1. Hlavní nádraží v Praze
Původní
Hlavní nádraží v
Praze vypadalo docela jinak. Budova z roku 1871 ale záhy přestala kapacitně stačit a na přelomu století byla vypsána veřejná soutěž na její důkladnou přestavbu. Zvítězil projekt architekta
Josefa Fanty, který svěřil výzdobu tehdejším předním
sochařům Stanislavu Suchardovi, Čeňku Vosmíkovi a Ladislavu Šalounovi. Ti se postarali o malý dobový skandál. Tehdejší puritánská veřejnost totiž protestovala proti ztvárnění zcela nahých obrů Atlantů, podpírajících věže, bez obvyklých fíkových listů, a tak byla celá budova označena jako nemravná. Nádraží prošlo několika modernizacemi, zejména v 70. letech, kdy se k historické budově přistavovala
nová odbavovací hala se střešním parkovištěm a stanicí metra Hlavní nádraží. Nejhezčím místem ale stále zůstává
stará hala pokladen, zvaná
Fantova kavárna. Další modernizace podle
dánského studia Henning Larsen Architects počítá s propojením
Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a nové tramvajové trati, která k nádraží povede od
Národního muzea.
2. Depozitář Slovenské strely v Kopřivnici
Titul
Stavba roku 2021 získal
depozitář Slovenské strely v
Kopřivnici. Jde vlastně o nádraží pro jediný vlak:
motorový vůz M 290.002. Byl vyroben v
kopřivnické Tatře a od roku 1936 jezdil na trati z
Prahy do Bratislavy, proto se mu říkalo
Slovenská strela. V té době šlo o nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích, trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut. Dnes je Slovenská strela zařazená mezi technické národní kulturní památky a má trvalé místo v moderním, velkoryse pojatém prostoru, v těsném sousedství
Muzea nákladních automobilů Tatra.
3. Nádraží a Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově
Jediná
ozubnicová železnice v Česku vedoucí z
Tanvaldu do
Harrachova dokonce má
vlastní muzeum, a to v
Kořenově. Vystavený je kousek kolejí i s ozubnicí, tedy zubatou kolejí uprostřed kolejového pásu. K muzeu patří i
malá důlní železnice v parčíku vedle stanice a také
kamenná výtopna, kde kdysi lokomotivy ze Zubačky procházely údržbou a potřebnými opravami. V lednu 1987 se její střecha prolomila pod záplavami sněhu a opravit se ji podařilo teprve v letech 2015 až 2016.
4. Nádraží Loděnice
V roce 1968 získal
Oscara za nejlepší cizojazyčný film snímek
režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Natáčel se podle novely
Bohumila Hrabala, který koncem války sloužil jako výpravčí ve
stanici Kostomlaty nad Labem a inspiroval jej skutečný výbuch německého muničního vlaku v březnu 1945. Téměř celý film se ale natáčel v
Loděnici, zastávce na trati z
Prahy přes Rudnou do
Berouna. Kromě pamětní desky tu je
malé železniční muzeum, film připomíná také
krátká naučná stezka.
5. Nádraží Kubova Huť
O
železniční stanici Kubova Huť na
šumavské trati ze
Strakonic přes
Vimperk do
Volar se mluví jako o
nádraží na střeše českých železnic. Kubova Huť s nadmořskou výškou 995 metrů totiž je
nejvýše položenou železniční stanicí v Čechách. Vlaky tudy začaly jezdit v roce 1900 a pokud plánujete zdolat
Boubín, odtud se nabízí nejpohodlnější výstup: od nádraží k vrcholu musíte zdolat „pouhých“ 370 metrů převýšení.
6. Masarykovo nádraží v Praze
Titul nejstaršího železničního nádraží v
Praze má
Masarykovo nádraží. Jeho umístění v roce 1842 navrhl projektant a stavitel železničních tratí
Jan Perner, a nádraží ve své době patřilo k největším v Evropě. Budova si dodnes zachovala historický vzhled, nádraží ovšem čeká výrazná a rozsáhlá proměna. Z mezinárodní urbanisticko-architektonické soutěže vítězně vyšlo studio britské architektky s iráckými kořeny
Zahy Hadid. Novinkou bude také
železniční a elektrotechnické muzeum, které v areálu bývalé železniční výtopny a dílen na Masarykově nádraží buduje
Národní technické muzeum.
