Zrenovovaná parní lokomotiva Bufan se v roce 2022 vrátila na podstavec před krnovské nádraží. Krnované ji mají za svůj symbol železniční dopravy. Původně šlo o dar železničářů z krnovského uzlu Československých drah městu.
Lokomotiva Bufan stávala od roku
1972 na podstavci před
krnovským nádražím. Byla sem původně umístěna při stém výročí zprovoznění železnice v Krnově.
Od 90. let bohužel
značně chátrala a na kondici je neprospěly ani nájezdy vandalů, bezdomovců a sběračů kovů. Město Krnov jednalo v roce
2014 s Českými drahami na úpravě okolí mašinky, železničáři
demontovali také lokomotivu, která se již neměla vrátit zpět. S prázdným podstavcem se Krnované však nesmířili, a nakonec ji získali zpět.
Mašinka prošla
nákladnou renovací podle dobových fotografií. Obnovy se dočkal
podle historických pramenů i interiér mašinky a tendr lokomotivy, z něhož kvůli korozi nic nezbylo.
Parní lokomotiva Bufan řady 200.0 patří do skupiny průmyslových lokomotiv a sloužila na
svoz řepy v cukrovarech i při posunování a řazení vagonů na vlečkách v různých průmyslových odvětvích.
Krnovská mašinka byla vyrobena v pražském podniku
Lokomotivy ČKD ke konci padesátých let jako jedna z posledních parních lokomotiv vůbec.
Z historie vlakové dopravy v Krnově
První vlaková souprava v historii přijela na krnovské nádraží
10. října 1872. Na vyzdobeném nádraží ji vítaly význačné osobnosti i obyvatelé
Krnova. Lokomotiva před krnovským hlavním nádražím připomíná
význam provozu parních lokomotiv na zdejších tratích a je symbolem toho, že železnice byla a stále je připravena po celý rok, v každém počasí
bezpečně vozit cestující a náklady po svých tratích.
Průmyslovou lokomotivu vyrobili v roce
1955 v pražské lokomotivce ČKD jako jednu z posledních parních lokomotiv vůbec. Používala se v
Moravských chemických závodech Ostrava k zajištění provozu na podnikové vlečce.