Výstava je součástí programového cyklu, věnovaného Museem Kampa tématům, aspektům a souvislostem díla Františka Kupky. Výstava od 14. 6. do 12. 10. 2025 má téma František Kupka a satirická kresba v Paříži 1900. Představí umělcovu tvorbu v době „zlatého věku” satirických časopisů.
Ač je
František Kupka znám především jako jeden z prvních, kdo vykročili směrem k nefigurativnímu umění, představuje jeho
satirická tvorba, na první pohled diametrálně odlišná od pozdějších konceptů, v mnohém ohledu substanciální součást umělcova díla.
Na přelomu 19. a 20. století jsme právě v Paříži svědky nebývalého růstu počtu satirických kritických periodik, v nichž kresba hrála přední roli, ba dokonce dominovala, jako v
L’Assiette au beurre, kam přispíval i František Kupka svými nejznamějšími satirickými díly. Satirickou kresbou bylo možné podstatně názorněji reagovat na sociální, sociálně-politické fenomény a aktuality, než psaným slovem.
František Kupka se sice hlásil k okruhu volnomyšlenkářů, ale jeho satirická tvorba — stejně jako tvorba mnoha jeho současníků — nebyla jednostranná ani politicky, ani umělecky. Výstava se snaží ukázat tuto myšlenkovou i výtvarnou rozmanitost. Vedle sociálně a politicky angažovaných témat neopomíjí ani ironický a hravý kontext přelomu století.
Hlavní osu výstavy tvoří Kupkovy práce pro slavný francouzský časopis
L’Assiette au beurre — konkrétně tři ucelené cykly
Peníze, Mír a Náboženství. Tyto výmluvné kresby však nejsou představeny izolovaně, ale v kontextu tvorby dalších umělců pařížské i širší mezinárodní scény, včetně autorů z českých zemí. Vzniká tak mozaika různých přístupů, názorů i výtvarných stylů.
Navzdory častým střetům s cenzurou nebo společenským nepochopením představují tyto svobodné výtvarné projevy výjimečný fenomén evropské kultury. Výstava si neklade za cíl podat vyčerpávající přehled všech postojů a tendencí, ale chce upozornit na sílu a překvapivou aktuálnost otázek, které si umělci kreslené satiry kladli už před více než sto lety.