7. Nádraží Horní Lipová a železniční muzeum
I když jste
rakouskou horskou dráhou zvanou Semmering nikdy nejeli, určitě jste o ní slyšeli: hluboká údolí, strmá stoupání, tunely a viadukty vysloužily
přezdívku Semmering i pro několik našich železničních tratí včetně
Slezského Semmeringu, tedy trati, která vede z
Hanušovic do
Jeseníku. Vlaky po ní jezdí od roku 1888 a zejména úsek mezi
Brannou a
zastávkou Lipová-lázně nabízí úchvatné výhledy na hřebeny
Jeseníků a
Rychlebských hor. V bývalém stavědle na
nádraží v Horní Lipové našlo domov
malé železniční muzeum. Nádraží je dobrým orientačním bodem pro ty, kteří chtějí navštívit vyhlášený
lesní bar: leží necelé tři kilometry daleko.
8. Nádraží Ostroměř
Nejkrásnější nádraží roku byla anketa pořádaná v letech 2007–2019 asociací Entente Florale CZ. Kandidáty na titul navrhovala veřejnost, která také rozhodovala o vítězi. Hned první ročník soutěže v roce 2007 přinesl vítězství krásnému starému
nádraží v Ostroměři u
Hořic. Vzniklo už v roce 1870, je krásně upravené, čisté a s pěknou květinovou výzdobou. V
Ostroměři budete vystupovat, pokud se vypravíte na výlet třeba do
Muzea Eduarda Štorcha a Karla Zemana, které hlídá
malý mamut, anebo na
procházku po ovocných sadech v okolí.
9. Nádraží Trutnov
Stejně stará jako v Ostroměři je
nádražní budova v Trutnově, která získala ocenění hned v následujícím roce. Jde o poměrně velké nádraží, které si i po opravách a modernizaci zachovalo historický ráz ze 70. let 19. století. Kdysi tu přestupovali cestující do
Janských Lázní, vy se můžete vypravit třeba k
dělostřelecké tvrzi Stachelberg anebo na
výlet po stopách slavné trutnovské saně.
10. Nádraží Choceň
Nádraží v
Chocni si zachovalo novorenesanční styl 70. let 19. století a v létě bývá vyzdobené květinami: není divu, že vyhrálo jeden z ročníků o nejkrásnější nádraží. Je to zároveň příjemné výchozí místo k výletům do
údolí Tiché Orlice. Pamětní deska u vchodu připomíná tragickou smrt
Jana Pernera, inženýra a stavitele Olomoucko-pražské dráhy, který se v září 1845 při průjezdu vlaku Chocní zranil a o den později zemřel v nedalekých
Pardubicích.
11. Nádraží Uherské Hradiště
Nádraží v
Uherském Hradišti nezapře, že leží na
Slovácku: folklorní prvky prý doplňuje příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících. S mírnou nadsázkou už vážně chybí jen
slovácký verbuňk a hodové koláčky. V tomto případě je ale stanice mladší než železnice; první vlak do města přijel už v roce 1883, nová staniční budova dle návrhu architekta
Karla Dvořáka, vyzdobená typickými nástěnnými slováckými motivy od
Rozky Falešníkové z Tasova ale vznikla až v roce 1930.
12. Nádraží Doksy
Železniční stanice
Doksy leží jen pár minut chůze od
Máchova jezera. Uvnitř se ukrývá skutečný klenot:
Hraběcí čekárna, jediná v České republice. Provoz na železniční trati z
Bakova nad Jizerou do
České Lípy totiž začal už 14. listopadu 1867, a tak nezbytným doplňkem stanice byla
soukromá čekárna pro rodinu Valdštejnů, která se o zavedení železnice do Doks výrazně zasloužila. Místnost zdobí
obrazy Máchova jezera a
zámku Doksy, které namaloval malíř
Hugo Ullik.
13. Nádraží Černý Kříž
Mezi finalisty soutěže v roce 2018 proklouzlo maličké
nádraží Černý Kříž, schované v lesích na trati z
Volar do
Nového Údolí. Nevelká osada je pojmenovaná podle velkého kamenného kříže vztyčeného na památku schwarzenberského knížecího lesníka, zastřeleného pytlákem. Poblíž u
soutoku Teplé a Studené Vltavy leží jedno z nejznámějších nepřístupných rašelinišť,
Mrtvý luh, k výletům láká
Medvědí stezka a
Stožec se
Stožeckou kaplí.
14. Nádraží Těšnov na zámku Ctěnice
Kdyby
nádraží Těšnov zůstalo stát, dnes z něj mohla být třeba elegantní galerie, kavárna nebo železniční muzeum. Všechno ale je jinak:
nejkrásnější nádražní budovu v Praze srovnali v roce 1985 se zemí. Přijďte se na ni podívat na
zámek Ctěnice, kde je součástí modelového kolejiště. Model, postavený podle historických pramenů, je digitálně řízený a ukazuje provoz vlaků nejenom na zaniklém nádraží Těšnov, ale i na blízkém
Negrelliho viaduktu.
