Lodě Vyšehrad a Vltava jsou neodmyslitelnou součástí pražského koloritu a zároveň
posledními funkčními českými historickými parníky. Vyšehrad letos 1. května oslavil 75. výročí spuštění na vodu, Vltava je o dva roky mladší. Oba parníky reprezentují typická plavidla stavěná
pro pražskou paroplavbu v letech 1865-1949. Od svého spuštění na vodu vystřídaly, často vlivem politických změn, několik názvů a prošly různými přestavbami, plně se však zachovaly jejich trupy a unikátní parní stroje.
Vltavu před několika lety
Pražská paroplavební společnost citlivě podle dobových pramenů zrekonstruovala do
původní podoby z roku 1940.
Parník Vyšehrad byl postaven v roce 1938, čímž je
nejstarší a zároveň, s délkou 62 metrů a šířkou 6 metrů, také
největší lodí v Praze. Vyšehrad je využíván zejména jako restaurační parník a také k
vyhlídkovým a okružním plavbám po Praze i mimo ni.
Kolesový parník Vltava je plavidlo 53 metrů dlouhé a 5 metrů široké. V současnosti se využívá především k vyhlídkovým plavbám po historickém centru Prahy, ale rovněž i
k výletům do okolí hlavního města, nejčastěji na Slapy nebo do Mělníka.
Pražskou paroplavební společnost založil v roce 1865 pozdější
legendární primátor František Dittrich a je tak jednou z
nejstarších stále fungujících firem v ČR. V současnosti je součástí skupiny Evropská vodní doprava, která je největším lodním dopravcem v zemi.