Uprostřed svahu mezi
vilou Tugendhat a
Löw-Beer funguje od 5. června nový turniket, díky němuž lze překonat oplocení. Vilu
Tugendhat vlastní město
Brno, spravuje ji prostřednictvím
Muzea města Brna a její
zahrada je součástí placených prohlídkových okruhů, zatímco
vilu Löw-Beer vlastní Jihomoravský kraj, spravuje ji Muzeum Brněnska a její zahrada je
volně přístupná jako veřejný park. Situaci komplikoval také status vily Tugendhat jakožto památky UNESCO. Podařilo se však dohodnout na řešení a zahrady spojit turniketem.
Lidé teď díky němu získávají víc možností k objevování Černých Polí a města Brna. Návštěvník, který má zakoupenu
jakoukoliv vstupenku na prohlídku vily Tugendhat,
může zavítat do zahrady vily Löw-Beer, zde navštívit kavárnu Café Löw-Beer a pohodlně se vrátit do zahrady vily
Tugendhat. Ke zpětnému vstupu stačí čárový kód na vstupence. Stejně tak návštěvník přicházející
od Lužánek může
ve vile Löw-Beer zakoupit vstupenku do zahrady vily Tugendhat, která platí i na výstavy v jejím technickém podlaží. Provoz turniketu navazuje na otevírací dobu obou vil:
od března do října od 10 do 18 hodin a od listopadu do února od 10 do 17 hodin.
Kolem svahu nad lužáneckým parkem vznikla
vůbec
první brněnská vilová kolonie. Roku 1860 zde byla postavena vila Karla Kaisera a roku 1862 vila stavitele Josefa Arnolda, která je od loňska ve správě
Muzea města Brna a čeká na rekonstrukci. V roce 1904 si v této lokalitě na tehdejší ulici Sadová-Parkstrasse (dnes Drobného) nechal průmyslník
Moriz Fuhrmann postavit
secesní vilu dle návrhu vídeňského architekta Alexandra Neumanna. K vile náležel i svažitý pozemek, který sahal až nahoru k ulici Černopolní. V roce
1913 vilu koupil
Alfred Löw-Beer. Horní
část pozemku později
věnoval své dceři Gretě, která zde s manželem Fritzem
Tugendhatem nechala mezi lety 1928 a 1930 postavit vlastní vilu podle návrhu německého
architekta Ludwiga Miese van der Rohe.
Genius loci zahrady Tugendhat
Genius loci akcentovaný
výhledem na historické panorama města inspiroval Ludwiga Miese van der Rohe k jedinečné kompozici, kdy vilu navrhoval podle průhledů na brněnské dominanty. Oproti tomu
zahrada je intimním prostorem, v němž má hlavní roli pouze příroda. Na návrhu zahrady, zejména trvalkových záhonů, se podílela brněnská zahradní architektka Markéta Müllerová.
Zahradě zůstal
parkový charakter se vzrostlými stromy a zatravněnou loukou v duchu tzv. „betonte Leere“, tedy zdůrazněné prázdnoty.