O kamenném sloupu kašny se traduje, že to býval pranýř. Kašna byla postavena roku 1646. Na cestě směrem na České Budějovice, před prudkým klesáním cesty sloužil výstražní brzdový kámenjako výstraha pro formany a vozky.
Na počátku II. světové války došlo k jejímu posunutí z osy náměstí na severní stranu – tehdejší náměstí se stalo jevištěm velkých vojenských nástupů.
Kašna na kaplickém náměstí patří do jeho středu. Už roky je ale odsunutá bokem.
Brzdový kámen nebo také výstražník byl kamenný čtyřboký pilíř s vyobrazením rukojeti smykové kočárové brzdy, který označoval místo, kde měl vozka začít přibrzďovat vůz, aby nenarazil do koňského potahu. Brzdové kameny dodnes stojí vlevo od cesty, protože na českém území se až do roku 1939 jezdilo vlevo. Pilíř byl často natřen bílou barvou a reliéf brzdy byl černý. Smyková brzda se nazývala různě např. čuba, šupka (z něm. schubben), bota, babka, korýtko, koloběh, zarážka, korýtek.
Brzdové kameny patří mezi
nejstarší dopravní značky. Odkdy jsou brzdové kameny na českém území používány není přesně známo, ale předpokládá se, že již od první poloviny 19. století. V Tereziánském patentu o říšských silnicích z roku 1778 se již o užívání šupky hovoří. V roce 1851 bylo vydáno nařízení, týkající se osazení dřevěných tabulí, tzv. výstrahy pro formany
Následuje cesta z kopce, je zapotřebí použít korýtce.V České republice se zachoval pouze malý počet těchto kamenů, ačkoli se jednalo o poměrně obvyklou značku a patří mezi ně právě ten kaplický.
Poznejte fascinující historii starodávné kašny a unikátního brzdového kamene v Kaplicích, které jsou svědky minulosti i praktického využití.
Brzdový kámen, známý také jako výstražník, je kamenný pilíř s vyobrazením smykové kočárové brzdy a označoval místo, kde měli vozka začít přibrzďovat svůj vůz.
Kašna byla postavena v roce 1646.
Na počátku II. světové války byla kašna posunuta z osy náměstí na severní stranu, protože náměstí se stalo jevištěm velkých vojenských nástupů.
Brzdové kameny stojí na levé straně cesty, protože na českém území se až do roku 1939 jezdilo vlevo.
Brzdový kámen měl čtyřboký tvar a byl často natřen bílou barvou s černým reliéfem brzdy, který sloužil jako výstražný a orientační bod pro vozy.
Předpokládá se, že brzdové kameny jsou v České republice používány již od první poloviny 19. století.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.