Největším lákadlem depozitáře jsou parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Stranou pozornosti jistě nezůstane ani část kolekce salonních vozů NTM zastoupená v depozitáři vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.
Železniční depozitář Národního technického muzea se nachází v sousedství areálu depa Českých drah v Chomutově. Přístup do oploceného areálu je možný pouze po značené trase z Černovické ulice z prostoru parkoviště nákupního centra Globus (směr Karlovy Vary). I v letošním roce se uskuteční několik doprovodných akcí ve spolupráci s Českými drahami. Zážitek z prohlídky železničních skvostů zpestří i panelová výstava o Františku Josefu Gerstnerovi, který byl významnou osobností vědy a techniky. Chomutovský rodák byl kartografem, astronomem, technikem a mechanikem, projektantem první koněspřežné dráhy, zakladatelem pražské polytechniky a jejím prvním ředitelem a profesorem, průkopníkem a propagátorem parních strojů a vizionářem v mnoha dalších oborech.
Depozitář v Chomutově je otevřen od 6. 4. do 29. 10. vždy od pátku do neděle, od 26. 6. do 3. 9. denně mimo pondělí a na podzim od 4. 9. do 29. 10. opět od pátku do neděle od 9:00 do 17:00 hodin. Vstupné stojí 150 Kč pro dospělé a pro důchodce či děti 100 Kč. Otevřeno bude i na všechny státní svátky.
Salonní vůz Ústecko-teplické dráhy i parní lokomotiva Donnersberg
Jedním z vozidel, umístěných v Železničním depozitáři NTM Chomutov, která jsou přímo spojena s historií železnice na Chomutovsku, je vyhlídkový salonní vůz Ústecko-teplické dráhy. Byl vyroben na zakázku polečností F. Ringhoffera v roce 1900 a využíván byl pro jízdy vedoucích představitelů společnosti, významných hostů a k inspekčním účelům.
S historií Ústecko-teplické dráhy je pevně svázán i jeden z nejcennějších exponátů v depozitáři – parní lokomotiva Donnersberg (ex ATE IIIa.18, ČSD 322.302), kterou tato společnost zakoupila u lokomotivky Hartmann v Saské Kamenici již v roce 1870, což z ní činí druhou nejstarší v ČR dochovanou lokomotivu vůbec. K vidění jsou tu ale i lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah.