Ocelový most přes Lužnici v Táboře, kterou projektoval sám František Křižík, se nachází na železniční trati Tábor – Bechyně, první elektrizované železnici v Česku. V roce 2025 byl originál nahrazen přesnou kopií historického mostu.
Na vůbec
první elektrifikované trati na území někdejší rakousko-uherské monarchie z
Tábora do
Bechyně, přezdívané
Bechyňka, stával historický
příhradový most z počátku 20. století. Přemostění údolí řeky
Lužnice v
Táboře bylo vůbec největším stavebním objektem celé trasy. Hloubit základy ke stavbě mostu začala firma J. Kubíček a spol. z Prahy-Vinohrad koncem dubna
1902 a stavba byla dokončena v listopadu 1902.
Most je unikátní tím, že ho tvoří
tři kamenné a dva ocelové oblouky, které jsou
otočené směrem k vodě. Jeho rekonstrukce už ale nebyla možná, protože by znamenala dlouhou výluku a byla velmi nákladná. Zároveň by prodloužila životnost mostu asi jen o 25 let.
Nový most bude kopií původního, ve stejné geometrii a proporcích. Jen konstrukce už není nýtovaná, ale svařovaná. Nýty na povrchu ale nahradí jejich atrapa. Celková délka nové konstrukce bude
174 metrů a výška
29 metrů. Most má být dokončen během podzimu 2025.
Vlaky by se na trať měly vrátit přibližně v
polovině prosince, nový most zároveň zrychlí a zkvalitní cestování vlakem. Kromě nového mostu vznikne v místě také lávka pro pěší.