mariánské skály, totiž stavbu výrazně prodražil a Ústí se více než dvacet let soudilo o proplacení dodatečných nákladů: z původních 300 milionů korun cena vyšplhala na dvojnásobek. Renomovanému časopisu Structural Engineering International to ale rozhodně nevadilo a most zařadil mezi deset nejkrásnějších staveb světa devadesátých let.
 

2. Trojská lávka v Praze

Také Trojská lávka v Praze byla v médiích provětrávaná víc než dost: ta stará se totiž v prosinci 2017 zřítila. Protože lávka byla hojně využívaná pro cesty ze Stromovky k Trojskému zámku, zoologické zahradě a botanické zahradě, přes Vltavu opět musel začít pendlovat přívoz. Nové lávky se Praha dočkala v roce 2020. Stejně jako ta původní slouží pěším, bruslařům a cyklistům, má ale i pár nových vylepšení: například sklopná zábradlí coby protipovodňová opatření. Nebojte se přes ni chodit, měla by prý vydržet nejméně sto let.
 

3. Lávka Dagmar Šimkové v Písku

Architekt Josef Pleskot (* 1952) patří mezi nejvýraznější postavy současné české architektury; připomeňme třeba Zenovou zahradu v Litomyšli, vinařský dům Sonberk nebo revitalizaci areálu Dolních VítkovicOstravě. Narodil se v Písku a přestože řadu let žije v Praze, považuje se za Jihočecha. Jeho první stavbou v rodném městě se stala lávka přes Otavu, která spojila lokality Hradiště a Václavské předměstí. Lávka se v jednom místě lomí, doplňuje ji podesta jako místo pro setkávání a zastavení, a díky pojmenování po politické vězeňkyni Dagmar Šimkové zároveň slouží jako neformální pomník obětem totalitního režimu.
 

4. Vávrova lávka s rozhlednou v Chebu

Oblíbeným místem procházek v Chebu je sportovně-rekreační areál Krajinka na obou březích řeky Ohře pod Chebským hradem. Vycházkový bulvár lemují dětská hřiště a cyklostezka, najdete tu také minigolf, piknikovou louku, vodní hrátky, hřiště na pétanque, stolní tenis, streetball, lanové centrum anebo originální Vávrovu lávku. Architekt David Vávra se nechal inspirovat hradním padacím mostem, a tak lávku doplňuje deset metrů vysoká vyhlídková věž.
 

5. Dvě v jednom městě: lávka přes Loučnou a lávka s vyhlídkou v Litomyšli

Město klášterních zahrad s kulturním odkazem Bedřicha Smetany, to je Litomyšl. Uplatnila se tu i moderní architektura, například na nábřeží říčky Loučné přímo v centru města. Přes řeku vede visutá pěší lávka, o pár let mladší je Smetanova lávka. Za minimalistickou stavbu s výtahem a vyhlídkou na historické jádro města, která vede přes frekventovaný průtah městem, získali její autoři z atelieru Ehl & Koumar architekti Českou cenu za architekturu. Co o lávce řekla porota soutěže? Dobrý most prý je jako dobrý skutek v nevlídném světě, způsob, jak propojit lidi a místa, navržený tak, aby byl příjemný na pohled i jako zážitek.
 

6. Lávka s lavičkou v Palkovicích

Palkovicích v Moravskoslezském kraji se přes říčku Olešnou dlouho chodilo po staré dřevěné lávce. Postupné proměny centra obce nakonec dosáhly až k řece, kde vznikla nová lávka pro pěší. Protože měla rozšířit veřejný prostor a nabídnout atraktivní místo pro setkávání a odpočinek, přímo na lávce je umístěná dlouhá lavička. Přes skleněné zábradlí z ní můžete nerušeně pozorovat nejenom okolí, ale i kachny a pstruhy v řece.
 

7. Lávka Vítka Brandy v Kadani

Když půjdete v Kadani po nábřeží Maxipsa Fíka podél řeky Ohřefrantiškánskému klášteru, pod hrází vodní nádrže objevíte lávku. Nevede z břehu na břeh, jak byste možná čekali, je zasazená ve skále nad řekou a usnadňuje jízdu cyklistům. Měří necelých sto metrů a nese jméno projektanta Vítka Brandy, který tragicky zahynul záhy po jejím dokončení.
 

8. Lávka Evy Jiřičné v Klatovech

Jednou z nejskrytějších lávek v našem výčtu je skleněná lávka od ateliéru Evy JiřičnéKlatovech. Vede přes Balbínovu ulici, je součástí rekonstruovaných barokních katakomb a spojuje bývalou jezuitskou kolej a jezuitské gymnázium v těsné blízkosti kostela Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce. Původní plány počítaly s tím, že se na místo vrátí historický prampouch, který tu vedl v 19. století, ale památkáři nakonec doporučili moderní skleněný tunel.
 

