Muzeum se průkopníkovi uměleckého směru, který přejímá
motivy a techniky z předmětů denní doby, věnuje už od roku 2007, kdy představilo první přehlídku ze sbírek Janus Pannonius Múzea v autorově rodné Pécsi. Výstava zhruba
osmdesáti obrazů, grafik, soch, ale i velkoplošných tapisérií a multiplů měla mimořádný ohlas a zhlédlo ji bezmála
dvacet tisíc lidí. Nejen tento fakt, ale také dobré vztahy muzea s výhradním správcem a dědicem maďarského malíře, jeho vnukem Pierre Vasarelym, byly základním předpokladem pro realizaci záměru obohatit muzejní sbírky o dílo jeho dědečka.
Nejprve muzeum koupilo obraz Terek a tapisérii Harmas
V první fázi na sklonku roku 2014 tak měli návštěvníci
Muzea umění Olomouc možnost spatřit Vasarelyho obraz
Terek z roku 1951 a dva půl metru velkou
tapisérii Harmas z roku 1966. Obě díla významně reprezentují tvorbu sochaře a grafika Victora Vasarelyho.
Obraz Terek vznikal v době, kdy autor hledal svébytný umělecký styl a zkoumal
vyjadřovací možnosti jazyka geometrie, které v roce 1954 popsal ve slavném Žlutém manifestu. Přestože plátno není velké formátem, potvrzuje Vasarelyho jedinečné postavení v evropské abstrakci poloviny dvacátého století.
Tapiserie Harmas naopak vznikla ve Vasarelyho vrcholném období a patří mezi jeho
klíčová díla. Čtverce a kruhy v barevných kombinacích červené, hnědé, béžové a šedivé vytvářejí ve vzájemně se prolínajících polích působivou vrstvenou iluzi.
33 nových grafik a serigrafií
Ve druhé fázi muzeum zakoupilo
dalších 15 a posléze zbylých 18 grafik slavného maďarského umělce. Muzeum umění v Olomouci se tak stalo jedinou státní institucí, která bude majitelem rozsáhlé sbírky Victora Vasarelyho.
Grafiky a serigrafie (umělecké sítotisky) ukazují umělcovu tvorbu v pěti desetiletích. První tisk byl navržen již v roce 1937, kdy Vasarely vůbec nevěděl, že se bude věnovat
pop-artu, poslední tisky pocházejí z roku 1986.
Na nákup dostalo muzeum peníze od Ministerstva kultury a Olomouckého kraje, peníze ovšem nestačily a tak Spolek přátel Muzea umění
Olomouc vypsal
veřejnou sbírku. Ta na nákup přispěla osmapadesáti tisíci korunami, 4500 korun lidé přispěli do sbírkové kasičky a zbytek peněz se podařilo získat od mecenášů, kteří si nepřejí být jmenováni.
Zmíněná díla bylo naposledy možné spatřit na výstavě, která se konala do 20. září, znovu budou díla veřejnosti přístupná ve stálé expozici
Století relativity, která bude otevřena 28. dubna 2016.