V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.
Samotná vozovna byla v roce 1991 vyhlášena
technickou památkou. Byla postavena v roce 1909 a je typickou ukázkou účelových dopravních staveb Elektrických podniků hlavního města
Prahy z
období počátků pražské městské hromadné dopravy. Svému účelu – deponování a údržbě tramvajových vozidel sloužila až do roku 1992, kdy byla zahájena její adaptace na muzeum.
Nedílnou součástí expozice je
stálá výstava o historii městské hromadné dopravy v Praze. Návštěvníci muzea mají možnost zhlédnout unikátní fotografie, kopie historických dokumentů,
plánků,
jízdenek, ale také
videopořady s jedinečnými filmovými materiály z
fondů Národního filmového archivu. Muzeum hlavního města Prahy do expozice dlouhodobě zapůjčilo soubor modelů dalších pražských historických vozidel MHD, které se do dnešních dnů již nedochovaly. Akciová společnost ČKD Tatra v muzeu vystavuje model
rychlodrážního vozidla R 1, připravovaného na počátku 70. let pro pražské metro.
K vidění je zde také
historická tramvaj z druhé světové války. Na první pohled se od ostatních vozů liší tím, že má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva
modrou barvou zatemněná okna a na sobě německo-české orientace.
Střešovická vozovna však není jen muzeem. Z jedné její haly jsou vypravovány i některé provozní
soupravy historických tramvají – ty však nejsou muzejními exponáty. Vyjíždějí odsud na svoji trasu o sobotách, nedělích a svátcích v zimní i letní sezóně (například
okružní linka 42 a 41), případně i vozy podle přání různých zahraničních i tuzemských zájemců.
Návštěvníci mohou vidět jedinečnou sbírku historických vozidel a mnoho dalších exponátů, jako jsou modely, fotografií, historických dokumentů, jízdenky a plánky, představující historii městské hromadné dopravy v hlavním městě.
Vozovna byla vyhlášena technickou památkou v roce 1991. Postavená byla v roce 1909 a sloužila jako zařízení pro deponování a údržbu tramvajových vozidel až do roku 1992, kdy byla začata její adaptace na muzeum.
V muzeu je vystaven model rychlodrážního vozidla R 1, které bylo připraveno na počátku 70. let pro pražské metro.
K vidění je historická tramvaj z druhé světové války, která se odlišuje modrou barvou zatemněných oken v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva a německo-českými orientacemi.
Součástí muzea je stálá výstava o historii městské hromadné dopravy v Praze, kde návštěvníci mohou zhlédnout unikátní fotografie, kopie historických dokumentů a jiné zajímavé materiály.
Ano, z vozovny jsou také vypravovány provozní soupravy historických tramvají, které vyjíždějí na svoji trasu o sobotách, nedělích a svátcích v různých sezónách.
Muzeum hlavního města Prahy zapůjčilo soubor modelů dalších pražských historických vozidel MHD, které se do dnešních dnů již nedochovaly.
Rychlodrážní vozidla R 1 byla připravena jako nové řešení pro pražské metro v 70. letech, ale jsou nyní vystavena jako modely v muzeu.
Na historické tramvaji z doby WWII byla použita speciální modře zatemněná okna pro protileteckou ochranu.
Ne, některé historické tramvaje z vozovny nejsou jen statickými exponáty, ale jsou také používány v provozu, kde vyjíždějí na speciální trasy.