Lidé mu říkali
kozí dech nebo
splašené trubky, ale pro mnohé rodiny byl
moped Stadion z
Rakovníku první vlastní dopravní prostředek – a někdy i jediné vozidlo v celé vesnici. Mohl ho řídit patnáctiletý kluk i babička v sukni – i proto měl rám s nízkým nástupem. Ačkoliv měl Stadion skromný výkon, spolehlivě vás dovezl do školy, práce nebo na výlet.
Moped Stadion se stal ztělesněním doby, kdy lidé chtěli jezdit, ale auta byla pro většinu nedosažitelná. Když se v 60. letech životní úroveň zlepšila a lidé postupně přesedli do aut, výroba skončila. Ale legenda zůstala. Dnes je
Stadion vyhledávaným veteránem, sběratelským pokladem i dojemnou vzpomínkou na časy, kdy svoboda na dvou kolech začínala se zvukem dvoutaktu a nádrží o třech litrech.
Známá byla i
Babetta, slovenská kráska, která dobyla půl Evropy. Babetta, vyráběná od 70. let v
Kolárovu na
Slovensku, byla něco jako
luxusní mladší sestra Stadionu – elegantní, automatická a modernější. Jako první československý moped měla elektrické zapalování, později i bezšlapkovou verzi. Babetta se stala hitem nejen u nás, ale vyvážela se do více než padesáti zemí světa. Oblíbili si ji studenti, pošťáci i dámy, protože byla lehká, pohodlná a měla punc moderní doby. Pro spoustu lidí byla prvním krokem ke svobodě, ať už jeli na chatu, do kina nebo jen tak po vsi. Dnes se Babetty vrací, jen jako sběratelské kousky, ale i v rámci retro srazů. Ať už s pedály, nebo bez, Babetta pořád budí nostalgický úsměv.
Mezi mopedy patřila i
Jawetta. Stroj vyráběný v letech 1958–1962 v
Považských strojírnách na
Slovensku měl být odpovědí
značky Jawa na rostoucí hlad po malých motorkách. Byl to lehký, elegantní moped s dvoutaktním motorem, který na první pohled vypadal dospěleji než jeho předchůdci. Ačkoli měla Jawetta slušný výkon a šikovné proporce, nedokázala si získat tolik příznivců jako Stadion nebo Babetta. Přesto zůstává miláčkem sběratelů – hlavně díky svému šmrncu, zaobleným tvarům a výraznému lakování. Byla to motorka, která chtěla být víc než jen dopravním prostředkem – a to se počítá.
Skrytým klenotem československé výroby byl i
Pionýr aneb
pincek či
fechtl, stroj, na kterém vyrostly celé generace kluků.
Pionýr, oficiálně JAWA 50, byl malý motocykl s velkým srdcem. První model spatřil světlo světa v roce 1955 a stal se doslova ikonou dospívání – zejména pro kluky, kteří toužili po rychlosti, svobodě a stylu. S jednoduchým dvoutaktem, nezničitelným rámem a charakteristickým vrčením zvládl polní cestu i výpravu za láskou. A co víc – byl to motocykl, který se dal rozebrat na dvorku, opravit šroubovákem a znovu poslat do světa. Pro mnohé byla Jawa 50 vstupní branou do světa techniky a základní životní školou. Pionýři jezdili do práce, na vandry i závody. A i když dnes patří spíš na veteránské srazy, pořád v nich zní ozvěna prvního dobrodružství na dvou kolech.