Osoblažská úzkokolejka slaví
120 let od zahájení provozu už tento
víkend. Celodenní program nabídne několik
parních vlaků, ukázky hasičské techniky, výstavu o historii Osoblažky, slavnostní
otevření nově opravené nádražní budovy a výstavu historické zemědělské techniky ve
Slezských Rudolticích, hudbu, hry a soutěže pro děti, občerstvení a spousty upomínkových předmětů. Také druhý den oslav na trať vyjede několik parních vlaků, po poledni pak můžete být svědky jejich
atraktivního křižování ve Slezských Rudolticích. Během zastávky si můžete prohlédnout nově opravenou nádražní budovu anebo
zdejší půvabný zámek; víte, že se mu říkávalo
slezské Versailles?
Průmyslem a dopravou naprosto
nedotčená krajina Osoblažska tvoří přirozený přechod mezi drsnou oblastí
Jeseníků na jihu a úrodnými rovinami slezských nížin na severu. O její modelaci se zasloužil pevninský ledovec, který sem ve starších čtvrtohorách zasahoval svým jižním okrajem ze Skandinávie. Celé území je propleteno hustou sítí úzkých silniček, lemovaných alejemi ovocných stromů. Ještě nedávno sem turisté zabloudili čirou náhodou. Dnes láká Osoblažsko svými
ideálními terény hlavně cyklisty.
Východiskem k návštěvě
Osoblažska bývá
Třemešná ve Slezsku, kterou projíždí několik spěšných vlakových spojů ve směru Ostrava – Jeseník a zpět. Na protilehlé straně zdejší nádražní budovy začíná největší
technická zajímavost osoblažského výběžku – osoblažská
úzkorozchodná železnice, která spojuje Třemešnou ve Slezsku s
Osoblahou. Úzkokolejná železniční trať ve Slezsku s rozchodem pouhých 760 mm je zařazena mezi dvanáct objektů
Technotrasy Moravskoslezského kraje. Ty propojuje tradice hornictví, hutnictví, železniční doprava, automobilový průmysl i hasičská technika, pivovarnictví, vojenská a zemědělská historie.
Zájímavost z historie: Osoblažská úzkokolejka slaví své výročí s malým předstihem. Proč? Pokud byste chtěli 120. narozeniny Osoblažky slavit na den přesně, museli byste přijít na nádraží v Třemešné letos v pátek 14. prosince ráno ve 3.50 – právě tehdy vyjel na trať oficiální první vlak. Slavnostní proto byl až ten druhý, který do Osoblahy dorazil krátce před polednem.