Strojní mlýn „Kostka“ je zachovalou ukázkou prvorepublikové industriální architektury. Sídlí v něm Vzdělávací centrum VÍCE Ve mlýně Karlovice. Rekonstrukce budovy bývalého strojního mlýna byla ukončena v roce 2021.
Strojní mlýn byl v Karlovicích postaven ve 30. letech 20. století na místě vyhořelého dřevěného mlýna. Byl poháněn Francisovou turbínou. Jedná se o
třípodlažní podsklepenou technickou budovu se zachovalými továrními okny. Mlýn je zcela bez zařízení, vnitřní dřevěné konstrukce jsou zachované,
turbína je umístěna v
Muzeu Kosárna. Mlýn byl v roce 2021 zrekonstruován a sídlí v něm edukační centrum VÍCE Ve mlýně Karlovice.
Výstava Jeseníky všemi smysly
Budova bývalého strojního mlýna je pro obyvatele a
návštěvníky přístupná v letních měsících. Mohou si zde prohlédnout zajímavé vnitřní prostory a zažijí
Jeseníky všemi smysly na interaktivní výstavě, která jim prostřednictvím chutí, vůní, zvuků a tvarů přiblíží přírodu Jeseníků. Nejen děti si zde mohou
vyrobit svůj malý mlýnek nebo mýdlo s motivem mlýna.
Vzdělávací centrum VÍCE Ve mlýně Karlovice
Vzdělávací centrum VÍCE Ve mlýně Karlovice nabízí školám v regionu i školám v přírodě
výukové programy se zaměřením na přírodu a krajinu Jeseníků, vodu a ovzduší. Je zaměřeno především na programy pro žáky základních a středních škol.
Vzdělávací centrum VÍCE Ve mlýně Karlovice nabízí programy, které žáky seznámí:
- s prostředím a krajem, ve kterém žijí, s přírodními podmínkami, organismy a jejich životními podmínkami, s neživou přírodou, vztahy mezi organismy, lidskými vlivy a historií vlivu člověka na přírodu, s důsledky lidské činnosti, jak jim předcházet a jak eliminovat nepříznivé vlivy lidské činnosti, ochranou přírody a její důležitostí, historií osídlení regionu, stavbami a činností lidí v Jeseníkách (program Jeseníky všemi smysly, Z košíku babičky bylinkářky aneb Jesenické byliny, Rostliny a živočichové Jeseníků, Jak se žilo v Jeseníkách v minulém století, Jak se stavělo v Jeseníkách)
- s lesními ekosystémy, původními lesy na našem území, současnými lesy a podmínkami jejich vzniku, lesním prostředím a vlivy, které v lese působí, vlivy lidské činnosti na lesní ekosystémy, ohrožení lesních ekosystémů a jeho důsledky (program Zdravý les)
- s vodou a vodními zdroji v regionu, s koloběhem vody v přírodě, síla vody a využití vody v regionu v historii, se zdroji znečištění vody, nakládání s vodou, význam vody (program Voda je vzácný dar)
- s ovzduším, jeho kvalitou, co ji ovlivňuje, souvislosti mezi znečištěním ovzduší, lidskou činností a přírodními podmínkami – klimatické podmínky, tvare reliéfu a množství vegetace (program Za čistým podnebím aneb co vlastně dýcháme)3
- změnami počasí, s měřením základních charakteristik počasí, meteorologií jako vědou (program Meteorologie)