Dny evropského filmu se v Praze uskuteční již po 32. a to v termínu 2. – 8. 4. 2025, v Brně se koná od 2. do 16. dubna a v Ostravě od 12. do 16. dubna. Festival zamíří do kin v dalších jedenácti městech celé České republiky.
Filmový festival, který se zaměřuje výhradně na současný evropský film promítne filmy, které by si jinak cestu do českých kin nenašly. V několika programových sekcích zve na hrané, dokumentární i animované snímky, komedie i dramata filmových matadorů i oceňované debuty tvůrců, o nichž jistě ještě uslyšíme, snímky zaměřené na ekologii a filmy, v nichž prim hraje hudba.
Festival mimo jiné uvede novinku britské režisérky
Andrey Arnold Ptáče (Bird), hudební komedii
Heavier Trip režisérského dua Juuso Laatio a Jukka Vidgren, vítězný film v sekci Orizzonti v Benátkách
Nový rok, který nepřišel (The New Year that Never Came)
Bogdana Mureşanu nebo snímek vytvořený celý v prostředí populární online videohry
Grand Theft Hamlet Pinny Grylls a Sama Cranea. Samostatné místo v programu má pak retrospektiva francouzského režiséra
Michela Gondryho.
Festival Dny evropského filmu se koná
od 2. do 8. dubna v Praze v kinech Světozor, Edison a Přítomnost,
od 2. do 16. dubna v brněnském kině Art a od 12. do 16. dubna v ostravském Minikině. V termínu
od 9. do 16. dubna zamíří do kin v dalších jedenácti městech celé České republiky.
Z programu Dnů evropského filmu 2025:
Festivalová dramaturgie přinese opět několik tematických sekcí. Vedle filmů předních evropských režisérů s hvězdným hereckým obsazením mají v programu své pevné místo i soutěžní sekce věnované výrazným debutům i filmům, kde prim hraje
hudba. Každoročně pak festival nabízí sérii snímků věnovaných
ekologii.
Diváci se mohou těšit například na snímek
Když přichází podzim (When Fall is Coming) francouzského režiséra a scenáristy
Françoise Ozona (Bazén, 8 žen, Frantz), který je elegantní, umně zapletenou houbařskou kriminálkou z francouzského venkova. Film exceloval na festivalu v San Sebastianu, kde vyhrál cenu poroty za scénář a též hereckou trofej pro Perra Lottina. Hlavní role ztvárnili Hélène Vincent a Ludivine Sagnier.
V předpremiéře nabídne DEF surrealisticky laděné drama
Ptáče (Bird) od britské režisérky
Andrey Arnold (American Honey, Fish Tank, Sedmilhářky) s Barrym Keoghanem v roli otce, který se chce i přes nelibost vlastní dcery ženit. Film byl vybrán do soutěže festivalu v Cannes.
Dále letošní ročník nabídne například novinku britského matadora
Mikea Leigha (Tajnosti a lži)
Kruté pravdy (Hard Truths). V hlavní roli komorního, ale výsostně humanistického snímku exceluje Leighova oblíbená Marianne Jean-Baptiste. Drama o ženě, která svůj žal obrací v podráždění vůči svým nejbližším, získalo dvě nominace na ceny BAFTA.
Žal nad ztrátou syna pak svádí dohromady bývalé partnery Trine Dyrholm a Tima Rotha v nizozemsko-německém dramatu
Otrava – Příběh lásky (Poison) režisérky Désirée Nosbusch. Herecká bravura se zde odráží od přesně vystižených charakterů ústředních hrdinů.
V soutěži debutů festival nabídne prvotiny, které bodovaly na prestižních festivalech. Promítne například pozoruhodné rumunské drama
Nový rok, který nepřišel (The New Year That Never Came), v němž se režisér
Bogdan Mureșanu vrací do předvánočních revolučních dní roku 1989. Film vyhrál sekci Orizzonti v Benátkách.
Generační výpověď
Toxic litevské režisérky
Saule Bliuvaite se pak věnuje dívkám, které by se rády dostaly z maloměsta na přehlídková mola. Film vyhrál hned 3 ceny na festivalu v Locarnu, včetně té hlavní – Zlatého leoparda.
Hudební soutěž je pak ohňostrojem nápadů a emocí. Od dánské sci-fi
Konec (The End) s Tildou Swinton po vynalézavý britský dokument
Výjimečná slečna Flowerová (
The Extraordinary Miss Flower) o zpěvačce Emilíaně Torrini, kde menší úlohu dostal i Nick Cave. V sekci Živá planeta festival mimo jiné nabídne Oscarem ověnčený animovaný film
Kočičí odysea (Flow) režiséra Gintse Zilbalodise. Projekce snímku doprovodí workshopy animace pro děti či besedy na téma ochrany práv zvířat, ekologie a udržitelnosti. Film je rovněž nominován na Cenu LUX, kterou uděluje Evropský parlament společně s Evropskou akademií, a i festivaloví diváci budou mít možnost o filmu hlasovat.
V samostatné retrospektivní sekci připomene DEF francouzského filmového vynálezce Michela Gondryho. Vedle jeho animované novinky
Mayo, dej mi název (Maya, Give Me a Title), která je poetickým i zábavným vyznáním hlubokého vztahu k vlastní dceři, festival připomene mimo jiné dnes již legendární filmy
Nauka o snech,
Věčný svit neposkvrněné mysli nebo
Pěna dní. Partnerem sekce je Kancelář Kreativní Evropa MEDIA.
Součástí doprovodného programu budou i diskuze, projekce pro seniory a pro školy, semináře pro filmové profesionály i dílny pro děti. Mimo jiné se mohou návštěvníci těšit na několik večerů
Mentální hygiena Aleše Stuchlého, kde nekompromisní filmový kritik doplňuje projekce žhavými a zábavnými diskusemi s neotřelými hosty. Autorkou grafického konceptu 32. ročníku festivalu je Marija Petrinjac. Autorem filmových cen je Zdeněk Vacek.
Přehlídka evropského filmu přinese výběr z nejnovějších kinematografických děl, debat a workshopů pro dospělé i děti. Prožijte jedinečnou atmosféru festivalu.
Dny evropského filmu se v Praze konají od 2. do 8. dubna 2025.
Festival nabízí tematické sekce včetně hraných, dokumentárních, animovaných snímků, komedií a dramat, soutěžní sekce a sekce zaměřené na ekologii a hudbu.
V Brně se projekce konají v kině Art od 2. do 16. dubna, zatímco v Ostravě se konají v kině Minikino od 12. do 16. dubna.
Vedle filmových projekcí festival nabízí workshopy animace, diskuse na téma ochrany práv zvířat a udržitelnosti, semináře pro filmové profesionály, a dílny pro děti.
Autorkou grafického konceptu 32. ročníku festivalu je Marija Petrinjac.
Festival se zaměřuje na contemporární evropský film, představuje tvorbu nejen etablovaných režisérů, ale i oceňované debuty.
Filmové ceny pro festival vyrobil Zdeněk Vacek.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.