Přestože
Slovenská strela nyní stojí doslova pár kroků od vstupu do připravovaného
Muzea nákladních automobilů Tatra (má se otevřít během podzimu 2021), které je pobočkou krajského
Muzea Novojičínska, zůstává ve správě
Regionálního muzea Kopřivnice, respektive
Technického muzea Tatra, jehož zakladateli jsou Tatra a město
Kopřivnice.
A právě
Technické muzeum Tatra již
legendární vozidlo zpřístupnilo příznivcům historické techniky. Oproti minulým letům, kdy motorový vůz stál venku před
Technickým muzeem a chátral, dočkal se nyní
speciálního proskleného depozitáře. Ten umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabízí také expozici, která seznámí zájemce s jeho výrobou a provozem.
Interiér
Strely není stavěný na intenzivní návštěvnický provoz a není volně přístupný. Je však do něj možné nahlédnout v rámci
komentované prohlídky s průvodcem. Prohlídky se konají většinou v
úterý,
čtvrtek a
sobotu v 10:00, 11:00 a 14:00 hodin. Přesný čas prohlídky je však třeba
zkontrolovat a zarezervovat na webu Technického muzea tatramuseum.cz/akce/terminy-prohlidek.html. Vstupné do expozice je
200 korun, senioři, děti do 15 let, studenti a ZTP mají lístek za 140 Kč.
Slovenská strela je národní kulturní památkou
Motorový vůz M 290.002 je národní kulturní památkou. Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v
Kopřivnici na kolejích u
Technického muzea Tatry jako exponát. Na voze je unikátní zejména
elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl na elektrický pohon, čímž lze vozidlo považovat za hybridního průkopníka.
S rostoucí rychlostí se trakční motor odpojil a vozidlo bylo poháněno pouze na mechanický přenos. Vozidlo dosahovalo rychlosti až 130 kilometrů za hodinu, při zkouškách zvládlo
rychlost až 148 kilometrů za hodinu.