Historie Nuselského mostu
Až
do 3. ledna je otevřena výstava „
Nuselský most. Historie, stavba, architektura,“ věnující se unikátní dopravní stavbě, kterou denně využijí desetitisíce Pražanů. Nuselský most byl postaven v letech 1967 – 1973 a v roce 1974 projela tubusem mostu první souprava metra.
Výstava textem i obrazem dokumentuje historii myšlenky přemostění Nuselského údolí, spojené s řešením dopravy v rostoucí metropoli, podává přehled několika architektonických soutěží a představuje výsledný návrh architekta Stanislava Hubičky. Přehledným způsobem shrnuje
podstatné okamžiky navrhování a provádění této výjimečně náročné stavby, včetně známé
zátěžové zkoušky s pomocí 66 tanků. Výstava je doplněna originály – vybranými panely se soutěžními návrhy a dobovým modelem neuskutečněné varianty mostu ze 40. let minulého století – a dosud nepublikovanými fotografiemi ze stavby mostu.
Výstava probíhá v Malé galerii v expozici Architektury, stavitelství a designu.
200 let parních motorů
V roce 1815 předvedl pražské veřejnosti vynálezce a mechanik Josef Božek svůj parovůz.
Výstava připomínající toto výročí mapuje
vývoj parních motorů, které přinesly revoluční přelom v dopravě, průmyslu i zemědělství. Návštěvník může projít celou více než dvousetletou historii tohoto technického fenoménu, který uvedl do pohybu celý svět. Na téměř
150 unikátních exponátech jsou ve výstavě dokumentovány důležité etapy konstrukčního vývoje parostrojní techniky a její
vliv na lidskou společnost.
K zajímavým exponátům, které zaslouží zvláštní zmínku, patří například parní stroj z elektrárny, která osvětlovala Národní divadlo v Praze, mohutný kotel z říčního parníku nebo parní motor, který poháněl známé nákladní vozy Škoda-Sentinel. Výstava se bude konat
do 28. 2. 2016.
Historie pražské železnice
170. výročí napojení města Prahy na železnici, doprovázené slavnostním vjezdem prvního parního vlaku na dodnes stojící nejstarší pražské nádraží dne 20. srpna 1845, je příležitostí hodnou připomenutí. Tvůrci menší výstavy NTM se zaměřili na dva provázané tematické okruhy:
vývoj železnice v Praze a výběr ze sbírky modelů kolejových vozidel.
Vlastní vývoj pražské železnice s přihlédnutím k objektu dnešního Masarykova nádraží představuje téma pro
Národní technické muzeum obzvláště důležité. Zmíněné nádraží je totiž jednak svědkem připomínané události, jednak v objektech jeho dílen vznikne v budoucnu
expozice Železničního muzea NTM. Návštěvníka výstavy pravděpodobně nejvíce zaujme celkový model nádraží, zachycující jej v polovině 50. let 19. století, ze kterého bude schopen porovnat tehdejší situaci s dnešní.
Trojrozměrná část výstavy, která se koná až
do 29. listopadu, je dále zaměřena na prezentaci modelů lokomotiv ze sbírky NTM, jejichž výběr se snaží postihnout celý sto sedmdesátiletý vývoj pražské železnice. Modelovou část výstavy doplňuje výstava železničních vozidel postavených ze stavebnice Merkur.
Vápno a jeho tradiční využití
Zatímco výše zmíněné výstavy se celkem nepřekvapivě konají v budově Národního technického muzea v Praze na okraji Letenských sadů, výstava věnovaná vápnu z pohledu tradičního stavitelství se až
do 29. 11. koná v
centru stavitelského dědictví v Plasech nedaleko Plzně.
Návštěvníci se atraktivní formou seznámí s celým vápenným cyklem
od těžby suroviny přes její výpal až ke
zpracování vápna jako pojiva malt a omítek. Názorně jsou vysvětleny principy přeměny pevného vápencového kamene na vápno, hašení vápna v hasnicích, historické způsoby přípravy malty a představen je mimo jiné i soubor základních zednických nástrojů.
K návštěvě prvních dvou zmíněných výstav můžete využít
dne se sníženým vstupným, který aktuálně připadá na
18. prosince, tedy na výročí úmrtí Václava Havla. V budově Národního technického muzea je pochopitelně i řada dalších stálých expozic.