Expozice nazvaná Tradice v proudu modernity se stala novou stálou výstavou GVUO a je milovníkům umění zpřístupněna po celý rok 2017 zcela zdarma.
Stálá expozice představuje
tradiční malbu, která byla v určitých obdobích přeceňována a v jiných bagatelizována. Na pětadvaceti plátnech si můžete prohlédnout vývoj českého výtvarného umění
od konce 19. století do poloviny 20. století. Tematicky lze plátna rozdělit do tří skupin s označením
realita, iluze a nálada. Výstava se rovněž na vybraných příkladech pokusí definovat pojmy tradice a modernita ve výtvarném umění. Stálá expozice představí další
část pokladů z galerijní sbírky, pro které dosud galerie nemá dostatečný výstavní prostor.
Jedná se o díla zakladatelů generace české malby, jako byl
Luděk Marold, Vojtěch Hynais nebo Václav Brožík, jejichž tvorba je představena především portrétními díly. Dále jsou zde zastoupeny obrazy malířů, kteří byli dlouhý čas neprávem spíše na okraji zájmu uměnovědy, jako například
Maxmilán Pirner nebo Beneš Knüpfer. A v neposlední řadě díla autorů, kteří se vymezili proti modernistickým proudům, ať již cíleně, nebo nevědomky v rovině formální, či námětové. Přesto lze jejich tvorbu do jisté míry považovat za
základnu pro následné avantgardní výboje.
Často se jedná o autory, kteří byli střídavě ceněni a zavrhováni, jako byl
Julius Mařák, Alois Kalvoda, Václav Radimský a řada dalších. Na výstavě jsou dále prezentována díla malířů, jako je
Rudolf Kremlička nebo Václav Boštík ve výrazové poloze, ve které je příliš neznáme. Všechna díla spojuje řemeslná dokonalost a zároveň ryze vlastní invence a individuální rukopis v duchu tradiční malby, což je nečiní umělecky méně hodnotné než jejich slavnější avantgardní protějšky. Vystavená
díla z období konce devatenáctého století do třicátých let dvacátého století pocházejí ze sbírky
Galerie výtvarného umění v Ostravě.