Unikátní cyklostezka se zrodila z odkrytého a vyčištěného původního přívodního kanálu k významné hydroelektrárně. Trasa dlouhá 5,5 km vede podél Vltavy, skrz přírodní rezervaci Čertova stěna.
Cyklostezka, která je součástí
Vltavské cyklostezky, vznikla podle návrhu ateliéru A8000 a dopravního inženýra firmy Zenkl CB Ondřeje Zenkla. Nabízí jedinečné spojení historického industriálu, současné architektury a přírodního bohatství.
Celkem
5,5 kilometrů dlouhá trasa navazuje na 1,2 kilometrový úsek
mezi železničními zastávkami Lipno nad Vltavou a
Loučovice. Nová část začíná u
kaple sv. Prokopa v
Loučovicích, pokračuje podél levého břehu
Vltavy a prochází skrz obec až k mostu. Odtud se stáčí na pravý břeh,
podél Čertovy stěny, a vede přes historický
Spirův vodní kanál směrem k vyrovnávací nádrži
Lipno II. Stezka zatím končí u
kempu Pod Hrází ve
Vyšším Brodě, kde bude navazovat na další připravované části
Vltavské cyklostezky a další cyklotrasy v regionu.
Cesta historickým kanálem
Největší raritou nové cyklostezky je
historický přívodní kanál, součást někdejší přelomové hydroelektrárny, která na počátku 20. století zásobovala elektřinou značnou část
Českokrumlovska.
Vyšebrodská hydrocentrála firmy Ignác Spiro & Söhne byla postavena v roce
1902 a bývá označována za první velkou hydrocentrálu nejen na území Čech, ale i v celé střední Evropě. Výstavbou
Lipenské přehrady v 50. letech 20. století a svedením veškeré vltavské vody do podzemního tunelu ale ztratila svůj význam. To vedlo k
postupnému úpadku celé oblasti. Kanál později osiřel, byl zavezen odpadem,
zpustl a zarostl. Dnes ale funguje znovu – místo vody tudy proudí cyklisté. Architekti z ateliéru A8000 vdechli bezmála sto let starému betonovému dílu nový život a proměnili ho v čistou
bílou křivku v krajině.
Cyklostezka kopíruje trasu původního historického železobetonového kanálu na úseku dlouhém asi 1,4 km. Cyklisté se ale
projedou i
vnitřkem kanálu a dokonce také
aquaduktem. Jedná se o úžasnou technickou památku, které se proměnila v jakousi sochu v krajině. Architekti využili také původní desítky let staré
betonové konstrukce. Původní technická infrastruktura tak po téměř 70 letech zapomnění opět slouží – tentokrát jako infrastruktura dopravní.