Program
Aviatické pouti je koncipován jako
velkoprostorové divadlo na zemi i ve vzduchu. Ztvárňují se zde scény z dějin aviatiky a slavné válečné scény. Učinkují nejlepší piloti a slavná letadla. Vše je také doplněno
pyrotechnickými efekty a spousta pozemní techniky včetně
komparsu v dobových kostýmech a uniformách. Nebude chybět ani
akrobacie v podání mistrů světa a pro nejmenší také tradiční velký dětský den.
Oslavy 100. výročí vzniku Československa na Aviatické pouti
Letošní sté výročí vyhlášení samostatného Československa je jistě důvodem k podrobnějšímu poohlédnutí se do naší historie. To nejstarší období mimo jiné připomene i na svou dobu moderní
dolnoplošník Avia B.H.1. Letoun byl vyroben v roce 1920 a představoval
první moderní a zcela
originální letoun
celodřevěné konstrukce a
první československý dolnoplošný letoun. Pokrokového řešení si byl vědom i první československý
president T. G. Masaryk, který v roce
1920 na První československé mezinárodní letecké výstavě tvůrce letounu Avia B. H.1, konstruktéry Beneše a Hajna, obdaroval ze svého fondu částkou 100 000 Kč na podporu dalšího rozvoje společnosti Avia. Následně pak
po celá dvacátá léta začala Avia originální koncepci dolnoplošného vzpěrového letounu intenzívně a úspěšně rozvíjet.
Jedním ze zajímavých bodů programu bude také vystoupení
trojice dvouplošníků Bücker. Tyto stroje mají svůj původ
v polovině 30. let v Německu a následně se rozšířily do řady států světa. Mají i
přímou vazbu na československý letecký průmysl, protože již v roce
1936 se firma
Tatra ve Studénce stala prvním zahraničním výrobcem produkujícím cvičný typ Bücker 131 v licenční výrobě.
Součástí programu bude
prezentace Armády České republiky formou statických i dynamických ukázek. S technikou a výzbrojí se představí příslušníci vzdušných a pozemních sil AČR. K vidění bude
nadzvukový letoun JAS-39 Gripen, podzvukový
bitevník L-159,
vrtulníky Mi-24/35, Mi-171Š, protiletadlový raketový komplet RBS-70,
obrněné vozidlo Dingo, Toyota LC 100 a další vojenská technika.
Zajímavosti a rarity letošního ročníku
Ústředním motivem vizuálu letošního ročníku Aviatické pouti je
štíhlý stříbrný letoun se zcela nezvyklým vzhledem a
švýcarskými znaky. Byl sestrojen v neutrálním švýcarsku na samém
sklonku třicátých let jako průzkumný a lehký bitevní letoun. V podobě vlečných strojů pak letouny C-3605 létaly až do roku 1985, kdy byly z výzbroje vyřazeny.
Letošní, více než pětihodinový letový program však přináší také jednu novinku.
Poprvé v historii Aviatické pouti se představí letadlo bez pilota, přesněji řečeno jeho pilot bude na zemi a po obloze se bude prohánět moderní bezpilotní prostředek vyvinutý expertním týmem Vojenského technického ústavu, s. p.
Letos bude k vidění i
Anakonda! Ten, kdo by však očekával pouťové vystoupení krotitele hadů, bude jistě zklamaný. Anakonda je jméno
námořní verze polského vrtulníku W-3A Sokol. Ten známe i z výzbroje českého vojenského letectva, kde má své nezastupitelné místo zejména v Letecké záchranné službě na dvou stanovištích zabezpečovaných vojáky. Ale vraťme se k
námořní záchranářské verzi Anakonda. Ta se odlišuje především speciálním záchranářským vybavením nutným pro akce nad mořskou hladinou. Pro návštěvníky bude jistě zajímavá informace, že Anakonda je vybavena také
šesti nafukovacími plováky rozmístěnými na spodní části trupu. Každý z nich má po nafouknutí objem 1300 litrů a umožňují přistání vrtulníku na mořské hladině. Na Aviatické pouti je v nafouknutém stavu určitě neuvidíme. Zejména proto, že nám chybí moře, nebo vhodná vodní plocha. Přesto to jistě bude zajímavý vrtulník, který na Aviatické pouti doposud nebyl k vidění.
Pozemní scény z Velké války
Nebyla by to
Aviatická pouť, aby v jejím programu chyběly
komponované letecké a pozemní scény. Mezi ty divácky nejatraktivnější patří ty z období první světové války. Letos se můžete těšit na válečné scény z "Velké" tedy I. světové války a z Východmí fronty. Do
pozemních ukázek se zapojí několik desítek příznivců vojenské historie, kteří se v dobových uniformách a s patřičnou výzbrojí představí nejen v
hlavní scéně z východní fronty, ale i v dalších ukázkách.
Součástí scény opět bude i oblíbené
závěrečné defilé všech zúčastněných před diváky. Unikátní bude také
společný průlet více než deseti vzácných válečných letounů na pardubickém nebi. Vystoupí také vzdušné síly Armády ČR a Centra leteckého výcviku Pardubice a těšit se můžete i na akrobatická vystoupení předních
světových showpilotů nebo největší vystoupení unikátních letounů
The Flying Bulls ve střední Evropě. Pomyslnou třešničkou budou velmi nebezpečné
akrobatické kousky žen, které předvedou své umění na křídlech dvouplošníku.
Letiště bude otevřeno pro veřejnost od
8:00 do 20:00 hodin. Od 9:00 do 11:00 hodin bude hrát dechová kapela Pernštejnka, nejen dámy se mohou těšit na
módní přehlídky – včetně dobové (
100 let módy), muži určitě ocení vystoupení místních mažoretek a nebude chybět ani
Big Band Chrudim (neděle).
Hlavní program probíhá od
11:00 do 17:00 hodin a bude je totožný po oba dny.