1. Mariánský most v Ústí nad Labem
Největší z našeho výběru,
Mariánský most v Ústí nad Labem, se sice hned po dokončení roku 1998 stal
jedním ze symbolů města, přesto se o něm psalo víc, než by se
Ústeckým líbilo. Mostní pylon, výrazná protiváha k
masivu Mariánské skály, totiž stavbu výrazně prodražil a
Ústí se více než dvacet let soudilo o proplacení dodatečných nákladů: z původních 300 milionů korun cena vyšplhala na dvojnásobek.
Renomovanému časopisu Structural Engineering International to ale rozhodně nevadilo a most zařadil mezi deset nejkrásnějších staveb světa devadesátých let.
2. Trojská lávka v Praze
Také
Trojská lávka v Praze byla v médiích provětrávaná víc než dost: ta stará se totiž v prosinci 2017 zřítila. Protože lávka byla hojně využívaná pro cesty ze
Stromovky k
Trojskému zámku,
zoologické zahradě a
botanické zahradě, přes
Vltavu opět musel začít pendlovat přívoz. Nové lávky se
Praha dočkala v roce 2020. Stejně jako ta původní slouží pěším, bruslařům a cyklistům, má ale i pár nových vylepšení: například sklopná zábradlí coby protipovodňová opatření. Nebojte se přes ni chodit, měla by prý vydržet nejméně sto let.
3. Lávka Dagmar Šimkové v Písku
Architekt
Josef Pleskot (* 1952) patří mezi nejvýraznější postavy současné české architektury; připomeňme třeba
Zenovou zahradu v Litomyšli,
vinařský dům Sonberk nebo revitalizaci
areálu Dolních Vítkovic v
Ostravě. Narodil se v
Písku a přestože řadu let žije v
Praze, považuje se za
Jihočecha. Jeho první stavbou v rodném městě se stala
lávka přes Otavu, která spojila lokality Hradiště a Václavské předměstí. Lávka se v jednom místě lomí, doplňuje ji podesta jako místo pro setkávání a zastavení, a díky pojmenování po
politické vězeňkyni Dagmar Šimkové zároveň slouží jako neformální
pomník obětem totalitního režimu.
4. Vávrova lávka s rozhlednou v Chebu
Oblíbeným místem procházek v
Chebu je
sportovně-rekreační areál Krajinka na obou březích
řeky Ohře pod
Chebským hradem. Vycházkový bulvár lemují
dětská hřiště a cyklostezka, najdete tu také minigolf,
piknikovou louku, vodní hrátky, hřiště na pétanque, stolní tenis, streetball, lanové centrum anebo originální
Vávrovu lávku. Architekt David Vávra se nechal inspirovat hradním padacím mostem, a tak lávku doplňuje
deset metrů vysoká vyhlídková věž.
5. Dvě v jednom městě: lávka přes Loučnou a lávka s vyhlídkou v Litomyšli
Město
klášterních zahrad s
kulturním odkazem Bedřicha Smetany, to je
Litomyšl. Uplatnila se tu i moderní architektura, například na nábřeží říčky Loučné přímo v centru města. Přes řeku vede
visutá pěší lávka, o pár let mladší je
Smetanova lávka. Za minimalistickou stavbu s výtahem a vyhlídkou na historické jádro města, která vede přes frekventovaný průtah městem, získali její autoři z
atelieru Ehl & Koumar architekti Českou cenu za architekturu. Co o lávce řekla porota soutěže? Dobrý most prý je jako dobrý skutek v nevlídném světě, způsob, jak propojit lidi a místa, navržený tak, aby byl příjemný na pohled i jako zážitek.
6. Lávka s lavičkou v Palkovicích
V
Palkovicích v
Moravskoslezském kraji se přes říčku Olešnou dlouho chodilo po staré dřevěné lávce. Postupné proměny centra obce nakonec dosáhly až k řece, kde vznikla
nová lávka pro pěší. Protože měla rozšířit veřejný prostor a nabídnout atraktivní místo pro setkávání a odpočinek, přímo na lávce je umístěná
dlouhá lavička. Přes skleněné zábradlí z ní můžete nerušeně pozorovat nejenom okolí, ale i kachny a pstruhy v řece.
7. Lávka Vítka Brandy v Kadani
Když půjdete v
Kadani po
nábřeží Maxipsa Fíka podél
řeky Ohře k
františkánskému klášteru, pod hrází vodní nádrže objevíte
lávku. Nevede z břehu na břeh, jak byste možná čekali, je zasazená ve skále nad řekou a usnadňuje jízdu cyklistům. Měří necelých sto metrů a nese jméno
projektanta Vítka Brandy, který tragicky zahynul záhy po jejím dokončení.