15. Nádraží Lednice
Jedete do
Lednicko-valtického areálu? Svezte se vlakem na
nádraží v Lednici! Krásně udržovaná nádražní budova pochází z konce 19. století a je zdobená glazovanou keramikou, vyrobenou v
lichtenštejnské cihelně v
Poštorné. Nádraží vyzařuje atmosféru první republiky a líbilo se i tvůrcům
televizního seriálu Četníci z Luhačovic: právě lednické nádraží si zahrálo roli toho
luhačovického. To je sice menší, ale také stojí za vidění.
16. Nádraží Zubrnice a železniční muzeum
Po železniční trati, která do
Zubrnic šplhá z
Velkého Března v údolí
Labe, projel první vlak 18. srpna 1890. Kromě svezení
Zubrnickým motoráčkem můžete navštívit
železniční muzeum na nádraží v Zubrnicích. Možná tuhle trať znáte z
filmu Páni kluci, který tu v létě 1975 natáčela Věra Plívová-Šimková podle literární předlohy Marka Twaina.
17. Nádraží Blíževedly
Titul
Nejkrásnější nádraží roku 2018 vyhrála
železniční stanice Blíževedly na trati z
České Lípy do
Lovosic. Nevelké venkovské nádraží vzniklo podle typizovaného předpisu drážních budov společnosti Ústecko-teplická dráha a fungovat začalo v roce 1898. Rekonstruovaná budova je podle organizátorů ankety důkazem toho, že není vždy nutná radikální přestavba, ale že mnohdy stačí dát věcem jen původní vzhled a smysl.
18. Nádraží Mimoň
Na své
Nejkrásnější nádraží České republiky roku 2016 jsou hrdí i
Mimoňští. Má zvláštní historii a docela málo scházelo málo k tomu, aby nevzniklo. Do soutěže
Nejkrásnější nádraží bylo nominováno s poselstvím
„…my 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.“ Nádraží patří k životu města, umožnilo jeho hospodářský růst a spojuje
Mimoň s
Českou Lípou a
Libercem a jejich prostřednictvím se světem.
19. Nádraží Čeladná
Mezi finalisty soutěže o
Nejkrásnější nádraží České republiky se probojovala
železniční stanice v
Čeladné na trati z
Ostravy do
Valašského Meziříčí. Novostavba z roku 2011 je postavená z cihel, dřeva a kamene tak, aby zapadla do koloritu zdejší horské krajiny, ale jinak je skrz naskrz moderní: je bezbariérová, má přístřešek pro kola a ekologické tepelné čerpadlo.
20. Nádraží Rozsochy
V konkurenci dalších 67 stanic v roce 2019 zvítězila
železniční stanice v Rozsochách na
Vysočině. Venkovské nádraží stojí na trati ze
Žďáru nad Sázavou do
Tišnova od roku 1905 a cestující si vychvalují jeho kouzlo:
„Je čisté a s příjemnou atmosférou. V zimě se tu projevuje drsnější ráz krajiny, v létě se jedná o nejkrásnější místo na světě. Houkání vlaků je slyšet na kilometry daleko.“
21. Nádraží a kavárna Káva s párou v Litoměřicích
Vlaky tu sice už dávno nejezdí, přesto nádraží v
Litoměřicích zůstalo stát. Sloužilo jako byty a kanceláře, než se v roce 2014 otevřela
kavárna Káva s párou. Vnitřní i vnější prostory jsou laděné do atmosféry první republiky, starý provoz stylově připomíná
malá parní lokomotiva Krauss München z roku 1897, na zahrádce najdete modelovou železnici s dominantami města.
22. Nové nádraží v Brně
Už dlouho čeká na nové železniční nádraží
Brno. Vyroste podle projektu vítězů mezinárodní soutěže z
ateliéru Benthem Crouwel Architects na místě dnešního Dolního nádraží. V okolí vznikne nová
čtvrť Trnitá a také nový bulvár, který nádraží spojí s centrem města a opticky také s
katedrálou svatého Petra a Pavla. Veřejná prostranství umožní volný pohyb pěších i cyklistů, prostor bude propojený s
nábřežím řeky Svratky.
23. Nádraží v České Lípě
Moderní železniční nádraží má
Česká Lípa. Při rozsáhlé rekonstrukci vznikla nová odbavovací hala s nástupišti a podchodem, typickým prvkem jsou prolamované podhledy a střecha z laminátových desek se vzorem dřeva s vystupujícím bodovým osvětlením.
