ÚvodKalendář akcíHudební a divadelní akceKoncert duchovní hudby Jakuba Jana Ryby

Datum začátku akce: 15.9.2024.

Doba trvání akce: "15. září 2024 19:00 - 20:00".

Koncert duchovní hudby Jakuba Jana Ryby
Hudební a divadelní akce

Koncert duchovní hudby Jakuba Jana Ryby

Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte aktuální akce v regionu Plzeňský kraj nebo navštivte Hudební a divadelní akce v celé ČR.
Koncert duchovní hudby Jakuba Jana Ryby v jeho rodišti v Přešticích je poctou jeho odkazu, o který projekt Festivalu Jakuba Jana Ryby průběžně sedmým rokem pečuje. Uslyšíte Rybovu Mši a moll, N 381 a výběr z jeho dalších skladeb.
Jakub Jan Ryba: „Cílem chrámové hudby je vzkřísit bohabojné city shromážděných křesťanů a dodat jim více síly. Dále má církevní hudba tomuto shromáždění vštěpovat pravou zbožnost, posilovat a zachovávat ji v srdcích. Také chce smyslově představit slávu Všemohoucího a povzbudit nás, abychom Boha uctívali. A nakonec vede k tomu, že do ní vetkneme svou celou duchovní bytost, a tak společně s ní zcela odpoutáni od pozemských věcí v duchu prožíváme Boží moudrost, všemohoucnost a lásku.“ JAKUB JAN RYBA Salve Regina, N 294. Adagio Graduale & Offertoria JAKUB JAN RYBA Missa in a, N 381 I. Kyrie. Moderato II. Gloria. Con piu moto III. Credo. Largo. Tarde troppo. Allegro moderato IV. Sanctus. Tarde. Allegro moderato V. Benedictus. Adagio VI. Hosanna. Allegro moderato VII. Agnus. Tarde VIII. Dona. Moderato L´Armonia Vocale: Soprány: Zuzana Čurmová, Kristýna Fílová Alty: Jana Levicová, Marie Svobodová Tenoři: Petr Dvořák, Stanislav Předota Basy: Václav Jeřábek, Radek Martinec L´Armonia Terrena Ensemble: Dana Oerterová – 1. housle, Markéta Dominikusová – 2. housle, David Havelík – violoncello, Jiřina Marešová – varhanní pozitiv. Nastudoval a řídí dirigent Zdeněk Klauda DEO GRATIAS! Jakub Jan Ryba (26. 10. 1765 – 8. 4. 1815), je renesanční osobností, jejíž odkaz čeká na své plné znovuzrození již více než dvě staletí. Rybova hudební tvorba je pokládána zejména za vrchol tzv. kantorské hudby v českých zemích, ale v mnohém ji svojí kvalitou převyšuje a výrazně se jí vymyká. Po Rybově podnětném období studií v Praze byl celý jeho život nedobrovolně spojen jen s venkovským prostředím, kde natrvalo zakotvil jako učitel a regenschori v Rožmitále. Hudbou prosycené prostředí, v němž odmalička vyrůstal, dalo vyklíčit jeho velkému talentu, který mu byl v nepříznivých životních podmínkách oporou. Ryba z něj sice čerpal svojí neutuchající pílí a houževnatostí, ale stigma trpkosti plynoucí z nenaplněných přání a snů se však v krizových obdobích přesto připomínalo a prohlubovalo Rybovy duševní útrapy. Jako učitel naplňoval ve své hudební tvorbě myšlenku, aby lid v co největší míře rozuměl zpívanému slovu a měl tak z něj co největší užitek. O průnik mateřské řeči do latinské liturgie se zasloužil především prostřednictvím skladeb, v nichž bylo tehdy užití českého textu naprosté unikum (Te Deum, Regina coeli, Stabat mater). Dosud plně nedoceněným vrcholem těchto snah jsou Nešporní zpěvy, uvedené v koncertní světové premiéře v červnu 2019 v rámci Festivalu Jakuba Jana Ryby, pro něž z latiny přeložil pět nedělních žalmů a chvalozpěv Magnificat, následně je zveršoval a zhudebnil. V oblasti liturgické hudby s latinským textem, která v jeho tvorbě dominuje, považujeme za ojedinělý úctyhodný projekt s názvem Cursus sacro-harmonicus. S jeho tvorbou Ryba započal v roce 1808 a intenzivně se jí věnoval až do konce svého života. Koncept souboru skladeb je mimořádný tím, že měl obsahovat mše, gradualia a offertoria pro každou neděli liturgického roku a význačné svátky. Přestože Ryba stihl vytvořit pouhou jednu třetinu, kterou představují skladby od 1. adventní neděle po Zelený čtvrtek, srovnatelnou obdobu bychom v jeho době i později hledali marně. V Rybově době hudba v chrámu nikdy nezaznívala v dnešním slova smyslu „koncertně“, ale byla organickou součástí liturgie, která jí byla základem, inspirací a důvodem její tvorby. Hudba zněla výhradně z kůru, umocňovala duchovní prožitek, pozornost přítomných však byla soustředěna k hlavnímu oltáři, u nějž byla mše sloužena. Mistrná instrumentace, pozoruhodná práce s textem s důrazem na jeho význam a nesporná autorova zbožnost a úcta k liturgii dělají i z těchto drobných kompozic díla duchovně hluboká, hudebně hodnotná a posluchačsky vděčná. Středověký