8. Lávka Evy Jiřičné v Klatovech
Jednou z nejskrytějších lávek v našem výčtu je
skleněná lávka od ateliéru Evy Jiřičné v
Klatovech. Vede přes Balbínovu ulici, je součástí
rekonstruovaných barokních katakomb a spojuje bývalou jezuitskou kolej a jezuitské gymnázium v těsné blízkosti
kostela Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce. Původní plány počítaly s tím, že se na místo vrátí historický prampouch, který tu vedl v 19. století, ale památkáři nakonec doporučili
moderní skleněný tunel.
9. Lávka v Medvědím dole v Krkonoších
Při toulkách
Krkonošským národním parkem se můžete projít po
několika lávkách, které navrhli
studenti architektury Českého vysokého učení v Praze. Byla to výzva: lávky se například musí dát rozebrat a jejich tvar i konstrukce by měly odolat přívalům sněhu.
První lávku s jednoduchou, ale výraznou příhradovou konstrukcí najdete na
Medvědím potoce, kde v nadmořské výšce 1020 metrů překlenuje úžlabí
Medvědího dolu.
10. Lávka s lavičkou přes Hlubokou strouhu
Druhou „studentskou“ lávku v
Krkonošském národním parku objevíte na úbočí
Stohu, v místě, kde Hlubokou strouhu překonává modrá turistická stezka, vedoucí ze
Špindlerova Mlýna na
Klínové boudy. Součástí
lávky je
lavička, obrácená směrem do údolí. V místě, kde je jen málo míst k odpočinku, se vážně hodí!
11. „Voňavá“ lávka přes Černou strouhu v Krkonoších
Třetí
krkonošská lávka vede po
Klínové cestě přes Černou strouhu, kopíruje terén a přirozeně se stáčí ve směru stezky. Po horní linii vnějšího nosníku probíhá lavička, ze které je výhled do údolí. A zajímavost?
Cedrové dřevo, ze kterého je lávka vyrobena, stále exoticky voní.
12. Lávka přes Čistou u Hrnčířských bud v Krkonoších
Také další
lávka přes Čistou u
Hrnčířských bud se musela vypořádat se složitým terénem: je umístěna v úzké rokli a v ostré zatáčce. Sedm dřevěných trojúhelníků propojují ocelové prvky, vznášejí se díky ocelovým táhlům a v nich je vložený „běhoun“ z fošen.
13. Lávka v Eliščině údolí v Malé Úpě
Pátá
krkonošská lávka v Eliščině údolí nedaleko
Rennerových bud v
Malé Úpě je ze všech nejrobustnější a lze po ní jezdit autem. Autoři zvolili dřevo jako tradiční místní materiál, spojovací prvky jsou kvůli odolnosti ocelové.
14. Lávka v Příboře
Možná
Příbor znáte jako
rodiště Sigmunda Freuda, ale za vidění stojí i
zachovalé historické jádro a
moderní lávka přes Lubinu. Použitá segmentová konstrukce byla
první svého druhu na území Česka, zábradlí mostu tvoří nerezové sloupky s masivním dubovým madlem a osvětlením. Minimalistické pojetí lávky nabízí nerušený výhled do okolí.
15. Houpavá lávka pod Šobesem
Legendou
národního parku Podyjí není jen
vinice Šobes, řazená mezi
deset nejlepších vinic v Evropě, ale také
pověstná houpací lávka pod ní. Pokud se sem vypravíte z
Hnanic, jinudy stejně jít nemůžete. Houpacích visutých lávek přes
řeku Dyji je v Podyjí víc: druhou najdete u
Vranova nad Dyjí a třetí na pěší trase z Podmolí k
Devíti mlýnům.
16. Houpavá lávka u Svatošských skal
Kousek od
Karlových Varů v hlubokém kaňonu
řeky Ohře objevíte
Svatošské skály, jedno z nejoblíbenějších výletních míst v okolí. Přímo pod skalami spojovala břehy letitá
lávka, která se citelně pohupovala. S návalem turistů jí nyní pomáhá
nová lávka, která stojí o kousek výš po proudu. Díky moderní konstrukci a šířce ji v případě nutnosti mohou použít i záchranáři. Mostovka je z dubu, zábradlí z modřínového dřeva má tvar takzvaných ondřejských křížů. A skvělá zpráva? Také se houpe!
17. Rarita č. 1: transbordér pod Hamrštejnem
Kuriozitou mezi našimi lávkami je
transbordér přes Lužickou Nisu pod
hradem Hamrštejnem, samoobslužný dřevěný kabinkový osobní mostní přepravník aneb gondolový most. Nahradil starou kovovou lávku a k dopravě přes řeku se tu užívá kabinka zavěšená na kladkách; tu uvádí do pohybu přímo cestující tím, že tahají za lano. Transbordér přes řeku Nisu je jediný v Česku, v Evropě jsou podobná zařízení dvě.
18. Rarita č. 2: Akvadukt na Hadrovci u Domažlic
Unikátní je i můstek, který najdete u
železniční zastávky Havlovice na
Domažlicku: nad železniční tratí vede
dřevěný akvadukt, jediný svého druhu v Česku. Historický vodní kanál po něm přivádí už od 16. století vodu z lesů pod
Čerchovem do rybníků kolem
Domažlic. Podél akvaduktu vede
mezinárodní cyklotrasa Praha–
Plzeň–
Regensburg–Mnichov.
19. Nová lávka v Nymburce
Po zřícení staré
Trojské lávky v Praze v roce 2017 vypukla panika i v
Nymburce, kde stála lávka s obdobnou konstrukcí jako ta v Troji. Nakonec šla stará nymburská lávka roku 2018 k zemi a v roce 2021 byla otevřena
nová lávka pro cyklisty a pěší. V jejím sousedství prý má vzniknout
malá veřejná pláž pro koupání v
Labi.
20. Lávka z Holešovic do Karlína
Pro
Prahu „…Karlův most nastavil určitou úroveň – neznám druhý takový. Snad s výjimkou mostu, který vede k Andělskému hradu v Římě s anděly od Berniniho,“ říká
Santiago Calatrava, nejznámější španělský architekt dneška. Mosty jsou podle něj v Praze stejně důležité jako hrad nebo katedrála – a musí být krásné.
Lávka z pražských Holešovic do Karlína, otevřená v roce 2023, je přesně taková. Pěším i cyklistům usnadňuje cestu na
ostrov Štvanice.
21. Visutý most na Dolní Moravě
TV roce 2022 se výčet atrakcí v
horském resortu Dolní Morava rozšířil o
nejdelší visutý most na světě.
Sky Bridge 721 měří 721 metrů a prochází se po něm ve výšce 95 metrů nad zemí. Vede od
chaty Slaměnka nedaleko
Stezky v oblacích přes Mlýnické údolí až k úbočí
kopce Chlum.
22. Lávka Eva v Adamově
Město
Adamov má od roku 2022 pěkné nástupiště na vlakovém nádraží. Jeho dominantou je
lávka Eva, z níž vedou schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Architekti z
ateliéru Hua Hua Architects se inspirovali industriální minulostí města, navíc do konstrukcí promítli ženský chromozom XX.
23. Lávka na Švédský vrch v Chebu
Hned několika nej se chlubí
lávka na Švédský vrch v
Chebu. S celkovou délkou přibližně 400 metrů se jedná o
druhou nejdelší lávku pro pěší v České republice, a je nejdelší ze všech lávek, které mohou používat i cyklisté. Překlenuje celkem 43 kolejí, což je další tuzemský rekord.
24. Poustevníkova lávka v národním parku Podyjí
Dobré sousedské vztahy mohou mít všelijaké podoby: někde jsou to společné slavnosti, jinde zvony nebo kaplička. V
národním parku Podyjí jsou to mosty a lávky. V roce 2023 se východně od
Hardeggu nedaleko
Lukova na místě někdejšího brodu otevřela takzvaná
Poustevníkova lávka.
Obdobné lávky v Podyjí už jsou, ale ani Poustevníkova lávka nebude poslední: projekt nazvaný
Mosty k sousedům počítá se vznikem dvou propojených výletních tras, kam se dostanete z moravského i rakouského břehu
Dyje.
25. Nový železniční most na Výtoni
Architektka
Iveta Torkoniaková navrhla už řadu mostů, například
Lahovický most s vyhlídkami,
visutou lávku u
Strakonického hradu či přechod přes dálnici D8 u
Ústí nad Labem zvaný
Kočičí oči. Společně s ateliérem
2T Engineering vyhrála soutěž na nový
železniční most pod Vyšehradem. Starý most se přesune jinam a na místě vyroste nový most s bronzovými oblouky. Z dosavadních 16 metrů se rozšíří na 30 metrů, takže kromě další koleje se na most pohodlně vejdou i stezky pro cyklisty a pěší po obou stranách. Most by mohl být hotový v roce 2028.
26. Nová lávka z Karlína na Vítkov
Pražské čtvrtě
Karlín a
Žižkov leží blízko od sebe, zároveň ale velmi daleko. Hlavní bariérou mezi nimi je
vrch Vítkov. Jediným propojením je tunel pro pěší, tím dalším by měla být nová lávka s výtahovou věží, která přemostí železniční trať na úpatím Vítkova. Architektem nového řešení je
Petr Tej, autor
Štvanické lávky, která propojila
Karlín s
Holešovicemi. Právě na Štvanickou lávku nová stavba naváže zhruba ve stejné linii a propojí tak rovnou tři pražské čtvrtě. Lávka by měla vzniknout kolem roku 2030.