24. Nádraží Ostrava-Svinov
Jedním z prvních nádraží, které prošlo povedenou rekonstrukcí, bylo
nádraží Ostrava-Svinov. Leží na trati z
Přerova do
Bohumína a ve stanici z ní odbočují tratě do
Opavy a
Českého Těšína. Starou výpravní budovu z roku 1845 doplnila v roce 2006 prosklená odbavovací hala podle projektu architekta
Václava Filandra. Přes skleněnou stěnu je vidět rekonstruovaná fasáda historické nádražní budovy, modernizace změnila také okolí s autobusovými terminály. Nádraží získalo několik ocenění, například v
Grand prix architektů v roce 2007 v kategorii Rekonstrukce.
25. Nádraží Martinice v Krkonoších
Původní elektromechanické zařízení, které je stále v provozu již od poloviny 20. století, železniční muzeum a také spolek, který se věnuje záchraně a obnově zchátralých objektů v areálu stanice. To všechno je
nádraží Martinice v Krkonoších, v roce 2016 zařazené mezi kulturní památky České republiky. V provozu je už více než 150 let a leží na trati z
Trutnova do
Jilemnice.
26. Nádraží v parku Boheminium v Mariánských Lázních
V
parku miniatur Boheminium v
Mariánských Lázních jsou celý rok vystavené desítky dokonalých zmenšenin památek z celé republiky. Na své si tu přijdou i železniční fandové: nechybí totiž ani
malá modelová železnice se železničním muzeem v Lužné, samozřejmě v menším rozsahu než skutečné muzeum.
27. Nádraží v Českých Budějovicích: nádraží, které voní
Budova
nádraží v Českých Budějovicích začala sloužit veřejnosti v roce 1908. Po více než sto letech prošel památkově chráněný objekt největší přestavbou ve své historii. Nádraží se proměnilo od základů: je bezbariérové, má vyhřívanou podlahu, vznikly tu nové obchody a pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Zajímavým detailem je vůně přidaná do vzduchotechniky, která celé nádraží jemně provoní.
28. Hlavní nádraží v Plzni
Náročnou rekonstrukcí prošla památkově chráněná
budova Hlavního nádraží v
Plzni. Modernizaci kolejiště a celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů doplnil bezbariérový přístup, a tím kvalitnější služby pro cestující. Součástí dolní haly je multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.
29. Nádraží Praha-Radotín
Na modernizaci železniční trati směrem na
Smíchovské nádraží navázalo
nové nádraží v Praze-Radotíně. Prosklená budova nabízí cestujícím moderní zázemí s čekárnou, prodejnou jízdenek, toaletami, kavárnou a obchody, samozřejmostí je bezbariérový přístup.
30. Bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6
Nádraží, kde už žádné vlaky nezastavují, přesto ale slouží dál: to je
bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6 na okraji
Stromovky, které se proměnilo v kulturní centrum. Krásná klasicistní budova nabízí galerii, bistro a půjčovnu kol, cyklisté odtud mohou vyrazit po cyklostezce do
Troji nebo do
Klecan.
Další moderní nádraží
- Nádraží v České republice se mění před očima. Správa železnic rekonstruuje desítky budov současně. Celkovou obnovou prochází například nádraží Praha-Bubny, nádraží Ostrava-Vítkovice, nádraží Františkovy Lázně, nádraží Lovosice, nádraží Jaroměř, nádraží Bečov nad Teplou, nádraží Čáslav, nádraží Jihlava, nádraží Hlinsko nebo nádraží Ústí nad Labem-Střekov.
- Zatímco v Žatci se rekonstruuje historická nádražní budova z roku 1873, úplně novou budovu dostane hlavní nádraží v Mladé Boleslavi. Novou tvář bude mít také nádraží v Hranicích, vítězný návrh nové nádražní budovy je dílem švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur.
- Také stará železniční budova v Kladně zmizí a nahradí ji nové nádraží. Připomínkou starého nádraží tak budou jen seriály a filmy, v nichž se nádraží objevilo, třeba v sérii režiséra Dušana Kleina o básnících, v seriálu Chlapci a chlapi či ve filmu Rašín z produkce České televize.
- Velká změna čeká nádraží Brno-Královo Pole, druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Moderní nádražní budova poslouží i jako zázemí pro dopravní terminál. Všechna nástupiště budou bezbariérová, rozšíří se podchod a zároveň propojí prostor před nádražím s okolními ulicemi.