Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.
Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce
Františka Křižíka. Z technického hlediska se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku. Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách.
Na svoje dílo mohl být
František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“. Bechyňka zůstává v provozu dodnes, v letní sezóně se zde konají
oblíbené nostalgické jízdy.
Nejstarší elektrický železniční vůz u nás
V roce 2022 byl po čtyřleté pauze obnoven provoz Elinky, provozního exponát
Národního technického muzea. Jedná se o
nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 (zvaný Elinka) z roku 1903. Vozy byly vyrobeny pro zahájení provozu pouze dva, později byly dodány firmou
František Ringhoffer Smíchov ještě dva další. Vůz zůstal
po celou dobu na své domovské dráze a občasně se objevoval při různých událostech a výročích v čele historických vlaků.
V roce 2018 prodělal vůz
závadu na jednom ze čtyř trakčních motorů. Když bylo po několika letech nejistoty rozhodnuto, že původní napěťová soustava trati Tábor–Bechyně zůstane pro zatím zachována, přistoupilo Národní technické muzeum ve spolupráci s ČD, a.s. k opravě nejen poškozeného trakčního motoru, ale i k
udržovací opravě zbývajících tří motorů tak, aby se pravděpodobnost obdobné závady eliminovala na minimum. Nelehkého úkolu se s úspěchem zhostila společnost Ivana Komárková – HMF z Teplic a od sezóny 2022 vůz
opět vozí zájemce o prázdninách, každou sobotu.