9. Lávka v Medvědím dole v Krkonoších

Při toulkách Krkonošským národním parkem se můžete projít po několika lávkách, které navrhli studenti architektury Českého vysokého učení v Praze. Byla to výzva: lávky se například musí dát rozebrat a jejich tvar i konstrukce by měly odolat přívalům sněhu. První lávku s jednoduchou, ale výraznou příhradovou konstrukcí najdete na Medvědím potoce, kde v nadmořské výšce 1020 metrů překlenuje úžlabí Medvědího dolu.
 

10. Lávka s lavičkou přes Hlubokou strouhu

Druhou „studentskou“ lávku v Krkonošském národním parku objevíte na úbočí Stohu, v místě, kde Hlubokou strouhu překonává modrá turistická stezka, vedoucí ze Špindlerova Mlýna na Klínové boudy. Součástí lávky je lavička, obrácená směrem do údolí. V místě, kde je jen málo míst k odpočinku, se vážně hodí!
 

11. „Voňavá“ lávka přes Černou strouhu v Krkonoších

Třetí krkonošská lávka vede po Klínové cestě přes Černou strouhu, kopíruje terén a přirozeně se stáčí ve směru stezky. Po horní linii vnějšího nosníku probíhá lavička, ze které je výhled do údolí. A zajímavost? Cedrové dřevo, ze kterého je lávka vyrobena, stále exoticky voní.
 

12. Lávka přes Čistou u Hrnčířských bud v Krkonoších

Také další lávka přes Čistou u Hrnčířských bud se musela vypořádat se složitým terénem: je umístěna v úzké rokli a v ostré zatáčce. Sedm dřevěných trojúhelníků propojují ocelové prvky, vznášejí se díky ocelovým táhlům a v nich je vložený „běhoun“ z fošen.
 

13. Lávka v Eliščině údolí v Malé Úpě

Pátá krkonošská lávka v Eliščině údolí nedaleko Rennerových bud v Malé Úpě je ze všech nejrobustnější a lze po ní jezdit autem. Autoři zvolili dřevo jako tradiční místní materiál, spojovací prvky jsou kvůli odolnosti ocelové.
 

14. Lávka v Příboře

Možná Příbor znáte jako rodiště Sigmunda Freuda, ale za vidění stojí i zachovalé historické jádro a moderní lávka přes Lubinu. Použitá segmentová konstrukce byla první svého druhu na území Česka, zábradlí mostu tvoří nerezové sloupky s masivním dubovým madlem a osvětlením. Minimalistické pojetí lávky nabízí nerušený výhled do okolí.
 

15. Houpavá lávka pod Šobesem

Legendou národního parku Podyjí není jen vinice Šobes, řazená mezi deset nejlepších vinic v Evropě, ale také pověstná houpací lávka pod ní. Pokud se sem vypravíte z Hnanic, jinudy stejně jít nemůžete. Houpacích visutých lávek přes řeku Dyji je v Podyjí víc: druhou najdete u Vranova nad Dyjí a třetí na pěší trase z Podmolí k Devíti mlýnům.
 

16. Houpavá lávka u Svatošských skal

Kousek od Karlových Varů v hlubokém kaňonu řeky Ohře objevíte Svatošské skály, jedno z nejoblíbenějších výletních míst v okolí. Přímo pod skalami spojovala břehy letitá lávka, která se citelně pohupovala. S návalem turistů jí nyní pomáhá nová lávka, která stojí o kousek výš po proudu. Díky moderní konstrukci a šířce ji v případě nutnosti mohou použít i záchranáři. Mostovka je z dubu, zábradlí z modřínového dřeva má tvar takzvaných ondřejských křížů. A skvělá zpráva? Také se houpe!
 

17. Rarita č. 1: transbordér pod Hamrštejnem

Kuriozitou mezi našimi lávkami je transbordér přes Lužickou Nisu pod hradem Hamrštejnem, samoobslužný dřevěný kabinkový osobní mostní přepravník aneb gondolový most. Nahradil starou kovovou lávku a k dopravě přes řeku se tu užívá kabinka zavěšená na kladkách; tu uvádí do pohybu přímo cestující tím, že tahají za lano. Transbordér přes řeku Nisu je jediný v Česku, v Evropě jsou podobná zařízení dvě.
 