text mariánské antifony Salve Regina zhudebnil Jakub Jan Ryba mnohokrát. Z celkového, blíže neurčeného počtu se dochovalo třináct těchto skladeb, u dvou z nich však není Rybovo autorství jisté. Další dvě, které uvádí v soupise svých skladeb, jsou nezvěstné, a to včetně té z roku 1774, první skladby, o níž se sám zmínil v hudebním životopise v souvislosti se svými hudebními začátky, kterou složil již v devíti letech. Jedna z nejznámějších mariánských modliteb ho tedy provázela po celý život. V některých verzích využil jeden či dva sólové hlasy, většinou jsou však skladby čtyřhlasé s doprovodem orchestru s různorodým obsazením, od toho nejskromnějšího po to nejbohatší, srovnatelné s největšími Rybovými církevními díly. ¨ Kompozice, která byla vybrána pro tento koncert (N 294), je dochovaná v jednotlivých partech pro varhany a čtyři zpěvní hlasy a uložena v Moravském zemském muzeu v Brně pod sign. A.32.548. Rukopis je jednoznačně Rybův a kromě roku 1809 je zde výslovně uvedeno, že skladbu zkomponoval ve svých 44letech. Na pravé straně titulního listu je napsáno Ex rebus Guilielmi Ryba paedag: Rosmital 1815, což odkazuje k Rybovu synovi Vilémovi, který se stal po otcově smrti rožmitálským učitelem a vlastnil notový materiál některých jeho děl, včetně partů České mše vánoční. Tato Salve Regina patří v celé Rybově tvorbě k nejméně obvyklým, neboť se v jejím zhudebnění zcela proti svým zvyklostem vzdal orchestru a ponechal pouze varhany (basso continuo). Poskytl tak maximální prostor pozoruhodné polyfonii čtyř hlasů, kterou hojně a mistrovsky využíval i ve svých nejhodnotnějších dílech. Po většinu času se jedná o volnou polyfonii s imitačními prvky, přičemž kompozice je prosta jakýchkoliv mechanicky řemeslných postupů. Naopak je dobře patrné, že se jedná o dílo prodchnuté inspirací, kterou pro Rybu byla tato mariánská antifona. Jednotlivé textové pasáže jsou vhodně rétoricky, harmonicky i barevně podtrženy. Ad te clamamus (k tobě voláme) či Ad te suspiramus (k tobě vzdycháme) jsou zvýrazněny zmenšenými septakordy, které jsou obsaženy jak latentně v jednotlivých melodických linkách, tak harmonicky jako vertikální výslednice polyfonního vedení hlasů. In hac lacrimarum vale (v tomto slzavém údolí) je vyjádřeno sledem sestupných sextakordů. Celá skladba je však vytvořena z jediného motivického jádra, které prochází v jejím průběhu různými proměnami. Tato jednotící monotematičnost je pro celou kompozici určující, a ačkoliv se jedná o skladbu svým rozměrem drobnou (80 taktů), její kompoziční úroveň patří k tomu nejlepšímu, co se z díla Jakuba Jana Ryby zachovalo. V Přešticích, s Rybou autenticky a nerozlučně spjatého místa s jeho narozením, bude nejspíše historicky poprvé uvedena v rámci 7. ročníku Festivalu Jakuba Jana Ryby 2024 při oslavách Roku české hudby 2024 nádherná a v mnoha skladatelských aspektech zcela mimořádná Mše ve vážném stylu č. 1 a moll. Ta se stane středobodem a perlou duchovního programu koncertu. U jejího obnoveného provedení by neměl žádný ctitel díla Jakuba Jana Ryby chybět. Mešních skladeb, které byly z církevních kompozic nejdůležitější, se nám zachovalo celkem 89. Mše psal Ryba celý život, proto na nich můžeme sledovat jeho skladatelský vývoj, kde vyšel z klasicismu a dospěl až k základům romantismu. Soubor Tres missae serio stylo (a moll, C dur, e moll N 381-383), věnované řediteli kůru a strahovskému knihovníkovi Janu Bohumíru Dlabačovi, jsou ukázkou vyspělosti Rybovy kontrapunktické techniky. Missa 1ma serio stylo in a, čili tedy Mše ve vážném stylu č. 1 a moll je komponována pro čtyřhlasý sbor, čtyři sólisty (soprán, alt, tenor, bas), dvoje housle a basso continuo (varhany). Sólisté v této mši nemají velký prostor či samostatné árie, lze tedy předpokládat, že Ryba počítal se sóly ze sboru. Veškeré hlasy jsou zpracovávány důsledně kontrapunkticky, a to jak imitační, tak i neimitační technikou. Těžištěm celého díla je, jak už to u mší často bývá, CREDO. Tato část začíná v c moll a dostává se až do f moll (Et incarnatus est), kde nalezneme na tu dobu řadu pozoruhodných modulací a harmonických postupů. S textem „Et ressurexit“ se Ryba vrací do jasné, k základní tónině paralelně příbuzné C dur. Část Benedictus je svěřena sólistům, avšak ani zde neslevuje z náročného kontrapunktického řešení a neulehčuje si skladatelskou práci ariosními místy. Co do rozsahu je tato mše