Železniční doprava svými stavbami a vlaky představuje významný krajinotvorný prvek, svým rozsahem a velikostí silně ovlivňuje vzhled původní krajiny.
Že tak činí už dlouho, dokládají i letošní významná výročí s ní spjatá: Před 200 lety, tedy v roce 1825, byl zahájen v Anglii pravidelný provoz na vůbec první železniční trati na světě – mezi Stocktonem a Darlingtonem – a v Čechách byla zahájena stavba koněspřežné trati mezi Lincem a Českými Budějovicemi. A před 180 lety, tedy v roce 1845, přijel první parní vlak z Olomouce do Prahy.
Většina železničních staveb pochází z konce 19. století a za dobu své existence s krajinou značně splynula. Dá se přitom říci, že čím obtížnějším terénem je trať vedena, tím atraktivnější je konečný vzhled komplexu krajina–železnice. A nemusíme chodit daleko, krásné příklady souladu železnice a krajiny máme i v našem okolí. Autor výstavy Ladislav Doležal několik takových lokalit s vlaky v různých ročních obdobích nafotil. A k tomu přidává i obrázky lidí kolem železnice.
Přehled historických milníků železnice a jejich dopadu na krajinu v ČR, s fokusom na fotografie Ladislava Doležala.
Pravidelný provoz na první železniční trati byl zahájen v roce 1825 v Anglii.
Stavba byla zahájena v roce 1825.
První parní vlak přijel v roce 1845.
Železniční doprava silně ovlivňuje vzhled původní krajiny svými stavbami a rozsahem.
Většina železničních staveb pochází z konce 19. století.
Čím obtížnější terénem je trať vedena, tím atraktivnější je konečný vzhled komplexu krajina-železnice.
Autor nabízí fotografie vlaků v různých ročních obdobích a obrázky lidí kolem železnice.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.