18. Rarita č. 2: Akvadukt na Hadrovci u Domažlic

Unikátní byl můstek, který se nacházel u železniční zastávky Havlovice na Domažlicku: nad železniční tratí vedl dřevěný akvadukt, jediný svého druhu v Česku. Historický vodní kanál po něm přiváděl už od 16. století vodu z lesů pod Čerchovem do rybníků kolem Domažlic. Podél akvaduktu vede mezinárodní cyklotrasa PrahaPlzeňRegensburg–Mnichov. Akvadukt musel být demontován v roce 2025 a připravuje se výstavba nového, celokovového. 
 

19. Nová lávka v Nymburce

Po zřícení staré Trojské lávky v Praze v roce 2017 vypukla panika i v Nymburce, kde stála lávka s obdobnou konstrukcí jako ta v Troji. Nakonec šla stará nymburská lávka roku 2018 k zemi a v roce 2021 byla otevřena nová lávka pro cyklisty a pěší. V jejím sousedství prý má vzniknout malá veřejná pláž pro koupání v Labi.
 

20. Lávka z Holešovic do Karlína

Pro Prahu „…Karlův most nastavil určitou úroveň – neznám druhý takový. Snad s výjimkou mostu, který vede k Andělskému hradu v Římě s anděly od Berniniho,“ říká Santiago Calatrava, nejznámější španělský architekt dneška. Mosty jsou podle něj v Praze stejně důležité jako hrad nebo katedrála – a musí být krásné. Lávka z pražských Holešovic do Karlína, otevřená v roce 2023, je přesně taková. Pěším i cyklistům usnadňuje cestu na ostrov Štvanice.
 

21. Visutý most na Dolní Moravě

V roce 2022 se výčet atrakcí v horském resortu Dolní Morava rozšířil o nejdelší visutý most u nás. Sky Bridge 721 měří 721 metrů a prochází se po něm ve výšce 95 metrů nad zemí. Vede od chaty Slaměnka nedaleko Stezky v oblacích přes Mlýnické údolí až k úbočí kopce Chlum.
 

22. Lávka Eva v Adamově

Město Adamov má od roku 2022 pěkné nástupiště na vlakovém nádraží. Jeho dominantou je lávka Eva, z níž vedou schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Architekti z ateliéru Hua Hua Architects se inspirovali industriální minulostí města, navíc do konstrukcí promítli ženský chromozom XX.
 

23. Lávka na Švédský vrch v Chebu

Hned několika nej se chlubí lávka na Švédský vrch v Chebu. S celkovou délkou přibližně 400 metrů se jedná o druhou nejdelší lávku pro pěší v České republice, a je nejdelší ze všech lávek, které mohou používat i cyklisté. Překlenuje celkem 43 kolejí, což je další tuzemský rekord.
 

24. Poustevníkova lávka v národním parku Podyjí

Dobré sousedské vztahy mohou mít všelijaké podoby: někde jsou to společné slavnosti, jinde zvony nebo kaplička. V národním parku Podyjí jsou to mosty a lávky. V roce 2023 se východně od Hardeggu nedaleko Lukova na místě někdejšího brodu otevřela takzvaná Poustevníkova lávka. Obdobné lávky v Podyjí už jsou, ale ani Poustevníkova lávka nebude poslední: projekt nazvaný Mosty k sousedům počítá se vznikem dvou propojených výletních tras, kam se dostanete z moravského i rakouského břehu Dyje.
 

25. Nový železniční most na Výtoni

Architektka Iveta Torkoniaková navrhla už řadu mostů, například Lahovický most s vyhlídkami, visutou lávku u Strakonického hradu či přechod přes dálnici D8 u Ústí nad Labem zvaný Kočičí oči. Společně s ateliérem 2T Engineering vyhrála soutěž na nový železniční most pod Vyšehradem. Starý most se přesune jinam a na místě vyroste nový most s bronzovými oblouky. Z dosavadních 16 metrů se rozšíří na 30 metrů, takže kromě další koleje se na most pohodlně vejdou i stezky pro cyklisty a pěší po obou stranách. Most by mohl být hotový v roce 2028.
 

26. Nová lávka z Karlína na Vítkov

Pražské čtvrtě Karlín a Žižkov leží blízko od sebe, zároveň ale velmi daleko. Hlavní bariérou mezi nimi je vrch Vítkov. Jediným propojením je tunel pro pěší, tím dalším by měla být nová lávka s výtahovou věží, která přemostí železniční trať na úpatím Vítkova. Architektem nového řešení je Petr Tej, autor Štvanické lávky, která propojila Karlín s Holešovicemi. Právě na Štvanickou lávku nová stavba naváže zhruba ve stejné linii a propojí tak rovnou tři pražské čtvrtě. Lávka by měla vzniknout kolem roku 2030.
 

