Karviná město, dříve Fryštát, je někdejší železniční stanice, která se nachází v karvinské části Nové Město, na pozůstatku železniční trati Petrovice u Karviné – Karviná hlavní nádraží (dnes Karviná-Doly) v km 4,905. Historickou budovu se nyní snaží zrekonstruovat spolek.
V současnosti je tato jednokolejná trať využívána sporadicky pro nákladní dopravu díky napojení vlečky pro nedaleký průmyslový areál (býv. Kovona Karviná).
Výpravní budova byla postavena 1898 z červených neomítaných cihel. Autorem typových objektů byl architekt Anton Dachler (1841–1921). Jde o patrovou stavbu s rizalit – vestibulem vystupujícím ve střední části, který byl zároveň čekárnou a kanceláří. V patře byl dvoupokojový a třípokojový byt. Od roku 1962 s ukončením osobní přepravy je budova nevyužitá. Od roku 2013 byl několikrát podán návrh na prohlášení za kulturní památku ČR, návrh ale nebyl nikdy schválen.
V roce 2021 se nám jako spolku S.O.S. Karviná podařilo budovu nádraží od Správy železnic ve veřejné soutěži za 300 tisíc Kč odkoupit a v současné době se snažíme o postupnou opravu této historické budovy.
Prozkoumejte historické nádraží v Karviné, jeho architektonickou krásu a plány na jeho postupnou obnovu a zachování.
Historické nádraží v Karviné datované do roku 1898, původně sloužilo jako železniční stanice a dnes je významné svou architekturou a historií.
Architektem nádražní budovy byl Anton Dachler, který je známý svými typovými stavebními objekty.
Trať je nyní využívána sporadicky pro nákladní dopravu, slouží především pro napojení na průmyslový areál.
Od ukončení osobní přepravy v roce 1962 je budova nevyužitá, ačkoliv bylo několikrát pokuseno získat ji status kulturní památky.
Budova byla odkoupena v roce 2021 spolkem S.O.S. Karviná za 300 tisíc Kč v veřejné soutěži.
Spolek S.O.S. Karviná se snaží o postupnou opravu a zachování historického charakteru budovy.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.