Někdy může být i
samotná cesta cílem, zvláště jedná-li se o ne úplně obyčejnou trať, zasazenou v krásné krajině.
Ozubnicová železnice jezdí
z Tanvaldu přímo do polské Szklarské Poręby, první vlak vyjíždí v 7:30, poslední v 19:30. Dopoledne jezdí každou hodinu "v půl", od 13:30 pak každé dvě hodiny.
Vlaky s příznačným jménem Regio Spider se na „
Zubačce“ umně proplétají jako hbitý pavouk velmi
členitým terénem Jizerských hor a Krkonoš. Část této trati byla v roce 1992 prohlášena za kulturní památku a kromě zážitku z vlastní jízdy vás vláček zaveze k
významným turistickým cílům na české i polské straně pohraničních hor. Pokud by vás historie v Česku ojedinělé trati zajímala podrobněji, zastavte se
v Kořenově na nádraží. Vstup do
muzea, které se Zubačce věnuje najdete na nástupišti v pravé části budovy.
Na výlet do bílé stopy z Harrachovského nádraží
Milovníkům bílé stopy doporučujeme vystoupit z vlaku právě tady. Po zelené značce se dostanou k lesnímu hraničnímu přechodu pro pěší (
Harrachov, Mýtiny), kde se lze napojit na
pěkně upravené polské stopy. Vybírat můžete ze dvou směrů – vpravo
do Sklářské Poruby (a zpět vlakem) nebo vlevo k bývalé
sklářské osadě Orle. Odtud se lze přes
Karlovský most vrátit zpět do Čech na
Jizerku a přes
Bukovec se projet krásnou cestou
údolím Jizery zpět do Kořenova. Trasa (cca 16 km) není zvlášť náročná a zvládnou ji i starší děti.
Kdo by si chtěl výlet ve Slezsku prodloužit, může
pokračovat po polské straně rašelinišť Jizery do
Jizerské Polany (Polana Izerska) a Jakušic (
Jakusczyce), kde zastavuje zubačka na cestě zpět do Čech (cca 18 km).
Opravdoví drsňáci mohou vyzkoušet velmi náročnou trasu od rašelinišť na
horu Smrk (1124) a pak se přes
Smědavu a
Jizerku vrátit do
Kořenova (40 km).
Aktuálně leží na pomezí Krkonoš a Jizerek cca
40 – 65 cm sněhu.