27. Dvoupatrový most na dálnici D1

Nejkurióznějším zbytkem po nikdy nedokončené exteritoriální dálnici A88 je dvoupatrový most na dálnici D1 mezi kilometry 78 a 77. Spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic, horním patrem dálnice D1. Takzvaný Vojslavický dvojmost, někdy nazývaný také dvojmost u Koberovic nebo dvojmost u Píště, je coby stavební unikát zapsaný mezi kulturní památky.
 

28. Schwarzenberský železniční most přes Orlík

Když pojedete vlakem z Písku do Tábora, čeká vás jízda po Schwarzenberském železničním mostě. Obloukový most vede nad Orlickou přehradou, byl otevřen v listopadu 2024 a jméno dostal po šlechtickém rodu Schwarzenberků. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a most je tak největší v Česku.

V těsné blízkosti zůstal stát starý železniční most z roku 1889. Původně se měl bourat, nakonec ale zůstal stát a dokonce se mu vrátil status kulturní památky. Podle nejnovějších plánů (2025) by po něm měla vést cyklostezka.
 

29. Nový a Starý ivančický viadukt alias Železňák

Nový Schwarzenberský most a starší most vedle něj nejsou nijak výjimečné: dva mosty vedle sebe vedou i kousek od Ivančic přes údolí řeky Jihlavy. Starý železniční most sloužil pro trať z Vídně do Brna. Při jeho stavbě se uplatnilo hned několik nových technologických postupů: při ražbě tunelu u Budkovic se v tehdejším Rakousku-Uhersku poprvé použil dynamit a právě tak se starý Ivančický viadukt se stal prvním celokovovým mostem monarchie. Stavěl se dva roky, první vlak po něm projel v roce 1870 a pyšnil se oslnivými parametry: měřil 374 metrů a vedl 42 metrů nad hladinou řeky. Navíc ho provázela legenda, že ho navrhl osobně Gustav Eiffel. Když všechny tyhle důvody spojíte, možná dostanete odpověď na otázku, proč starý Železňák zůstal stát i poté, co vedle něj vyrostl nový most. Sice z něj zbylo jen torzo, tedy jediné, částečně opravené krajní pole mostovky, ale patří mezi velmi oblíbené výletní cíle.
 

30. Nejvyšší most v Česku

Nejenom na Kudy z nudy budeme zanedlouho přepisovat žebříčky! Žďákovský most i dálniční most Vysočina u Velkého Meziříčí už nebudou nejvyšší mosty v Česku. Titul nejvyššího silničního mostu v zemi převezme nový most přes údolí řeky Střely. Povede ve výšce 87 metrů, bude stát na obchvatu Plas a zrychlí cestu mezi Žatcem a Plzní. Po mostě povedou chodníky a díky vyhlídce se skleněnou podlahou se určitě zařadí mezi turistické atrakce. Práce začnou v roce 2025, řidičům by most měl sloužit od roku 2028.

Poznejte vážení mosty a lávky v Česku, od moderní architektury po historické památky. Každý z nich nabízí unikátní vlastnosti a stylové designy.

Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.
Akvadukt Na Hadrovci u Domažlic – rekonstrukce Památky

Akvadukt Na Hadrovci u Domažlic – rekonstrukce

Nedaleko železniční zastávky Havlovice na Domažlicku se nacházel dřevěný akvadukt jediný svého druhu v ČR. Nikde jinde totiž netekla voda nad železniční tratí. V roce 2025 musel být demontován a připravuje se výstavba nového kovového.

Lávka přes Lubinu v Příboře Památky

Lávka přes Lubinu v Příboře

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře je jedinečná segmentová konstrukce první svého druhu na území ČR. Lávka slouží výhradně pro pěší a cyklistickou dopravu.

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi Památky

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi

V druhé polovině 19. století se začalo budovat nové železniční spojení Brna s Vídní. Trasa vedla značně členitým terénem a tak si vyžádala stavbu několika mostů a tunelů. Všechny byly dvojkolejné, kromě jednoho, toho největšího mostu. Najdete jej u řeky Jihlavy Mezi Ivančicemi a Dolními Kounicemi.

Lávka Eva v Adamově Památky

Lávka Eva v Adamově

Na nádraží v Adamově si nelze nevšimnout lávky z roku 2022, která má připomínat ženský chromozom XX. Architekti z ateliéru Hua Hua Architects se inspirovali industriální minulostí města.

Lávka pod Šobesem a visuté lávky přes řeku Dyji Památky

Lávka pod Šobesem a visuté lávky přes řeku Dyji

Houpací mosty nad řekou Dyjí jsou pozůstatkem po pohraničnících z komunistické éry. Metoda ostrahy hranice i samotná konstrukce mostů jsou dílem sovětských inženýrů.

Visutý most přes údolí na Dolní Moravě – Sky Bridge 721 Zážitky

Visutý most přes údolí na Dolní Moravě – Sky Bridge 721

Horský resort Dolní Morava se chlubí unikátem Sky Bridge 721. Jedná se o nejdelší visutý most pro pěší v Česku, který spojuje dva hřebeny hor. Lávka měří 721 metrů a procházet se po ní budete ve výšce 95 metrů nad zemí.

Pleskotova lávka v Písku Památky

Pleskotova lávka v Písku

Dvě části Písku spojuje nová lávka pro pěší a cyklisty navržená architektem Josefem Pleskotem. Lidé se po ní dostanou z Václavského předměstí přes Otavu do Hradiště.

Visutá lávka u Bechyně Příroda

Visutá lávka u Bechyně

Na červené turistické značce a NS Na Onen Svět u Bechyně se nedaleko rozcestí Proti Židově strouze nachází, kolem skalního masívu nad řekou Lužnicí, visutá lávka. Patří k nejatraktivnějším místům na Stezce údolím Lužnice.

Lávka přes Jizeru v Mladé Boleslavi od Josefa Pleskota Památky

Lávka přes Jizeru v Mladé Boleslavi od Josefa Pleskota

Lávka přes Jizeru v Mladé Boleslavi pro pěší a turisty propojuje cyklostezky z Krásné louky a na druhém břehu řeky. Navrhl ji architekt Josef Pleskot.

Vojslavický dvojmost – dvouposchoďový most přes řeku Želivku Památky

Vojslavický dvojmost – dvouposchoďový most přes řeku Želivku

Jedním z technických unikátů ČR je dvojmost na dálnici D1 přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice, asi 15 kilometrů od Humpolce. Silnice ve spodním patře mostu spojuje obce z obou stran řeky Želivky a slouží dnes jen místní dopravě. Vrchním patrem vede dálnice D1 mezi Prahu a Brnem.

Smetanova lávka – krytá lávka v Litomyšli s výtahem a vyhlídkou Letní sporty

Smetanova lávka – krytá lávka v Litomyšli s výtahem a vyhlídkou

V roce 2022 v Litomyšli vznikla moderní zastřešená lávka s výtahem, která zajišťuje pěší bezbariérové spojení dvou částí města, rozdělených rušnou ulicí. Lávka získala hlavní cenu v soutěži Česká cena za architekturu 2023.

Dálniční most Vysočina ve Velkém Meziříčí Památky

Dálniční most Vysočina ve Velkém Meziříčí

První nejvyšší a druhý nejdelší most na dálnici D1 se mohutně tyčí nad okrajem města Velkého Meziříčí.

Vyhlídka Na pilíři – výhled na řeku Radbuzu v Plzni Památky

Vyhlídka Na pilíři – výhled na řeku Radbuzu v Plzni

Na jaře 2023 se otevřela nová vyhlídka na Radbuzu v Plzni – Slovanech nazvaná Vyhlídka Na pilíři. Vznikla na pilíři mostu, který nikdy nebyl dokončen.

Lávky v Krkonošském národním parku od studentů ČVUT Letní sporty

Lávky v Krkonošském národním parku od studentů ČVUT

V Krkonoších bylo v roce 2019 nainstalováno pět lávek, které pro nejvyšší české hory navrhli a vlastními silami postavili studenti Fakulty architektury ČVUT v Praze v rámci spolupráce školy a Správy Krkonošského národního parku. V roce 2024 přibude dalších šest.

Lávka mezi národními parky Podyjí a Thayatal Příroda

Lávka mezi národními parky Podyjí a Thayatal

Nová lávka pro pěší přes řeku Dyji je symbolem spolupráce národních parků Podyjí a Thayatal a umožňuje turistům seznámit se s unikátním prostředí tak, jak jej vytváří sama příroda – bez hranic.

Rozhledna Vávrova lávka v Chebu Příroda

Rozhledna Vávrova lávka v Chebu

Čtyřicetimetrová lávka pro pěší a cyklisty překonává v chebském parku Krajinka tok řeky Ohře. Lávka je zavěšena jako padací most na desetimetrové hranolové vyhlídkové věži. Lávku navrhl známý architekt a herec David Vávra.

