Koněspřežná tramvaj v Brně se v roce
1869 stala
prvním tramvajovým systémem v českých zemích.
Brno bylo také pátým městem v Rakousku-Uhersku, které tento druh městské hromadné dopravy zavedlo. Dopravu zajišťovala akciová společnost Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu. Tramvaje s koňmi
jezdily od Kiosku (dnešní Moravské náměstí)
k hostinci Semilasso v Králově Poli. Tramvaje jezdily
od šesti hodin ráno do deseti večer a interval mezi spoji byl
30 minut. Jízdné za jednu jízdu činilo 15 krejcarů a za dítě do 10 let se platilo 7,5 krejcaru. Později je nahradily tramvaje
parní a od roku 1900 elektrické.
Vyvrcholením letošních
oslav ke 150. výročí brněnské městské hromadné dopravy je poslední srpnový den, tedy
sobota 31. srpna 2019. Otevřená streetparty na
ulici Lidické přinese spoustu dopravních i nedopravních zajímavostí,
přehlídku současných i historických vozů, kulturní vystoupení, zábavní atrakce a bohatý doprovodný program od Moravského náměstí až po Lužánecký park.
Ve 13:30 a v 18:00 se uskuteční
komentované defilé historického i současného vozového parku. V koloně z Lidické ulice směrem do Králova Pole pojede padesát vozů, 12 trolejbusů, 19 autobusů a 19 tramvají, seřazených od nejstaršího po nejmladší.
Brnem se bude také prohánět
zrenovovaná tramvaj 4MT, která se vyráběla v Královopolské strojírně v letech 1950 až 1954. V 15:30 čeká přihlížející průjezd 150 velocipedistů na historických kolech. Od 16:00 proběhne soutěž zručnosti řidičů šalin, tramvají a električiek. Kromě toho se můžete těšit na
spoustu dobrého jídla a pití, atrakcí, zábavy a zajímavostí.
Víte, jak vznikl brněnský výraz pro tramvaj "šalina"?
Vznik tohoto hovorového názvu pro tramvaj je vskutku kuriozní záležitostí. Pochází z německého spojení "
Scheisse linie", tedy v českém překladu "hovnová linka". Koně tahající vozy na trase za sebou nechávali
hromady koňského trusu, které koněspřežku lemovaly.
Brňané si onen expresivní výraz zkrátili nejprve na "šalinii" a
v průběhu let se z tohoto slova vyvinula dnešní "šalina".