typu brevis, čili krátká mše, avšak úrovní zpracování se zcela vymyká dobovému úzu tohoto žánru a dokonce převyšuje Missy brevis i takového skladatele, jakým byl Wolfgang Amadeus Mozart. Soubory L´Armonia Vocale a L'Armonia Terrena Ensemble jsou již šest let residenčními tělesy Festivalu Jakuba Jana Ryby. Tvoří jej přední čeští pěvci a členové Komorní filharmonie L´Armonia Terrena, která byla založena Zdeňkem Klaudou v roce 2014. Soubory vystupují při koncertech duchovní hudby v potřebném kůrovém obsazení tzv. „Rybovského minima“, které odpovídá potřebám té, které dramaturgie. Na koncertech Festivalu Jakuba Jana Ryby jej vedli Zdeněk Klauda, Zbyněk Müller, František Macek a Věra Hrdinková. V letošním sedmém ročníku Festivalu Jakuba Jana Ryby 2024 je opět povede dramaturg a umělecký šéf Festivalu Jakuba Jana Ryby, dirigent Zdeněk Klauda. Dirigent Zdeněk Klauda je komplexní uměleckou osobností. Vedle kariéry dirigenta se věnuje vedení hudebního nastudování v Národním divadle v Praze a současně je dramaturgem Festivalu Jakuba Jana Ryby. Mezinárodní kariéru započal v roce 2008, kdy byl přizván k nastudování Dvořákovy Rusalky v rámci Salcburského festivalu. Od té doby je pravidelně zván do prestižních evropských operních domů (Bavorská státní opera v Mnichově, Semperova opera v Drážďanech, Vídeňská státní opera či Pařížská národní opera). V roce 2012 se podílel na hudebním nastudování Janáčkových Příhod lišky Bystroušky pro festival v Glyndebourne a v další sezoně pak Mozartovy Figarovy svatby tamtéž. V roce 2012 získal 3. cenu na dirigentské soutěži v rumunské Constantě. Jako asistent spolupracoval s dirigenty Franzem Welser-Möstem, Kyrillem Petrenkem, Vladimirem Jurowskim nebo Tomášem Netopilem. Je zakladatelem a šéfdirigentem vlastního orchestru komorní filharmonie L‘Armonia Terrena, ve kterém spolupracuje s hráči absolutní české špičky. Pro vydavatelství Nibiru Publishers natočil se svým orchestrem sedm CD. První nahrávka „DECADE“ se sopranistkou Simonou Šaturovou obsahuje díla Mozarta a Myslivečka. Druhému CD s nahrávkou světové premiéry díla Jakuba Jana Ryby Stabat mater bylo uděleno prestižní ocenění DIAPASON DÉCOUVERTE. V září roku 2019 vyšla u stejného vydavatelství nahrávka „Requiem“ Antonína Rejchy, v prosinci 2019 CD s dílem Jakuba Jana Ryby Missa Solemnis in C per Festo Resurrectionis, v prosinci roku 2020 CD s díly Jakuba Jana Ryby Concertos a v listopadu 2021 CD s hudbou znovuobjeveného romantika Václava Jindřicha Veita. Hostuje u českých orchestrů (Jihočeská komorní filharmonie, Filharmonie Hradec Králové, Moravská filharmonie Olomouc, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín), operních domů (Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě) a na významných českých festivalech (Svatováclavský hudební festival, Dvořákův festival). Pravidelně doprovází s orchestry špičkové české i světové pěvce jako jsou Simona Šaturová, Adam Plachetka či Veronika Dzhioeva. V lednu 2018 debutoval jako dirigent na scéně moskevské Nové opery. V témže roce uvedl s orchestrem Národního divadla v Praze ve světové premiéře oratorium Augustýna Šenkýře Dies Numini et Principi. V lednu 2019 se podílel na hudebním nastudování Prodané nevěsty v drážďanské Semperově opeře, debutoval u Štátnej filharmónie Košice a v únoru 2019 debutoval v Národním divadle v představení Mozartovy opery Kouzelná flétna, jejíž provedení nadále úspěšně reprízuje. V listopadu 2019 opět vystoupil se svým orchestrem jako host Českého spolku pro komorní hudbu v rámci jejich koncertní sezóny pro Českou filharmonii. V sezóně 2020/2021 dirigoval v Národním divadle v Praze Mozartovu operu Figarova svatba. V únoru 2022 natočil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu Symfonii pro smyčcový orchestr Radima Drejsla. Od roku 2021 navázal úzkou spolupráci se Symfonickým orchestrem Hl. města Prahy FOK. Zde vznikl projekt „Kouzelné Rybovky Matěje Formana“, který si u publika získal mimořádný ohlas a pozornost, o čemž svědčí nejen vyprodané reprízy v letech 2021, 2022 a 2023, ale i úspěšný záznam vytvořený pro Českou televizi. V komorních cyklech FOK konaných v kostele sv. Šimona a Judy uvedl se svým orchestrem roce 2022 v dubnu Rybovo Stabat mater a v říjnu Veitovu Symfonii e moll, op. 49. V dubnu 2023 vystoupil se svým tělesem L´Armonia Terrena v rámci 30. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.

Výstava králíků, holubů a drůbeže v Přešticích

Srdečně zveme k návštěvě místní výstavy v Přešticích, která bude opět spojena se speciální výstavou Meklenburských strakáčů. Součástí bude rovněž expozice bojových plemen drůbeže.
Přeštice, Plzeňský kraj

Divadelní hra "Heda se vrací"

Představení.
Nebílovy, Plzeňský kraj

Jarmark na hradě Švihov

Trh řemeslných produktů.
Švihov, Plzeňský kraj

Krampus show na hradě Švihově

Krampus show na hradě Švihově.
Švihov, Plzeňský kraj

O restaurování švihovské hradní kaple

Promítání s komentářem.
Švihov, Plzeňský kraj

Míša Růžičková – Lesní království

Míša Růžičková a její písničková show pro děti.
Blovice, Plzeňský kraj

Prodejní výstava minerálů, šperků a zkamenělin

Srdečně vás zveme na jedinečnou prodejní výstavu, kde se setkáte s fascinujícím světem minerálů, šperků a zkamenělin. Obdivujte rozmanité barvy a tvary minerálů z celého světa, od křišťálů a ametystů po vzácné drahokamy.
Blovice, Plzeňský kraj

Podzimní jarmark Rokycany 2024

Oslavte příchod podzimu jedinečnou kombinací tradic, řemesel a skvělého jídla na podzimním jarmarku v Rokycanech!
Plzeň, Plzeňský kraj

Kašna v Přešticích se sv. Václavem a plastikami přeštických prasátek

Na Masarykově náměstí v Přešticích si všimnete barokní kamenné kašny se sloupem, na kterém stojí sv. Václav. Roku 2010 ji doplnily chrliče s drobnými plastikami přeštických prasátek.
Přeštice, Plzeňský kraj

Rodný dům Josefa Hlávky v Přešticích

Josef Hlávka je bezesporu nejslavnější přeštický rodák. V Hlávkově ulici nedaleko barokního chrámu dodnes stojí jeho rodný domek.
Přeštice, Plzeňský kraj

Solná jeskyně Lastura v Přešticích

V Přešticích najdete duchovně solnou jeskyni, v které pobyt pozitivně působí na široké spektrum zdravotních problémů.
Přeštice, Plzeňský kraj

Chrám Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích

Jednou z nejkrásnějších památek venkovského baroka je chrám Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích. Obdivované je jak samotné architektonické řešení kostela, tak i jeho vnitřní umělecká výzdoba a zasazení do okolní krajiny.
Přeštice, Plzeňský kraj

Pomník přeštickým černostrakatým prasatům

Neobvyklé sochařské dílo vzniklo jako připomínka na černostrakaté plemeno vyšlechtěné právě v Přešticích. Přeštické černostrakaté je původní české plemeno prasat, které se odvozuje od původních klapouchých prasat z oblasti západních Čech.
Přeštice, Plzeňský kraj

Dům historie Přešticka – Městské muzeum v Přešticích

V Městském muzeu v Přešticích nahlédnete do historie 19. a 20. století. Uvidíte zde zajímavý kupecký krám, stará řemesla a živnosti na Přešticku, funkční modely staročeského mlýna a mechanisy věžních hodin.
Přeštice, Plzeňský kraj

Řeka Úhlava

Řeka Úhlava pramení na západním svahu Pancíře ve výšce 1110 m n. m. Od svého pramene teče na severozápad, za Nýrskem se její tok stáčí na severovýchod. Ústí do řeky Radbuzy v Plzni. Je 108 km dlouhá a odvodňuje území o celkové rozloze 919 km². Před Nýrskem byla v roce 1969 dokončena Nýrská přehrada.
Přeštice, Plzeňský kraj

Kostel sv. Ambrože ve Vícově

Původně románský kostelík ukrytý v lese ve Vícově u Přeštic se může chlubit několika perličkami. Patří k nejstarším kostelům v západních Čechách, jako jediný v republice je zasvěcen svatému Ambroži a ukrývá vzácné gotické nástěnné malby z 16. století.
Přeštice, Plzeňský kraj

Ubytování a restaurace v okolí

Penzion U Franty

V klidné části města Přeštice nedaleko od náměstí se nachází Penzion U Franty s nabídkou ubytování. V blízkém okolí se lze dobře najíst v několika restauracích nebo pizzeriích.
Přeštice, Plzeňský kraj

Restaurace a pivovar U Přeška – městský minipivovar v Přešticích

Městský pivovar U Přeška se nachází v Přešticích na Plzeňsku. Vznikl přestavbou objektu na místním náměstí, v němž byly dříve hotel a restaurace. V nabídce mají pět druhů výborných vlastních piv pojmenovaných po významných osobnostech či návštěvnících Přeštic.
Přeštice, Plzeňský kraj

Hotel Sport Přeštice

Hotel Sport Přeštice je vhodný pro ubytování především skupin sportovních soustředění. Využít můžete pronájmu salonku pro rodinné i firemní akce. V restauraci si pochutnáte na staročeské kuchyni i krajových specialitách.
Přeštice, Plzeňský kraj

Restaurant Crossroad

Jsme rodinná restaurace v Přešticích na trase mezi Plzní a Klatovy. Naše kuchyně je poctivá, vaříme z ověřených českých surovin od lokálních dodavatelů. Náš proškolený milý personál udělá vše pro to, abyste od nás odcházeli spokojení a s úsměvem jste se vraceli.
Přeštice, Plzeňský kraj

Penzion U jezu

Ubytování v tichém a klidném prostředí města Přeštic na břehu řeky Úhlavy nabízí Penzion U jezu. Ubytování je nedaleko centra města, dopravních spojů a ostatních služeb.
Přeštice, Plzeňský kraj

Ubytovna Horní Lukavice – uzavřeno

Probíhá rekonstrukce, ubytování je uzavřeno.
Horní Lukavice, Plzeňský kraj

Pension Country Relax a farma Galloway v Roupově

Pension, restaurace a steak house na rodinné biofarmě se zaměřením na chov dobytka Galloway a koní Appaloosa nacházející se v krásné krajině nedaleko hradu Švihov.
Roupov, Plzeňský kraj

Zmrzlinárna Dobřany

Rodinná firma, která se zabývá výrobou zmrzliny již několik let, převážně dle vlastních receptur. Vyrábí zmrzlinu z kvalitních a čerstvých surovin bez přidaných barviv a konzervantů.
Dobřany, Plzeňský kraj