Transbordér pod hradem Hamrštejnem Památky

Transbordér pod hradem Hamrštejnem

Přímo pod zříceninou gotického hradu Hamrštejn převáží turisty unikátní transbordér – samoobslužný kabinkový mostní přepravník, který nahradil starou kovovou lávku přes Lužickou Nisu. Transbordér přes řeku Nisu je jediný v ČR a druhý v Evropě.

Mariánský most Ústí nad Labem Památky

Mariánský most Ústí nad Labem

Mariánský most spojuje městské části Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov. Jedná se o jeden z nejmodernějších mostů v České republice, který byl v 90 letech 20. stol. postaven jako dominanta města. Jeho středem vede společná komunikace pro vozidla, cyklisty i chodce.

Lávka od Evy Jiřičné v Klatovech Památky

Lávka od Evy Jiřičné v Klatovech

Součástí rekonstrukce katakomb v Klatovech bylo roku 2012 i spojení dvou objektů v Balbínově ulici, skleněná nadzemní lávka, která byla postavena podle projektu architektky Evy Jiřičné.

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka Památky

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Roku 1967 překlenul Žďákovský most vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou. V době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes zaujímá osmou příčku.

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík Památky

Schwarzenberský most u Červené nad Vltavou – železniční most přes Orlík

U obce Červená vyrostl nový most. Místo příhradového železničního mostu zde byl v letech 2022-24 postaven obloukový, jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosahuje 316 metrů. Jezdí po něm vlaky z Tábora do Písku.

Vyhlídka Devět mlýnů v Národním parku Podyjí Příroda

Vyhlídka Devět mlýnů v Národním parku Podyjí

Vyhlídka Devět mlýnů nad unikátní údolní lokalitou nedaleko Hnanic nabízí atraktivní výhled na proslavenou vinici Šobes i meandry řeky Dyje.

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty v Česku

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty v Česku

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Tak třeba na fotografie Karlova mostu narazíte téměř na každém rohu. Skoro by se zdálo, že jde o jediný most u nás. A přitom v České republice ale teče spousta řek, říček i potoků a na řadě z nich najdete jedinečné a krásné mosty. Přejděte s portálem Kudy z nudy suchou nohou po nejzajímavějších mostech u nás.

Žižkovský tunel pro pěší – mezi Žižkovem a Karlínem Památky

Žižkovský tunel pro pěší – mezi Žižkovem a Karlínem

Žižkovský (Karlínský) tunel je určen pěším a cyklistům. Pod kopcem Vítkov spojuje Žižkov s Karlínem už od roku 1953. V té době se také počítalo s jeho dalším využitím – měl sloužit jako atomový kryt.

Štvanická lávka – lávka HolKa přes Vltavu z Holešovic do Karlína Památky

Štvanická lávka – lávka HolKa přes Vltavu z Holešovic do Karlína

Lávka z pražských Holešovic do Karlína slouží pěším a cyklistům, kterým usnadňuje cestu na ostrov Štvanice. Od července 2023 propojuje lávka páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.

Stezka v oblacích Dolní Morava Příroda

Stezka v oblacích Dolní Morava

Stezka v oblacích na Dolní Moravě návštěvníkům umožní projít se v korunách stromů s jedinečným výhledem na horské masivy v okolí. Svým tvarem má připomínat let nočního motýla. Stezku najdete poblíž horní stanice lanovky Sněžník ve výšce 1 116 metrů.

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu Památky

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu

Karlův most je druhý nejstarší most České republiky a v Praze nejstarší dochovaný most přes řeku Vltavu. Vznikl na místě původního Juditina mostu zničeného roku 1342 táním ledů. Most zakončený z obou stran věžemi založil Karel IV. v roce 1357. Pilíře mostu zdobí 30 soch světců.

Kde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?

Kde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?

Mosty se staly natolik běžnou součástí našich životů, že se jen málokdy zastavíme, abychom obdivovali jejich půvab. K těm nejkrásnějším patří řetězový most, který vede přes Lužnici u obce Stádlec. Připomíná časy, které jsou dávno pryč, a také svého autora, inženýra a stavitele Bedřicha Schnircha.

Radotínské lávky Letní sporty

Radotínské lávky

Od září 2023 mohou chodci a cyklisté v Radotíně využívat dvě lávky – přes Berounku a nad frekventovanou silnicí. Díky nim je bezpečnější provoz jak v samotné městské části, tak také i mezi dalšími okrajovými částmi Prahy 5.

Trojská lávka přes Vltavu na Císařském ostrově Památky

Trojská lávka přes Vltavu na Císařském ostrově

Trojská lávka je ocelová lávka přes Vltavu mezi pražskou čtvrtí Troja a Císařským ostrovem. Slouží chodcům i cyklistům, kterým usnadňuje cestu směrem ze Stromovky do Troje, či obráceně. Je čtyři metry široká a v případě nutnosti po může řeku překonat i sanitka.

