Všichni zájemci o dopravní techniku na našem území, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, by si neměli nechat ujít prohlídku chomutovského železničního depozitáře, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea.
Návštěvníci si mohou prohlédnout téměř
100 kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po kolejový sněhový pluh z roku 1980. V současné době, kdyby vozy byly poskládány za sebou, měřily by více než 3 km. K vidění jsou lokomotivy
bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla, která donedávna sloužila v pravidelném provozu u Českých drah a teď jsou připravena pro zachování ve sbírce Národního technického muzea.
Největším lákadlem depozitáře v
Chomutově jsou
parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud
nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo
tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Stranou pozornosti jistě nezůstane ani část kolekce
salonních vozů NTM zastoupená v depozitáři vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské
továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona
Adolpha Rothschilda.
Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d'Este
Od léta 2024 je v depozitáři k vidění
unikátní salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909. Naposledy vyjel vůz na trať v květnu 2024 a z důvodu jeho stáří a vysoké hodnoty nebude již na trati provozován. Salonní vůz AZA 1-0086 byl postaven ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní uspořádání a vybavení vozu vycházelo z přímých požadavků arcivévody, naopak vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. Státních drah. Návrh interiéru zpracoval dle požadavků arcivévody profesor umělecko-průmyslové školy architekt Jiří Stibral. Arcivévoda používal vůz k soukromým rodinným a polooficiálním cestám, měl ho použít i k absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli zadřenému ložisku nápravy k tomu nedošlo.
Nově zrestaurované lokomotivy
Tendrová parní lokomotiva 210.001 „Serenyi“ byla dodána lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1905 pro místní dráhu Újezd-Luhačovice, kde sloužila lázeňským hostům na lokální deset kilometrů dlouhé trati až do roku 1953. Lokomotiva v letech 2021 až 2023 prošla komplexním restaurováním v dílnách společnosti Railway Capital, a.s. ve Veselí nad Lužnicí. Je jednou z nejmenších lokomotiv NTM.
Nákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“ je třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v ČR a patří tedy mezi historicky nejcennější památky železniční techniky u nás. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 na objednávku společnosti Rakouské severozápadní dráhy továrnou Georg Sigl ve Vídni. Boky kotle nesly tabulky se jménem Conrad Vorlauf na počest vídeňského purkmistra z období středověku. Lokomotiva 411.019 s tendrem 410.072 prošla v letech 2021 až 2023 náročným restaurováním, které provedla společnost 1. Kolínská lokomotivní, s.r.o.
Parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“ z roku 1940. Je unikátním dokladem meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv. Na tratích sloužila do roku 1978. Poté byla předána do sbírek NTM. Při náročné renovaci, kterou uskutečnila v roce 2023 společnost 1. Kolínská lokomotivní, s.r.o., se podařilo stroj uvést do bezvadného technického stavu zaručujícího dlouhodobou funkčnost a byl mu navrácen reprezentativní vzhled odpovídající období 50. let dvacátého století.
Kabina lanové dráhy na Ještěd
Od 21. srpna 2024 je v depozitáři k vidění
kabina bývalé lanovky na Ještěd, která je dokladem historie českého lanovkářského průmyslu i rozvoje masové turistiky v našich horách. Velkokapacitní kabina visuté kabinové lanové dráhy pro přepravu osob byla do provozu uvedena v roce 1975 na zrekonstruované lanové dráze z Liberce (Horní Hanychov) na Ještěd. Jednalo se o unikátní dráhu, protože tento typ s proti sobě jedoucími velkokapacitními kabinami je u nás ojedinělý. Lanovku provozovaly Československé a později České dráhy do roku 2021, kdy byl její provoz po tragické nehodě ukončen.
Vůz lanovky na Petřín
Do železniční sbírky přibyl v roce 2025 jeden z vozů
lanovky na Petřín, které vozily cestující mezi lety 1985 až 2024. Tyto vozy tzv. třetí generace v historii lanovky vyrobila Vagonka Studénka a jejich design navrhl Vladislav Staněk. Po ukončení provozu v roce 2024 je v březnu 2025 převzalo Národní technické muzeum.
Železniční depozitář
Národního technického muzea se nachází v sousedství areálu depa Českých drah v
Chomutově. Přístup do
oploceného areálu je možný pouze po značené trase z Černovické ulice z prostoru parkoviště nákupního centra Globus (směr
Karlovy Vary). Depozitář není muzeum, proto vozy jsou vystaveny bez "nastrojené" formy, což se plánuje v nově vznikajícím
Muzeu železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží v Praze.
Prohlédněte si historickou kolekci vozidel v železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově, včetně parních lokomotiv a lanovek.
V depozitáři lze vidět téměř 100 historických kolejových vozidel různých typů a rozchodů, včetně parních lokomotiv, salonních vozů, motorových a elektrických lokomotiv a historických drezín.
Rychlíkový Albatros 498.106 drží rekord parních lokomotiv bývalých ČSD dosažením rychlosti 162 km/h v srpnu 1964.
Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda dEste byl vyroben ve smíchovské továrně Ringhoffer na základě přímých požadavků arcivévody.
Lokomotiva 210.001 Serenyi sloužila na lokální trati o délce deset kilometrů mezi Újezdem a Luhačovicemi.
Parní lokomotiva 464.102 Ušatá sloužila na tratích do roku 1978.
Plánuje se, že Muzeum železnice a elektrotechniky NTM bude situováno na Masarykově nádraží v Praze, které v současnosti pravděpodobně stále prochází přípravou či výstavbou.
Kabina lanové dráhy na Ještěd je důležitým dokladem historie českého lanovkářského průmyslu a rozvoje turistiky v České republice.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.