Provoz bývalé horské železniční trati mezi Ostrovem a Jáchymovem trval přes 60 let do roku 1957. V roce 2017 byla poslední památka po železniční trati zrekonstruována a od té doby slouží jako malé muzeum a odpočívadlo na cyklostezce z Ostrova do Jáchymova.
Historie železnice
Stavba železnice přinášela kvůli rozdílné nadmořské výšce spoustu komplikací. Povolení na stavbu železnice byla vydána již v roce 1883, samotná stavba však začala až v roce 1896. Kvůli vysokému převýšení byly v průběhu 14 let některé zpracované projekty zamítnuty, v roce 1895 přišla s řešením vídeňská firma E. Gross – železnice musí být postavena jako trať pro parní adhesní tramvaj. Samotné práce byly zahájeny na začátku roku 1896 a po 9 měsících, 22. prosince 1896, byla oficiálně zahájena pravidelná doprava mezi Ostrovem a Jáchymovem.
Železniční trať vedla přes zastávky Schlackenwerth (Ostrov) – Schlackenwerth P.H. (Ostrov, zastávka) – Unter-Brand (Dolní Žďár) – Ober-Brand (Horní Žďár) – St. Joachimsthal (Jáchymov). Zastávka byla původně postavena jako otevřená zastávka, v roce 1914 však byla nahrazena zděnou budovou.
Provoz, v tehdejší době nejstrmější železnice na našem území se stoupáním 52,6 %, neprobíhal bez problémů. V zimních měsících bývala železnice často neprůjezdná, a i v průběhu roku nebyla doprava dostačující. Proto v roce 1934 Ministerstvo dopravy zrušilo přepravu osob.
Traduje se, že pomyslným hřebíčkem do rakve ostrovské železnice byla cesta rumunského ministra, který uvázl a souprava čekala v mrazu tři hodiny na náhradní lokomotivu, která jí i se zuřícím politikem nakonec do Jáchymova dotlačila.
Osobní doprava byla v roce 1941 obnovena Říší, po 2. světové válce přebrala trať Československá státní dráha (ČSD). Trať sloužila k přepravě rudy, která byla dál z ostrovského nádraží převážena do Sovětského svazu. V roce 1957 Česká národní rada (ČNR) trať zrušila kvůli útlumu těžby uranu a rozšiřující se silnici do Ostrova. V provozu zůstala pouze úsek vlečky mezi Ostrovem a Dolním Žďárem. Po ukončení provozu zastávka sloužila pro uskladnění zařízení signalizačních návěstí vlečky.
V roce 2017 byla zastávka zrekonstruována, včetně původního nápisu Schlackenwerth P.H. nad vstupem do budovy. V budově zastávky bylo zřízeno malé muzeum, kde mohou návštěvníci skrz informační tabule s historickými fotografiemi nahlédnout do doby fungování železniční tratě, prohlédnout si jak vypadala kancelář výpravčího v tehdejší době. Bývalá železniční zastávka dnes slouží jako odpočívadlo pro cyklisty, včetně veřejné toalety.