Lávka pro pěší v Palkovicích Letní sporty

Lávka pro pěší v Palkovicích

Bezpečný přechod přes řeku Olešná nabízí obec Palkovice. Lávka byla vybudována roku 2021. Lidé tak nemusí překračovat starou úzkou a nebezpečnou lávku. Nový chodník je bezpečný i pro jízdu s kočárkem.

Lávka Vítka Brandy v Kadani Letní sporty

Lávka Vítka Brandy v Kadani

Pod klášterem v Kadani usnadňuje cyklistům jízdu visutá cyklistická lávka, zasazená ve skále nad řekou. Měří necelých sto metrů a nese jméno projektanta Vítka Brandy, který tragicky zahynul záhy po jejím dokončení.

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

Dokud neskončí 21. století, výčet novinek, opravených historických památek a zdařilých rekonstrukcí posledních let samozřejmě nemůže být kompletní. Už teď ale můžete hádat, které se promění v architektonické trvalky a na začátku 22. století se objeví ve výčtu nejkrásnějších staveb za posledních sto let. Připomeňte si je na Kudy z nudy třeba při Světovém dni architektury, který se slaví vždy první pondělí v říjnu.

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Dálnice a silnice nemusí spojovat města a vesnice, mohou také vést odnikud nikam. Své by o tom mohla vyprávět nedokončená stavba dálnice, která měla protnout Moravu a spojit Vídeň s Vratislaví. Dodnes ji připomíná spousta zajímavých míst: pojďte je prozkoumat s Kudy z nudy.

Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad

Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad

Betonové mosty se drolí a padají, dřevěné přežívají často i celá staletí. Navíc dřevo se dá snadno vyměnit: když některý most či lávku poničí povodeň, vichřice anebo zub času, celkem snadno se dá nahradit. Kde najdete ty nejkrásnější či nejstarší dřevěné mosty u nás?

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni Památky

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni

Železniční most spojuje pražské čtvrti Vyšehrad (Výtoň) a Smíchov. Je určen pro železniční přepravu a svému účelu slouží od začátku 20. století. Kromě vlaků se po něm mohou projít i chodci díky lávkám pro pěší.

Lávka na Švédský vrch v Chebu Památky

Lávka na Švédský vrch v Chebu

Lávka propojuje centum města s periferiemi Maškov a Švédský vrch. Je otevřena od září 2023 a zkracuje trasu do centra města ze 2 km na 300 m. S celkovou délkou 400 metrů se jedná o druhou nejdelší lávku pro pěší v Česku. V případě lávek, které mohou používat i cyklisté, je v tuzemsku vůbec nejdelší.

Vyhlídkové věže Lahovického mostu Památky

Vyhlídkové věže Lahovického mostu

Lahovický most je pražským silničním mostem přes Berounku. Dvojice netradičně umístěných vyhlídkových plošin byla vybudována při rekonstrukci lahovického mostu v roce 2003 a 2004.

Art District 7 – industriální a bohémské Holešovice Památky

Art District 7 – industriální a bohémské Holešovice

Většina světových metropolí má bohémskou čtvrť, oblast zasvěcenou svobodné kreativitě a multižánrovému vyjádření uměleckého i názorového vidění světa. V Praze jsou takovou oblastí Holešovice – Art District 7.

Nová lávka v Nymburku přes Labe Památky

Nová lávka v Nymburku přes Labe

Lávka přes řeku Labe slouží pro pěší a cyklisticky, kterým umožňuje dostat se z centra města do městské části Zálabí. Lávku připravila společnost SHP – Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, který navrhoval lávku v Praze-Troji i předešlou v Nymburku.

Visutá lávka u Strakonického hradu Památky

Visutá lávka u Strakonického hradu

Mezi moderní stavby současnosti patří visutá lávka nad řekou Otavou, která propojila soudobou architekturu s historickou zástavbou. Spojuje Strakonický hrad s městem na levém břehu řeky Otavy.

10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Gotický Kamenný most v Písku je nejstarším dochovaným a dodnes používaným mostem u nás a po mostu v nedalekém německém Regensburgu druhým na sever od Alp. Mezi nejslavnější mosty na světě patří Karlův most v Praze. Karlův most založil roku 1357 dne 9. července v 5 hodin a 31 minut Karel IV., který chtěl pomocí "magické" číselné kombinace zajistit stavbě dobrou budoucnost. Zajímavé jsou ale i další mostní stavby – například barokní most v Bechyni, Stádlecký řetězový anebo historické dřevěné kryté mosty. Pojďte je s portálem Kudy z nudy prozkoumat.

