Po letech úsilí se dobrovolníkům ze spolku Mladějovská průmyslová dráha podařilo zrenovovat a zprovoznit další parní lokomotivu. Stroj typu BS 80 z roku 1951 od známého výrobce ČKD je nejmladší parní lokomotivou v Mladějově na Moravě, mimo ní se spolek stará ještě o dvě polotendrové lokomotivy z let 1921 a 1929. Slavnostní představení opravené lokomotivy BS 80 proběhne v Mladějově na Moravě 4. května u příležitosti zahájení turistické sezóny 2019.
Lokomotiva typu BS 80 sloužila na mladějovské dráze už od roku 1964 při dopravě nákladních vlaků s lupkem a šamotem, později ale změnila své působiště. Letos opravená lokomotiva je jiným exemplářem téhož typu a namísto lupku bude po malebné úzkokolejce pod Hřebečským hřbetem vozit turistické osobní vlaky.
V sobotu se bude zahajovat nová sezóna
V sobotu 4. května bude lokomotiva BS 80 v provozu pro veřejnost i se svou starší parní kolegyní Krauss Linz č. 1, a to podle zvláštního jízdního řádu. Pravidelný turistický provoz úzkokolejky potom bude pokračovat ve vyhlášených termínech od května až do konce září, v období letních prázdnin pak každou sobotu. I v letošní sezóně mají návštěvníci mladějovské úzkokolejky možnost zarezervovat si jízdenky na výletní vlaky on-line.
Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na Českomoravském pomezí na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až do roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se za úsilí mnoha dobrovolníků stala vyhledávaným turistickým cílem.