Další aktuality

Tradice: české zvonařství, slavné zvony, zvoníci a zvonaři i muzeum zvonařství ve Vrchotových Janovicích

Zvony jsou poslové zpráv, hudební nástroje i umělecké kousky, které provázejí člověka od narození až do smrti. A to doslova: vzpomeňte si na známý výraz, že „někomu zvoní hrana“, tedy umíráček. S Kudy z nudy tentokrát prozkoumáme tradice českého zvonařství – a zvonkohry i slavné zvony nám k tomu budou znít z každého řádku.
7. duben 2025 11:00
Památky

Evropa v Česku: proč máme rádi Rakousko?

Alpy a Grossglockner, krásná jezera, horské túry, Dunaj, Vídeň, Salcburk, Hallstatt a klášter v Melku, vídeňský řízek, sýrové špecle a kaiserschmarrn, dort Sacher, Prátr a adventní trhy: je tolik věcí, které máme rádi na Rakousku! Seriál o evropských zemích pokračuje u našich jižních sousedů. Pojďte s Kudy z nudy poznat Rakousko!
6. duben 2025 10:18
Památky

Evropa v Česku: proč máme rádi Itálii?

Benátky, Florencie a věčné město Řím, jezera Lago di Garda, Lago di Maggiore a Lago di Como, Alpy, tajemné Pompeje, nekonečné písečné pláže, úžasné památky na každém rohu, víno, olivové háje a fantastická kuchyně: je tolik věcí, které máme rádi v Itálii! Seriál o evropských zemích pokračuje na jihu, v jedné z nejoblíbenějších zemí letních dovolených. Pojďte s Kudy z nudy poznat Itálii!
6. duben 2025 10:10
Památky

Výlety (nejen) pro šachisty: tipy na výlety za poznáním nejznámějších černých a bílých věží v Česku

Při návštěvě Hradce Králové kdekoho napadne, že když už se Bílá věž nazývá bílá, mohla by být bělejší. Zrovna tak by Černá věž v Českých Budějovicích mohla být černější… a pak vám začne vrtat hlavou, kolik vlastně těch černých a bílých věží v Česku máme a které skutečně ladí se svým jménem. Pojďme si je zmapovat!
5. duben 2025 10:25
Památky

Velikonoce na hradech a zámcích aneb vejce desetkrát jinak

Pro letošní Velikonoce, které proběhnou od 18. do 21. dubna 2025 nabízí portál Kudy z nudy nespočet zajímavých akcí. Za zážitky a dobrým jídlem se můžete vypravit třeba na hrady a zámky. Jako bonus si užijete i svátečně vyzdobené interiéry, předvádění typických velikonočních zvyků a také ochutnávky pochoutek ze šlechtických kuchyní.
2. duben 2025 18:15
Památky

Mezinárodní den památek 2025: nahlédněte tam, kam to běžně nejde

18. duben – den, kdy si svět připomíná vlastní kulturní dědictví. Mezinárodní den památek a sídel vyhlásilo UNESCO v roce 1982. Oslavte ho i vy nějakou pěknou prohlídkou. Inspiraci, kam se vydat, vám přináší portál Kudy z nudy.
1. duben 2025 13:17
Památky

Po stopách šlechtických rodů 2025: ve znamení italské šlechty

Patnáctý ročník projektu Národního památkového ústavu Po stopách šlechtických rodů: Rok italské šlechty představí v roce 2025 kulturní vlivy a umělecké inspirace, které na naše území od 16. do 18. století pronikaly spolu s významnými šlechtickými rody ze země pod Alpami. Tento projekt je věnovaný bohaté a rozmanité historii, kterou italští šlechtici přinášeli do českých zemí, a jejich vlivu na kulturní dědictví. Těšit se můžete na mnoho výstav, přednášek a dalších kulturních akcí, které nám přiblíží bohaté dědictví italské šlechty v českých zemích.
31. březen 2025 8:55
Památky

100 tipů na hrady a zámky, které mají od dubna dveře dokořán

Hrady, zámky a další památky nejen ve správě Národního památkového ústavu se od 1. dubna opět naplno otevírají návštěvníkům. Kudy z nudy vám přináší tipy na pár desítek z nich – schválně, najdete mezi nimi alespoň tři, na kterých jste dosud nebyli? Pokud ano, zkuste je letos navštívit. Turistická sezóna trvá na většině památek až do konce října.
31. březen 2025 8:15
Památky